Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας παραδόθηκε στην Lockheed Martin το εργοσύνολο του πίσω μέρους της ατράκτου (aft fuselage) F-16 στο πλαίσιο του προγράμματος συμπαραγωγής του μαχητικού.
Η ανακοίνωση υπενθυμίζει ότι η ΕΑΒ είναι μοναδικός υποκατασκευαστής/προμηθευτής (sole supplier) για το συγκεκριμένο εργοσύνολο και τροφοδοτεί ολόκληρη την γραμμή τελικής συναρμολόγης του αεροσκάφους στις εγκαταστάσεις της LM, που έχει πλέον μεταφερθεί στο Greenville (της Νότια Καρολίνα), παραχωρώντας τη θέση της στο Fort Worth στο F-35. Σύμφωνα με την ΕΑΒ, πρόκειται για μεγαλύτερο εργοσύνολο της ατράκτου του μαχητικού αεροσκάφους, αλλά και ένα από τα πλέον πολύπλοκα της δομής του σε ό,τι αφορά τις τάσεις που δέχεται, καθώς εκεί φιλοξενείται και εδράζεται ο κινητήρας και το σύστημα αεροδυναμικής πέδησης (speed brakes).
Εμείς να υπενθυμίσουμε ότι (σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν οι περισσότεροι) το έργο αυτό που συνεχίζει να παρέχει η ΕΑΒ και οφείλεται στις συνεχιζόμενες πωλήσεις του viper, ΔΕΝ αποτελεί κάποιου είδους αντισταθμιστικό όφελος από παλαιότερες αγορές του ελληνικού δημοσίου από την LM, αλλά εμπορική συμφωνία της αμερικανικής εταιρίας με την ΕΑΒ, συμφωνία η οποία έχει ανανεωθεί πολλές φορές, λόγω της καλής συνεργασίας των δυο μερών.
Πως είπατε; Έργο στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ή οποιαδήποτε άλλη ελληνική εταιρία) για την προμήθεια των Rafale; Αλήθεια η μόχλευση που (θα έπρεπε) να ήταν γενναία, αφού έβαλε στα γαλλικά ταμεία €2,5 περίπου δις για τα πρώτα 18 εξαντλήθηκε στην ταχεία παραλαβή τους; Διότι το γεγονός ότι επρόκειτο κατά τα 2/3 για μεταχειρισμένα μαχητικά δεν το δικαιολογεί. Η Dassault Aviation μαζί με τους υποκατασκευαστές της (Safran και Thales) έβαλαν στα ταμεία τους το ποσό και για τα 12 αυτά αεροπλάνα, από την παραγγελία αναπλήρωσης που έκανε το γαλλικό δημόσιο (και νέες παραγγελίες χωρίς την ελληνική αγορά δεν προβλέπονταν πριν το 2024-2-25 καθ’ ομολογία όλων των -γαλλικών- εμπλεκόμενων μερών), για να μην πούμε και για τα 6 καινούργια Rafale της πρώτης παραγγελίας. Επιπλέον η απουσία της MBDA για το δικό της μερίδιο της πίτας της ελληνικής παραγγελίας (για την οποία έχουμε μιλήσει με αρκετές ευκαιρίες) εξακολουθεί να μας… εντυπωσιάζει!
Αν έχουμε “χάσει” κάτι, περιμένουμε κάποιος να μας διοθρώσει…
Καλές οι “πνοές του ανέμου” που όλοι τις θαυμάσαμε στην Τανάγρα και η ενίσχυση της αποτρεπτικής μας ικανότητας, αλλά να ελπίσουμε ότι κάτι θα αλλάξει στα παραπάνω στην πρόσθετη παραγγελία των 6 επιπλέον Rafale. Διότι… Ελλάς-Γαλλία Συμμαχία, αλλά και οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους…
Το ξέρουμε… γινόμαστε “κουραστικοί” αλλά δεν θα πάψουμε να επιμένουμε…
Και μια μικρή, σχετική υποσημείωση: εάν -λέμε εάν- η Τουρκία ξεπεράσει τα πολλά κωλύματα και παραγγείλει F-16 Block 70, τα εργοσύνολα του πίσω μέρους της ατράκτου τους θα προέλθουν από την ΕΑΒ (sole supplier γαρ…)