7.7 C
Athens
Σάββατο, 8 Φεβρουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΣαν σήμερα εγκαινιάστηκε η «διπλωματία των σεισμών» μεταξύ Ελλάδας - Τουρκίας

Σαν σήμερα εγκαινιάστηκε η «διπλωματία των σεισμών» μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας

- Advertisement -

Στις 17 Αυγούστου πριν 19 χρόνια σημειώθηκε ο καταστροφικός σεισμός στον Μαρμαρά της Τουρκίας όπου ισοπέδωσε μεγάλες αστικές εκτάσεις κι είχε πολλές χιλιάδες θύματα.
Οι νεκροί μέχρι σήμερα έχουν υπολογιστεί περί τις 17.000 ενώ πάνω από μισό εκατομμύριο έμειναν άστεγοι. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της καταστροφής αναφέρουμε ενδεικτικά ότι μία έκταση στο μέγεθος της Κύπρου έμεινε πρακτικά χωρίς υποδομές και το σύνολο των κτισμάτων σ’ αυτήν είτε κατέρρευσε είτε έπαθε σοβαρές ζημιές.

Ανάμεσα στις καταστροφές ήταν και το αρχηγείο του τουρκικού στόλου στο ναύσταθμο Γκολτσουκ που βρέθηκε στο επίκεντρο του σεισμού και πρακτικά έπαψε να υπάρχει μετά από αυτό, ενώ και από ανθρώπινο δυναμικό οι απώλειες ήταν μεγάλες με περί τους 600 νεκρούς, στην πλειοψηφία τους αξιωματικοί και στελέχη.

Παράλληλα και πολλές άλλες στρατιωτικές εγκαταστάσεις στην ευρύτερη περιοχή μεταξύ των οποίων αεροδρόμια, εργοστάσια βάσης κτλ υπέστησαν σοβαρές ζημιές στις κτιριακές τους εγκαταστάσεις με αποτέλεσμα να ανασταλεί ή επηρεαστεί η επιχειρησιακή τους λειτουργικότητα.

Λόγω της έκτασης της ανθρωπιστικής κρίσης, η Τουρκία έγινε αποδέκτης σημαντικής βοήθειας από την διεθνή κοινότητα, κι η Ελλάδα συμμετείχε στην βοήθεια αυτή με ανθρώπινο δυναμικό (διασώστες) και μέσα που εστάλησαν στην Τουρκία για να συνδράμουν στην ανεύρεση διασωθέντων και την αποκατάσταση των ζημιών.

Ένα μικρό διάστημα αργότερα, στις 7 Σεπτεμβρίου του ίδιου έτους συνέβη κι ο καταστροφικός σεισμός στην Πάρνηθα Αττικής που επηρέασε τις βορειοδυτικές αστικές περιοχές.

Επρόκειτο για τη μεγαλύτερη απώλεια ζωής από φυσική καταστροφή μέχρι τότε στην χώρα μας με τους νεκρούς να φτάνουν τους 143 και τους άστεγους χιλιάδες.

Αυθόρμητα, ή ίσως όχι και τόσο, η Ελλάδα έγινε αντίστοιχα αποδέκτης διεθνούς βοήθειας με πρώτο αποστολέα την Τουρκία που μόλις πριν λίγες μέρες θρηνούσε τους δικούς της νεκρούς.

Το κλίμα αυτό που επικράτησε εκείνο το διάστημα, για όσους το είχαν ζήσει ειδικά, ήταν πρωτοφανές. Ξαφνικά ως διά μαγείας, τα εθνικά θέματα κι οι διμερείς διαφορές σαν να είχαν πάψει να υπάρχουν.

Σαν να είχε πάψει η κατοχή της Κύπρου, σαν να είχε αρθεί το Casus Belli για τα χωρικά ύδατα, κυρίως σαν… η απώλεια των τριών πιλότων του ΠΝ 21 κι η κρίση των Ιμίων μόλις τρία χρόνια πριν να μην είχε υπάρξει ποτέ.

Το κλίμα αυτό ώθησε και τις δυο χώρες, αν και για διαφορετικούς λόγους, να εμφανίσουν μία χαλάρωση στις μεταξύ τους σχέσεις και σχετική προσέγγιση, σαν να ήταν εφικτό οι δυο χώρες να λύσουν τις διαφορές τους χωρίς να χρειάζεται να καταφύγουν στα όπλα.
Όσον αφορά την Ελλάδα, αυτή η αλλαγή στάσης είχε ως αποτέλεσμα τα επόμενα χρόνια να αφεθούν οι Ένοπλες Δυνάμεις στην τύχη τους.

Κι όμως, λίγο μετά την κρίση των Ιμίων, όπου ουσιαστικά είχαμε (ξανά) ντε φάκτο απώλεια εθνικού εδάφους, αναδείχθηκε η γύμνια των Ενόπλων Δυνάμεων σε πολλούς κρίσιμους τομείς, αλλά και το προβάδισμα που αντίστοιχα είχαν αποκτήσει οι αντίστοιχες τουρκικές.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα μαμούθ για την ενίσχυση και των τριών κλάδων με αγορά καινούριων συστημάτων που προωθήθηκε από την τότε κυβέρνηση Σημίτη προεξάρχοντος του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας Άκη Τσοχατζόπουλου.

Χωρίς υπερβολή, από τότε μέχρι και σήμερα, δεν έχει δρομολογηθεί ποτέ κανένα πρόγραμμα προμήθειας κύριου αμυντικού υλικού για κανένα κλάδο, με μοναδική εξαίρεση τα 30 F-16 Block 52 που αγοράστηκαν επί υπουργίας Σπηλιωτόπουλου το 2005.

Κάθε νέα παραλαβή νέων αεροσκαφών, αρμάτων, ελικοπτέρων, πλοίων, υποβρυχίων μέχρι σήμερα ήταν αποτέλεσμα εκείνων των συμβάσεων που είχαν δρομολογηθεί εκείνη την περίοδο μετά την κρίση των Ιμίων.

Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουμε φτάσει σήμερα εν έτει 2018 να κινούμαστε ακόμα με φρεγάτες S του 1980, Μ113 του 1960, UH-1 του 1970 και Τ-2 Buckeye του 1960 κι άλλα μουσειακά συστήματα που παραμένουν ένεκα έλλειψης εναλλακτικής σε υπηρεσία.
Για να μιλήσουμε για την υποστήριξη και συντήρηση και των πιο σύγχρονων συστημάτων που προλάβαμε να παραλάβουμε.

Φαίνεται λοιπόν ότι δεν έχουμε μάθει από τα λάθη του παρελθόντος και κινδυνεύουμε άμεσα, ένεκα της κακώς εννοούμενης δήθεν «φιλίας των λαών» να ξαναζήσουμε την πρόσφατη ιστορίας μας, με ενδεχόμενο οι απώλειες να μην περιοριστούν «απλά» σε ένα μόνο ελικόπτερο.

Προς το παρόν έχουμε την τύχη να επωφελούμαστε από τον καταβαράθρωμα των σχέσεων ΗΠΑ-Τουρκίας, αλλά και την αποψίλωση του τουρκικού στρατεύματος από στελέχη μετά το πρόσφατο πραξικόπημα.

Αυτό όμως είναι μία ξεκάθαρη συγκυρία και σύμπτωση, όχι αποτέλεσμα δικών μας ενεργειών και σχεδιασμού. Οι σχέσεις ΗΠΑ – Τουρκίας δεν θα είναι πάντα στο ναδίρ, κι οι στρατιωτικές ακαδημίες στην Τουρκία σε μερικά χρόνια θα αποδώσουν νέα στελέχη.

Εμείς μέχρι τότε θα έχουμε μείνει με το «Εγώ Χριστό εσύ Αλλάχ, όμως κι οι δυο μας αχ και βαχ» που ήταν πρώτο άκουσμα στα ραδιόφωνα το 1999 ως δικαιολογία στρουθοκαμηλισμού.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ίλον Μασκ: Τώρα και “Στρατάρχης” της αμερικανικής άμυνας

Έχοντας το "ελεύθερο" από τον Πρόεδρο Τραμπ (μέχρι αποδείξεως του εναντίου βέβαια), ο Ιλον Μασκ τώρα ετοιμάζεται να επέμβει και στην αμερικανική άμυνα και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Αναβάθμιση φρεγατών ΜΕΚΟ: Τώρα θυμηθήκαμε να κάνουμε οικονομία;

38
Το Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας (ΠΝ) αντιμετωπίζει μια πρωτοφανή πρόκληση στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Όπου ο αρχικός σχεδιασμός είχε ξεκινήσει πριν από το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7 Φεβρουαρίου 1956: Πετράκης Γιάλλουρος, ο πρωτομάρτυρας του...

2
Σκοτώνεται από πυρά Βρετανών σε διαδήλωση στην Αμμόχωστο, ο τελειόφοιτος μαθητής Γυμνασίου, Πετράκης Γιάλλουρος.Οι μαθητές στην Κύπρο οργάνωναν παραστάσεις διαμαρτυρίας κατά των Βρετανών, κατ’...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Εργαστήριο Σεισμολογίας ΕΚΠΑ: ανάλυση σχετικά με τους σεισμούς στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης

Την εκτίμηση ότι η έως τώρα σεισμική δραστηριότητα στη ζώνη Σαντορίνης - Αμοργού πιθανώς φέρει τα χαρακτηριστικά ενός σεισμικού σμήνους, τα ενδεχόμενα για την...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 56, Φεβρουάριος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 56, Φεβρουάριος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική τιμή. 521ΤΠΖΝ-ΤΑΜΣ...

ΗΠΑ: προς έγκριση «πακέτων» πυρομαχικών αεροσκαφών και πυραύλων Hellfire 7,42 δις στο Ισραήλ

Υλοποιώντας τις ανακοινώσεις της πριν από δέκα περίπου ημέρες (αλλά και προεκλογικές δεσμεύσεις του Αμερικανού προέδρου) η κυβέρνηση Τραμπ προώθησε χθες στο Κογκρέσο για...