Από την πρώτη στιγμή, είχαμε πει πως δεν πρέπει να υποτιμούμε το Πολεμικό μας Ναυτικό. Ο τρόπος με τον οποίο διαπραγματεύεται πολλές φορές δεν μπορεί να γίνει κατανοητός από εμάς, αλλά πρέπει να ενστερνιστούμε πως το ΠΝ δεν θα πάρει κάτι «έτσι στην τύχη».
Όταν ανακοινώθηκαν οι φρεγάτες FDI, τότε είμασταν, σχεδόν σίγουροι, πως ακολουθούν οι κορβέτες Gowind. Άλλωστε, η τιμή που είχαν δώσει οι Γάλλοι αρχικά για 4 από αυτές, με όπλα και κατασκευή στη Γαλλία με σφιχτό χρονοδιάγραμμα, ήταν λίγο κάτω από τα 1,7 δις ευρώ. Το ΠΝ βελτίωσε την τιμή με 5 πλοίο και τιμή στα 2 δις, πάντα με κατασκευή στη Γαλλία. Αν οι Γάλλοι είχαν δώσει αυτή την τιμή με κατασκευή εντός Ελλάδος, ίσως να είχαμε κλείσει. Δεν το έκαναν, και το ΠΝ άρχισε αυτό που ξέρει καλά να κάνει. Να διαπραγματεύεται.
Οι πρώτοι που έφεραν προσφορά, μετά τους Γάλλους, ήταν οι Ολλανδοί. Μετά εμφανίστηκαν οι Βρετανοί, οι Αμερικανοί προσέφεραν ένα mix grill μεταχειρισμένων καινούργιων πλοίων (που πλέον δεν ισχύει, καθώς το Κονγκρέσο όπως φαίνεται δεν εγκαταλείπει τα LCS), αλλά η έκπληξη ήρθε από την ιταλική Fincantieri. Όταν η ΟΝΕΧ δεν κατάφερε να πάρει κομμάτι της πίτας των φρεγατών (της 1ης φάσης), ήρθε γρήγορα σε συνεργασία με την Fincantieri και προσέφερε ένα πλοίο εξαιρετικό, που θα μπορούσε να έχει έρθει και σαν αρχική πρόταση στη θέση της Bergamini.
H Doha Class, ή FCX-30, είναι ένα πλοίο που προέρχεται από τα ιδιαίτερα δραστήρια ναυπηγεία της Ιταλίας. Το ιδιαίτερο της Fincantieri ως ομίλου όμως, είναι πως έχει εξαιρετικές σχέσεις με τις ΗΠΑ και το Αμερικανικό Ναυτικό. Αυτό σημαίνει πως έχει «συμβατότητα» με τη χρηματοδότηση που έχει εξασφαλίσει η ΟΝΕΧ από τη DFC (τον αμερικανικό οργανισμό αναπτυξιακής χρηματοδότησης). Με λίγα λόγια, οι Αμερικανοί μπορούν να χρηματοδοτήσουν την ανανέωση ελληνικού ναυπηγείου, οι Ιταλοί να φτιάξουν εκεί νέες φρεγάτες/κορβέτες, κι όλοι να είναι χαρούμενοι.
Θα είμαστε σαφείς. Η ιταλική αποστολή (ελληνοϊταλική αν το προτιμάτε) δεν είναι εύκολη. Το ΠΝ έχει ξεκαθαρίσει πως θέλει πλοία, όχι να διασώσει ναυπηγεία σε βάρος της μαχητικής του αξίας. Κι εκεί είμαστε όλοι μαζί του. Επίσης, οι Ιταλοί έχουν εμφανιστεί μόλις λίγους μήνες πριν. Δεν έχουν κάνει τις ατελείωτες συζητήσεις που έκαναν για χρόνια οι Γάλλοι με τους επιτελείς του ΓΕΝ. Άρα, δεν ξέρουν τι θέλει το ΠΝ, τουλάχιστον τόσο καλά όσο οι Γάλλοι ή οι Αμερικανοί.
Με λίγα λόγια. Η γαλλική πρόταση είναι στο τραπέζι, ώριμη, ισχυρή, κοστολογημένη, κι έχει πείσει το ΠΝ και τη ΓΔΑΕΕ πως είναι υλοποιήσιμη. Οι Βρετανοί έχουν φέρει ένα πλοίο, σε μέγεθος αντιτορπιλικού, οπλισμό φρεγάτας, και κόστος… κορβέτας. Επίσης έχουν φέρει χρηματοδότηση και κατασκευή του πλοίου στην Ελλάδα, μαζί με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Είναι ακριβότεροι από τους Γάλλους, αλλά δικαιολογείται… Πως μπορούν μπουν «σφήνα» σε όλα αυτά οι Ιταλοί; Κι όμως μπορούν.
Έτσι στις αρχές της εβδομάδας, στα χέρια του ΠΝ έφτασε μια νέα προσφορά των Ιταλών. Αυτή τη φορά, δεν αφήνει πολλά στην τύχη. Προσφέρει 4 φρεγάτες FCX-30, με Initial Logistic Support, όπλα, ειδικό εξοπλισμό εκπαίδευσης, υποδομές, σε τιμή χαμηλότερη, για πρώτη φορά των Γαλλικών Gowind! Κι αυτό, με κατασκευή των 3 εκ των 4 πλοίων στην Ελλάδα, στην…
Η συνέχεια στο Naval Defence