Επιφανειακά η φωτογραφία της πρώτης γαλλικής Φ/Γ Amiral Ronarc’h, (D660, οι Γάλλοι επιμένουν να βάζουν πρόθεμα D: αντιτορπιλικού στις -μεγάλες- φρεγάτες τους) που καθελκύστηκε την προηγούμενη εβδομάδα δεν τα λέει όλα.
Στην πραγματικότητα όμως είναι άλλη «επιβεβαίωση», «επί των τύπων των ήλων», αφορά σε ένα από τα σημαντικότερα τμήματα των FDI, το συγκρότημα του ολοκληρωμένου ιστού αισθητήρων και συστημάτων PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module).
Να θυμίσουμε ότι αυτό αποτελεί μετεξέλιξη της υποδομής των FREMM, αν και προέρχεται κυρίως από τις Gowind 2500, που ήταν και η πρώτη πλατφόρμα στην οποία υλοποιήθηκε στην πλήρη μορφή της. Υπογραμμίζουμε ότι αφορά σε μια καινοτομία της Naval Group, στην οποία το συγκρότημα όχι μόνο φιλοξενεί όλους τους αισθητήρες πάνω από τη μεσαία υπερκατασκευή, αλλά (για τις FDI) εκτείνεται και τρία καταστρώματα προς τα κάτω, μέσα στο πλοίο, περιλαμβάνοντας το κέντρο μάχης που φιλοξενεί το CMS SETIS, ενώ ενσωματώνει επίσης και ένα από τα Κέντρα Διαμεταγωγής Πληροφοριών της FDI.
Να υπενθυμίσουμε ότι η πλήρως ψηφιακή γαλλική φρεγάτα έχει δυο Data-Centre, που είναι πλήρως αυτόνομα και «θωρακισμένα» έναντι κυβερνοαπειλών. Το ένα είναι εφεδρικό του άλλου και το δεύτερο βρίσκεται στο πρυμναίο τμήμα. Το PSIM ενσωματώνει τις τέσσερις στοιχειοκεραίες του ραντάρ Thales AESA SEA FIRE 500 και τις αντίστοιχες τέσσερις κεραίες του IFF TSA-6000 (επίσης της Thales), τα ραντάρ ναυτιλίας, όλες τις κεραίες επικοινωνιών, τα απάρτια των C-ESM, R-ESM και CΟMINT, δυο Ε-Ο Safran PASEO-XLR και άλλες συσκευές και αισθητήρες επιτήρησης-κατόπτευσης.
Η ιδιαιτερότητα και το τεράστιο πλεονέκτημα του PSIM είναι ότι το συνολικό συγκρότημα κατασκευάζεται και δοκιμάζεται ανεξάρτητα, εκτός πλοίου. Έτσι, όταν τοποθετηθεί πάνω σε μια FDI ή σε μια Gowind και διασυνδεθεί με τις υποδομές υποστήριξης (ηλεκτρική ενέργεια, ψύξη κ.ά.), καθίσταται άμεσα λειτουργικό.
Αυτή η πρακτική διαφέρει σημαντικά από τη μέθοδο που ακολουθούν άλλες ναυπηγικές εταιρίες, στις οποίες οι υποδομές CIC, Data-Centre και αισθητήρων εγκαθίστανται και διαμορφώνονται πάνω στο πλοίο, όπου και δοκιμάζονται όταν υπάρξει λειτουργική υποστήριξη (δηλαδή πολύ αργότερα από την έναρξη της ολοκλήρωσής του, το αποκαλούμενο fitting). Όπως χαρακτηριστικά μας είπαν οι άνθρωποι της Naval Group, σε μια πρόσφατη περίπτωση (προφανώς της πρώτης κορβέτας των ΗΑΕ) το PSIM, το οποίο είχε από καιρό δοκιμαστεί πλήρως στη ξηρά, τοποθετήθηκε την μια μέρα στο πλοίο (αμέσως μετά την καθέλκυσή του και την έξοδο από τη στεγασμένη δεξαμενή) και -κυριολεκτικά- την επομένη ήταν πλήρως λειτουργικό!
Αυτή είναι η ιστορία του πως η Φ/Γ Amiral Ronarc’h, βγήκε από το σκεπασμένο υπόστεγο με την ναυπηγική κλίνη και μερικές ημέρες αργότερα απέκτησε -σχεδόν- την τελική μορφή της με πλήρως λειτουργικό PSIM.