31.2 C
Athens
Τρίτη, 12 Αυγούστου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗDe Havilland Sea Vixen, μια εποχή που το Βρετανικό Ναυτικό είχε σοβαρή...

De Havilland Sea Vixen, μια εποχή που το Βρετανικό Ναυτικό είχε σοβαρή αεροπορική ισχύ

- Advertisement -

Το Sea Vixen αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και πρωτοποριακά στρατιωτικά τζετ της βρετανικής αεροπορικής ιστορίας. Η ιστορία του ξεκινά στα μέσα της δεκαετίας του 1940, όταν η ανάγκη για ένα νέο μαχητικό αεροπορικής υπεροχής, με κινητήρα τζετ (τότε ήταν στα πρώτα του στάδια), που θα δρούσε από τα βρετανικά αεροπλανοφόρα, είχε γίνει ορατή. Η αρχική σχεδίαση προήλθε από την εταιρεία de Havilland Aircraft Company, η οποία το 1960 συγχωνεύτηκε με την Hawker Siddeley, οπότε το αεροσκάφος μετονομάστηκε σε Hawker Siddeley Sea Vixen.

Το πρώτο πρωτότυπο πέταξε το 1955 ως μοντέλο XF828, το 1957 η σχεδίαση είχε οριστικοποιηθεί και από το 1959 το αεροσκάφος είχε πλέον μπει σε υπηρεσία.

Οι κινητήρες του Sea Vixen ήταν δύο Rolls-Royce Avon 208 με ώση 49 κN ο καθένας, που παρείχαν την απαραίτητη ισχύ για υπερηχητική πτήση, αν και μόνο σε κάθοδο. Η κατασκευή συμπεριλάμβανε την χρήση αλουμινίου και κυψελωτών δομών για χαμηλό βάρος και την αντοχή, ενώ η άτρακτος είχε σχεδιαστεί για να ενσωματώσει τον οπλισμό και τα καύσιμα στο εσωτερικό της, βελτιστοποιώντας την αεροδυναμική. Το αεροσκάφος ήταν διθέσιο, με μέγιστο βάρος απογείωσης τους 19 τόνους (ιδιαίτερα βαρύ για την εποχή του), είχε μήκος 16,9 μέτρα, εκπέτασμα 15,5 και ύψος 3,28.

Τα δύο κάθετα ουραία πτερύγια συνδέονταν με ένα οριζόντιο πλήρως κινούμενο, για την βελτιστοποίηση του ελέγχου του αεροσκάφους (σχέδιο που είχε χρησιμοποιηθεί ήδη στο μοντέλο Sea Venom της ίδιας εταιρείας, που είχε μπει σε υπηρεσία με το Ναυτικό από το 1950). Αυτό βοήθησε στην αντιμετώπιση των ιδιαίτερων απαιτήσεων των προσνηώσεων και απονηώσεων από τα μικρού μεγέθους βρετανικά αεροπλανοφόρα, καθώς και στην πτητική συμπεριφορά σε ακραίες καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στον Βόρειο Ατλαντικό.

Ο οπλισμός του Sea Vixen ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακός για την εποχή. Το αεροσκάφος μπορούσε να φέρει μέχρι και τέσσερις πυραύλους αέρος-αέρος Firestreak ή Red Top, που ήταν από τους πρώτους με καθοδήγηση, υποστηριζόμενους από ένα σύγχρονο ραντάρ, τύπου General Electric Company AI.18 με πρακτική εμβέλεια κάπου 40 ναυτικά μίλια για εντοπισμό μεγάλων βομβαρδιστικών. Επιπλέον, μετέφερε έως τέσσερις εκτοξευτές ρουκετών με 18 μη κατευθυνόμενες ρουκέτες Matra SNEB έκαστος, και διάφορες βόμβες, συμπεριλαμβανομένων και πυρηνικών τύπου Red Beard. Η απουσία εσωτερικών πυροβόλων (για πρώτη φορά στη Βρετανία), σήμαινε ότι το Sea Vixen βασιζόταν αποκλειστικά σε πυραύλους για να καταρρίπτει τα εχθρικά αεροσκάφη.

Συνολικά, κατασκευάστηκαν 145 μαχητικά, με 119 από αυτά να είναι της έκδοσης FAW.1 και 29 της βελτιωμένης FAW.2. Το Sea Vixen είχε πλούσια δράση με το Βρετανικό Ναυτικό, σε επιχειρήσεις όπως η Beira Patrol για το ναυτικό αποκλεισμό της Ροδεσίας, ενώ συμμετείχε σε επιχειρήσεις στην Ανατολική Αφρική και τον Περσικό Κόλπο, όπως και στην Άπω Ανατολή τη δεκαετία του 60. Χρησιμοποιήθηκε από αεροπλανοφόρα όπως τα HMS Ark Royal, HMS Centaur, HMS Victorious, HMS Hermes και HMS Eagle, προσφέροντας αεροπορική κάλυψη στο βρετανικό στόλο.

Ωστόσο, το Sea Vixen είχε και την “σκοτεινή” του πλευρά με πολλά ατυχήματα. Από τα 145 αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν, 55 χάθηκαν, με 30 από αυτά να είναι θανατηφόρα συμβάντα. Αιτίες των απωλειών περιλάμβαναν τις ακραίες συνθήκες των πτήσεων από τα βρετανικά αεροπλανοφόρα, προβλήματα με τα συστήματα ελέγχου, ενώ αναφέρεται και η πολυπλοκότητα της διαχείρισης και της συντήρησης των συστημάτων του αεροσκάφους ειδικά εν πλω.

Δυο Sea Vixen σε μεταξύ τους ανεφοδιασμό με τεχνική “buddy-buddy”

Η απόσυρση του μαχητικού έγινε το 1972, εποχή που τα περισσότερα μεταπολεμικά βρετανικά αεροπλανοφόρα σταδιακά έβγαιναν από υπηρεσία. Οπότε η καριέρα του ήταν σχετικά μικρή, αλλά χαρακτηρίστηκε από τη σχεδιαστική του καινοτομία, την υψηλή του ευελιξία, την ικανότητα του για μεταφορά μεγάλου φόρτου όπλων, όπως και το ότι ήταν από τα πρώτα διεθνώς “νέα ναυτικά τζέτ”, με εξελιγμένα ηλεκτρονικά. Ενώ το ιδιαίτερο του σχήμα παραμένει έως και σήμερα χαρακτηριστικό μιας τολμηρής αεροπορικής σχεδίασης.

Ακόμη, μετά το Sea Vixen, δεν ξαναεμφανίστηκε στο Βρετανικό Ναυτικό εγχώριας παραγωγής “βαρύ” μαχητικό, μιας και το διαδέχθηκε το αμερικανικό Phantom, το ιδιαίτερο κάθετης απογείωσης Harrier, και σήμερα πλέον, το αμερικανικό F-35B.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

6 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Μετά τα MLRS και τα PULS, στο παιχνίδι των ρουκετοβόλων και τα γερμανικά GMARS

Η απόφαση του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ) για την αναβάθμιση ή αντικατάσταση ή συμπλήρωση (!) των υπαρχόντων ρουκετοβόλων M270A0 MLRS, τείνει να μετεξελιχθεί σε μια...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πως η κατάρριψη του ινδικού Rafale σηματοδοτεί την εξέλιξη της εναέριας...

47
Η κατάρριψη ενός μαχητικού Rafale της Ινδίας από πακιστανικό -κινεζικής κατασκευής- J-10CE που αξιοποίησε τον πύραυλο αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς PL-15, αποτελεί ένα γεγονός που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Αυγούστου 1996: Η άνανδρη δολοφονία του Τάσου...

27
Ο Τάσος Ισαάκ από την Αμμόχωστο δολοφονείται από τις τουρκικές κατοχικές δυνάμεις και τις παρακρατικές οργανώσεις του ψευδοκράτους, στη διάρκεια αντικατοχικής πορείας στην Πράσινη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΥΠΕΞ Ιταλίας: Είμαστε ανοιχτοί στην αναγνώριση ενός Παλαιστινιακού κράτους αλλά πρέπει να εργαστούμε για αυτό

«Είμαστε ανοικτοί σε ό,τι αφορά την αναγνώριση της Παλαιστίνης, αλλά πρέπει να εργαστούμε για την δημιουργία ενός παλαιστινιακού κράτους», δήλωσε ο Ιταλός υπουργός εξωτερικών, Αντόνιο...

Οι ΗΠΑ αναστέλλουν για άλλες 90 ημέρες την επιβολή δασμών στις εισαγωγές από την Κίνα

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε να παρατείνει για 90 ημέρες την αποκλιμάκωση στο μέτωπο των τελωνειακών δασμών που έχει ανοίξει με την Κίνα,...

Ευρωπαίοι ηγέτες πλην Ουγγαρίας: οι Ουκρανοί πρέπει να μπορούν «να αποφασίσουν για το μέλλον τους»

Οι ηγέτες της χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης επέμειναν σήμερα στην ανάγκη να μπορέσουν οι Ουκρανοί «να αποφασίσουν για το μέλλον τους», τρεις ημέρες πριν...