Σύμφωνα με ανακοίνωση της κρατικής ρωσικής εταιρίας Rostec, που προΐσταται όλων των αεροκατασκευαστικών προγραμμάτων στην Ρωσική Ομοσπονδία, χθες 12 Ιανουαρίου πραγματοποίησε την πρώτη πτήση το καινούργιο στρατηγικό βομβαρδιστικό Tupolev Tu-160M, από τις εγκαταστάσεις της Kazan Aviation Enterprise (στο Καζάν του Ταταρστάν), θυγατρικής της Tupolev Company, που αποτελεί μέρος της United Aircraft Corporation (UAC), μιας από τις οντότητες που συνθέτουν την Rostec.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η πτήση του αεροσκάφους (που χαϊδευτικά είναι γνωστό στη Ρωσική Αεροπορία ως «Λευκός Κύκνος») διήρκεσε για μισή περίπου ώρα με το μέγιστο ύψος να μην ξεπερνά τα 600 μέτρα.
H ιστορία της «ολικής επαναφοράς» του «Blackjack», είναι αρκετά μπερδεμένη και εξελίσσεται σε πρόγραμμα δυο τουλάχιστον ταχυτήτων.
Επιγραμματικά, το ένα σκέλος αφορά στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος στόλου των Tu-160 της Ρωσικής Αεροπορίας, που πιστεύεται ότι αριθμεί «περίπου» 17 επιχειρησιακές μονάδες. Αυτός έχει επίσης δυο φάσεις, στην πρώτη με αεροπλάνα που μετά την αναβάθμισή τους (κυρίως με καινούργια ηλεκτρονικά συστήματα ναυτιλίας) έγιναν γνωστά ως Tu-160M1 και είναι ήδη ενταγμένα σε χρήση από το 2014. Η δεύτερη φάση που είναι πιο ουσιαστική (με ισχυρότερους και βελτιωμένους κινητήρες NK-32-02, νέο ραντάρ Novella NV1.70, glass cockpit κ.ά.) αποδίδει αεροπλάνα που είναι γνωστά ως Tu-160M2. Το σχετικό συμβόλαιο για αυτή τη μείζονα ανακατασκευή υπογράφηκε το 2015 και αφορούσε σε δυο αεροσκάφη, ως πρωτότυπα, αν και υπάρχει πρόσθεση για την επέκτασή του και στα υπόλοιπα (Tu-160/M1). Το αρχικό από τα δυο αυτά Tu-160M2 πρωτοπέταξε στις 2 Φεβρουαρίου 2020.
Το «Blackjack» που πέταξε χθες, 12 Ιανουαρίου 2022, αφορά στο πρώτο του δεύτερου σκέλους του προγράμματος, που εμπλέκει νέες κατασκευές, κάτι όπως που απαιτεί περαιτέρω εξήγηση. Μια παραγγελία για δέκα «καινούργια» Tu-160M, υλοποιείται από την Kazan Aviation Enterprise με χρήση σε τουλάχιστον πέντε από αυτά μεγάλων συγκροτημάτων και απαρτίων που είχαν παραμείνει εκεί από την εποχή της σοβιετικής παραγωγής των αρχικών Tu-160. Να θυμίσουμε ότι η «παραγωγή» των στρατηγικών βομβαρδιστικών έλαβε χώρα την περίοδο 1984–1992, αλλά στη συνέχεια, στη μετασοβιετική εποχή ολοκληρώθηκαν τουλάχιστον τρεις επιπλέον μονάδες που ήταν ημιτελείς αλλά σε προχωρημένο στάδιο.
Στο εργοστάσιο όμως του Καζάν υπήρχαν και μεγάλα συγκροτήματα που θα μπορούσαν να αποδώσουν και άλλα βομβαρδιστικά και αυτό ακριβώς έγινε τώρα. Το πρώτο «καινούργιο» αεροπλάνο που δημιουργήθηκε από τέτοια κομμάτια στα οποία προστέθηκαν νέες δομές (και χαρακτηρίζεται… για να μας μπερδεύει ως Tu-160M) είναι αυτό που πέταξε χθες. Υποτίθεται ότι ενσωματώνει προβλέψεις για την μείωση του RCS, ενώ όταν ολοκληρωθεί, θα έχει την ίδια διαμόρφωση εξοπλισμού και δυνατοτήτων με τα Tu-160Μ2. Στόχος της Ρωσικής Αεροπορίας είναι η συγκρότηση ενός στόλου 30-35 Tu-160M2, τα μισά από τα οποία θα είναι ανακατασκευές Tu-160 και τα υπόλοιπα νεοκατασκευασμένα.