Όπως έχουμε ήδη γράψει στον ιστότοπό μας (και θα επανέλθουμε), αλλά θα αναλύσουμε προσεχώς και στο τεύχος Αυγούστου της «Πτήσης», η προηγούμενη εβδομάδα, που περιλάμβανε επίσκεψη στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν, ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, πέραν του γεγονότος της κοπής μετάλλου για την FDI-ΗΝ3, την μελλοντική φρεγάτα “Φορμίων”, που κάνει πλέον πραγματικότητα τρία ελληνικά πλοία υπό κατασκευή.
Η άμεση επαφή με τον τόπο που εξελίσσεται το πρόγραμμα αλλά και οι πολλές ευκαιρίες ενημέρωσης που μας έδωσαν τα στελέχη της γαλλικής εταιρίας, αποδείχθηκε πολύτιμος συνδυασμός για να αποκομίσουμε μια πολύ καλύτερη εικόνα του εγγύς μέλλοντος του ΠΝ.
Από την ενημέρωση δεν θα μπορούσε φυσικά να λείπει το θέμα της 4ης FDI, δηλαδή της προαίρεσης η οποία υπήρχε στο αρχικό συμβόλαιο, που όμως ως γνωστόν έληξε στις 30 Ιουνίου 2023.
Οι Γάλλοι ρωτήθηκαν πιεστικά για το θέμα και η απάντηση στο ζήτημα ήταν ότι αποτελεί θέμα συζήτησης με την ελληνική πλευρά ,αποφεύγοντας φυσικά να δεσμευτούν στο εάν και πόσο υψηλότερο θα είναι το κόστος της. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρθηκε «μπορεί να είναι 1% υψηλότερο… μπορεί περισσότερο, αλλά αποτελεί θέμα διαπραγματεύσεων που θα πρέπει να κάνει η Ελλάδα!».
Στην περίπτωση που το Πολεμικό Ναυτικό ενδιαφερθεί τελικά για ένα τέταρτο πλοίο (δεδομένων και των αναφορών του υπουργού Εθνικής Άμυνας σε «3+1 FDI» κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης στη Βουλή), το σημαντικότερο είναι να ξεκινήσουν άμεσα συνομιλίες, τόσο για το κόστος όσο και το χρονικό ορίζοντα υλοποίησης αυτής της πρόθεσης, προκειμένου να εξασφαλιστεί το σχετικό ναυπηγικό «χρονοπαράθυρο» (time slot).
Να θυμίσουμε ότι ακόμη και η άσκηση της προαίρεσης να είχε γίνει (πριν από τη λήξη της), αυτό δεν θα σήμαινε ότι η 4η FDI-HN θα ακολουθούσε χρονικά το τρίτο πλοίο (δηλαδή τη “Φορμίων”), αλλά πιθανότατα θα τοποθετείτο μετά το ναυπηγικό πρόγραμμα του Γαλλικού Ναυτικού (το οποίο βρίσκεται αυτή τη στιγμή υπό χρονική αναθεώρηση).
H συνέχεια στο Naval Defence