Όπως αναφέραμε και χθες το ΓΕΑ διευκρίνισε τις βασικές πτυχές του προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς παρά την πληθώρα των δηλώσεων και ανακοινώσεων επίσημων και «ανεπίσημων» είχε δημιουργηθεί σύγχυση ως προς το ποια ακριβώς είναι η ακριβής σύνθεση που επιδιώκεται να αναβαθμιστεί στο επίπεδο Viper.
Σύμφωνα λοιπόν με όσα έγιναν γνωστά η ΠΑ θα αναβαθμίσει όλα τα F-16C/D Block 50, Block 52+ και Block 52+ Advanced (σύνολο 123 μαχητικά) ΕΚΤΟΣ των Block 30.
Εξ αυτών η ΠΑ έχει αποφασίσει να εκσυγχρονίσει σε επίπεδο F-16V ως ακολούθως:
Α) τα 55 F-16C/D Block 52+ του προγράμματος Peace Xenia III
Β) τα 30 F-16 Block 52+ Advanced του προγράμματος Peace Xenia IV.
Για τα 38 F-16 Block 50 του προγράμματος Peace Xenia II, ανακοινώθηκε πως θα εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια των παραπάνω αεροσκαφών σε επίπεδο F-16 Block 52+/Advanced.
Τι θα γίνει με τα Block 30
Όσον αφορά τα 32 F-16C/D Block 30 του προγράμματος Peace Xenia I διευκρινίστηκε ότι η ΠΑ επιθυμεί να κρατήσει σε υπηρεσία τα 20 ως έχουν για τον εξοπλισμό μιας Μοίρας η οποία θα αναλάβει αποκλειστικά ρόλο εκπαίδευσης.
Τα υπόλοιπα 12 μαχητικά επιδιώκεται να πωληθούν ως μεταχειρισμένα σε τρίτη χώρα προκειμένου εν μέρει να χρηματοδοτηθεί η αρχική προκαταβολή του προγράμματος εκσυγχρονισμού, με γνώμονα να μην υπάρξει καμία επιπλέον επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό, πέραν του εγκεκριμένου πλαισίου που έχει οριστεί για το υπουργείο Άμυνας και κατ επέκταση για το ΓΕΑ.
Διευκρινίστηκε ότι κατόπιν ειδικής μελέτης, τα προσφερόμενα Block 30 προς πώληση έχουν επιλεγεί ανάλογα με τις ώρες που έχει το κάθε αεροσκάφος, προκειμένου να ταξινομηθεί το κόστος αγοράς (έχει μετρηθεί μέχρι και η τελευταία βίδα όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά).
Η σχετική εισήγηση προτείνει ένα μίγμα αεροσκαφών από το στόλο, άλλα με περισσότερες και άλλα με λιγότερες ώρες πτήσης, προκειμένου να υπάρχει ισορροπία στο λεγόμενο «Fleet time». Προσφέρεται επίσης η δυνατότητα αναβάθμισης σε επίπεδο Block 52+ καθώς υπάρχει άφθονο απόθεμα απαρτίων από τα PX III και IV που θα εκσυγχρονιστούν σταδιακά σε επίπεδο Viper (85 συνολικά μαχητικά).
Κατά συνέπεια με την καταμέτρηση υλικών θα προκύψουν τιμές για κοστολόγηση της επιλογής αναβάθμισης σε Block 52+ -εφόσον το επιλέξει ο υποψήφιος αγοραστής των 12 Block 30 που διατίθενται προς πώληση σε κατάσταση ως έχουν δλδ «As Is–Where Is».
Οι τιμές πώλησης δεν ανακοινώνονται ακόμη καθώς αποτελούν κρίσιμα στοιχεία στη φάση διαπραγμάτευσης αλλά χαρακτηρίζονται από αρμόδιες πηγές ως «πάρα πολύ καλές» ανάλογες με το επίπεδο που έχουν πουλήσει στο παρελθόν μεταχειρισμένα F-16 χώρες όπως η Πορτογαλία, το Βέλγιο και η Ολλανδία.
Μάλιστα συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό αναφέρεται ότι τα ελληνικά F-16 είναι νεότερης κατασκευής αφού ανήκουν στο Block 30, συγκριτικά με άλλες χώρες που διαθέτουν μεταχειρισμένα παλαιότερα F16A/B Block 15/20 MLU. Γι αυτό η προσφορά των Block 30 της ΠΑ είναι ελκυστική για υποψήφιους πελάτες στη διεθνή αγορά.
Ο παράγοντας που «έκρινε» τη Μοίρα των Block 30
Σε διευκρίνιση ως προς το σκεπτικό για την απόφαση να παραμείνουν τα Block 30 ως έχουν, πηγές του ΓΕΑ ανέφεραν ότι παρά την διάθεση πλεονάσματος απαρτίων που θα προκύψει από την αναβάθμιση των PX III και IV σε επίπεδο VIPER, η λύση αυτή αν και είναι εφικτή δεν είναι «ελκυστική» για συγκεκριμένους λόγους.
Ειδικότερα διευκρινίστηκε ότι ένα Block 30 για να εκσυγχρονιστεί σε επίπεδο Block 52+ ή έτι περισσότερο σε Block 52+ Advanced δεν μπορεί να γίνει απλώς και μόνο με τη μέθοδο αφαίρεσης απαρτίων και πρόσθεσης νέων (όπως ισχύει για τα νεότερης παραγωγής F-16).
Αυτό ισχύει για όλα τα απάρτια συμπεριλαμβανομένου του ραντάρ AN/APG-68 (V)9 και του προηγμένου υπολογιστή MMC των PX III και IV.
Και αυτό διότι το πρότυπο κατασκευής είναι λόγω ηλικίας προγενέστερο και πρακτικά θα απαιτήσει αναδρομολόγηση γραμμών σε επίπεδο Group A και Group B. Οι καλωδιώσεις θα πρέπει να αλλαχθούν εξ ολοκλήρου άρα και να σχεδιαστεί εξ αρχής ένα νέο πρότυπο, το οποίο φυσικά εμπεριέχει ιδιαίτερα υψηλό κόστος.
Άρα με βάση τις υφιστάμενες ασφυκτικές συνθήκες στον προϋπολογισμό και με δεδομένο ότι θα χρησιμοποιηθούν πρωτίστως για εκπαίδευση, δεν είναι συμφέρον για την ΠΑ να αναβαθμίσει τα Block 30.
Αντιθέτως για τα Block 50 η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική αφού είναι πιο κοντά στα Block 52+ και «ευτυχώς» υπάρχει σχετική μελέτη (βλέπε TC-1) που κληροδότησε στα μέσα της δεκαετίας του 2000 το πρόγραμμα PX IV, άρα είναι εύκολο το βήμα μετάβασης σε βελτιωμένο πρότυπο Block 52+ Advanced.
Επίσης εξαιρετική σημαντική λεπτομέρεια ήταν και αυτή που διευκρινίστηκε για τα υλικά/απάρτια που θα προκύψουν από την αναβάθμιση των Block 50. Έτσι λοιπόν ακόμη και αν δεν τα απορροφήσουν οι αγοραστές των 12 Block 30 που διατίθενται προς πώληση, θα απορροφηθούν από την εταιρία με την οποία η ΠΑ θα κάνει το συμφωνητικό για την αναβάθμιση ώστε να επιστρέψουν πίσω με την μορφή συμψηφισμού (μείωση τελικής τιμής εκσυγχρονισμού είτε με νέα υλικά για τα Viper).
Το χρηματοδοτικό πλαίσιο
Η κρίσιμη παράμετρος του χρηματοδοτικού σκέλους αποτέλεσε πεδίο διευκρίνησης σύμφωνα με το οποίο ορίστηκε από την ΠΑ μια χρονική προθεσμία ώστε όλο το σύστημα να δουλέψει.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ότι αντίθετα με το παρελθόν που όλα είχαν διατυπωθεί σε επίπεδο προθέσεων με επανειλημμένες ενημερώσεις, αυτή ήταν και η πρώτη φορά από το 2008 μέχρι σήμερα που εκδηλώθηκε επίσημα αίτημα LOR για LOA από τις αμερικανικές αρχές για την αναβάθμιση των F-16.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι τις 10 Νοεμβρίου θα έρθει η επίσημη απάντηση από τις ΗΠΑ. Από εκεί και πέρα όπως μάθαμε το ΓΕΑ θα χρειαστεί μονάχα περί την μια εβδομάδα για να την επεξεργαστεί, καθώς διευκρινίστηκε ότι έχει γίνει πολύ μεγάλη δουλειά και προετοιμασία. Η προσπάθεια μάλιστα στον συγκεκριμένο τομέα δεν σταμάτησε ούτε μετά την αποστολή του LOR στις ΗΠΑ και συνεχίζεται μέχρι αυτή τη στιγμή.
Το πέρας αυτής της διαδικασίας θα περιλαμβάνει τις οριστικές συζητήσεις με την κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin περί τις 20 μέρες το μέγιστο, οπότε και θα επιτευχθεί η οριστική συμφωνία στα μέσα Δεκεμβρίου.
Βασική προϋπόθεση διευκρινίστηκε ότι θα είναι οι εργασίες εκσυγχρονισμού να γίνουν στην ΕΑΒ . Με την άφιξη των πρώτων συλλογών αναβάθμισης αναβαθμίζεται στην Τανάγρα ένα μαχητικό από κάθε Block και έκδοση (μονοθέσιο/διθέσιο) το οποίο στη συνέχεια θα σταλεί στις ΗΠΑ. Εκεί θα δοκιμαστούν πλήρως όλα τα νέα συστήματα και θα γίνει η μέτρηση ακτινοβολίας σε ειδικό ανηχοικό θάλαμο (που δεν υπάρχει στην Ελλάδα).
Με την ολοκλήρωση των επεμβάσεων και των βελτιώσεων κάθε πρωτότυπο θα επιστρέψει στην Ελλάδα με την τελική μορφή του και τότε θα ξεκινήσει επιτέλους, η διαδικασία εκσυγχρονισμού και των υπολοίπων με ρυθμό 12 αεροσκαφών το χρόνο.
Τα πλεονεκτήματα σύστασης εκπαιδευτικής Μοίρας (OCU)
Όσον αφορά τη σύσταση εκπαιδευτικής Μοίρας με τα εναπομείναντα 20 F-16C/D Block 30, εκτιμάται ότι θα προσφέρουν μείωση του φόρτου πτητικής εκμετάλλευσης των Μοιρών πρώτης γραμμής αφού η εκπαίδευση νέων χειριστών στον τύπο θα γίνεται αποκλειστικά σε ένα σημείο σε αντίθεση με τη σημερινή πρακτική που το βάρος επωμίζονται όλες οι Μοίρες F-16 της ΠΑ.
Υπολογίζεται ότι η πτητική εκπαίδευση στην Μοίρα με τα Block 30 συνδυαστικά με την προσθήκη ενός επιπλέον νέου εξομοιωτή πτήσης (F-16 Viper) θα επιτρέψει, κάθε χειριστής να μετατίθεται πλέον σε Μοίρα πρώτης γραμμής ήδη με 150-160 ώρες πτήσης.
Το μοντέλο αυτό είναι μεν ορθολογικό με το σκεπτικό ότι εξοικονομούνται πολύτιμες ώρες πτήσης από μαχητικά Α γραμμής, με συνεπακόλουθη μείωση φθοράς, απαιτήσεων συντήρησης και κόστους κύκλου ζωής, με συνεπακόλουθη αύξηση της μαχητικής ικανότητας των Μοιρών που θα έχουν F-16V και εκσυγχρονισμένα Block 50 καθώς η εκπαίδευση θα επικεντρώνεται σε καθαρά επιχειρησιακό στάδιο.
ΓΕΑ: Οι τελικές αποφάσεις για τον εκσυγχρονισμό των F-16
- Advertisement -
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
0 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Chip με ΑΙ καταλήγουν στη Ρωσία και τους πυραύλους της...
Μια πρόσφατη δημοσίευση από τον Μιχαήλ Χοντορκόφσκι, Ρώσου αντικαθεστωτικού, στο X αναδεικνύει την περίπλοκη διαδικασία παρακάμψης των δυτικών κυρώσεων από τη Ρωσία, χρησιμοποιώντας την...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Νοεμβρίου 1942: Επιχείρηση “Harling”, χτύπημα στον Γοργοπόταμο
Κατά της διάρκειας της Κατοχής λαμβάνει χώρα η μεγαλύτερη κοινή δράση των μεγαλύτερων ελληνικών αντιστασιακών οργανώσεων, με συνεργασία Βρετανών κομμάντος. Η επιχείρηση «Harling» ήταν...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023
Αγορά 7.99€- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...