15.1 C
Athens
Δευτέρα, 13 Οκτωβρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗDe Havilland DH.98: το «ξύλινο θαύμα»

De Havilland DH.98: το «ξύλινο θαύμα»

- Advertisement -

To πασίγνωστο «κουνούπι» της RAF υπήρξε ένα αληθινά πολλαπλών ιδιοτήτων αεροσκάφος (μαχητικό, αναχαιτιστικό, συνοδευτικό, μαχητικό-βομβαρδιστικό νυκτερινών και αντιπλοϊκών ρόλων, αποστολών περιπολίας και φωτοαναγνωριστικό) το οποίο ανταγωνίζετο ό,τι καλύτερο είχε να παρουσιάσει η Luftwaffe, ενώ μόνο ελάχιστα των δυνάμεων του Άξονος μπορούσαν να το φτάσουν. Από την αρχή σχεδιάστηκε για αεροπλάνο ποικίλων ρόλων. Αυτές του τις ιδιότητες υπηρέτησε επαξίως στο μεγαλύτερο μέρος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου αλλά και αργότερα, κατά τα πρώτα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου, έως την οριστική του απόσυρση από την ενεργό δράση. Τα μέλη του πληρώματος ήταν ενθουσιασμένα, απολαμβάνοντας τις ανέσεις και τα πλεονεκτήματα που παρείχε, όπως το θερμαινόμενο κόκπιτ, τον εύκολο και αποδοτικό χειρισμό, την ταχύτητα και τις επιθετικές αρετές του (πυροβόλα, πολυβόλα, βόμβες, τορπίλες, ρουκέτες). Τα πολλά και αξιόλογα στοιχεία του, το κατέστησαν μεταξύ των κορυφαίων της αεροπορικής ιστορίας.

Οι απαρχές και η ιδέα δημιουργίας ξύλινων αεροσκαφών

Το άλλο προσωνύμιό του, «ξύλινο θαύμα», ωφείλετο στο βασικό συστατικό κατασκευής του, που ήταν η μπάλσα και το κόντρα πλακέ. H de Havilland ξεκίνησε με τη δημιουργία ελαφρών αεροσκαφών από τα μέσα του 1930. Έτσι προέκυψε το δικινητήριο DH.88 «Comet». Τρία από αυτά ετοιμάστηκαν τo 1934 για να λάβουν μέρος στους αγώνες MacRobertson, αφιερωμένους στην πρώτη εκατονταετηρίδα της Μελβούρνης, διασχίζοντας, με προκαθορισμένες στάσεις, την απόσταση Βρετανία-Αυστραλία.

To ξύλινο αεροσκάφος αγώνων DH.88 «Comet»

Η χρήση ξύλου, αποτέλεσε αληθινή τεχνολογική επανάσταση σε μία εποχή όπου κυριαρχούσε το μέταλλο στα στρατιωτικά αεροσκάφη. Ακολούθησε το επιβατικό τετρακινητήριο DH.91 «Albatross» που πρωτοπέταξε το 1937. Παρά τις συνεχείς αντιρρήσεις του Υπουργείου Αεροπορίας, η de Havilland επέμεινε στην ιδέα της όταν προκηρύχθηκε διαγωνισμός με τις P.13/36 προδιαγραφές ενός μεσαίου βομβαρδιστικού. Για μία ακόμη φορά, οι αξιολογητές του Υπουργείου απέρριψαν το κατατέθεν σχέδιο ενός τροποποιημένου Albatross, εκφράζοντας σοβαρές αμφιβολίες για το ξύλο ως δομικό υλικό στρατιωτικών αεροπλάνων.

Το επίσης ξύλινο, επιβατικό DH.91 «Albatross»

Η γέννηση του «κουνουπιού» της de Havilland

Πεπεισμένη για την καινοτόμο ιδέα της, η εταιρεία δεν πτοήθηκε από τις απορρίψεις. Στο τεχνικό επιτελείο της ανέθεσε το μεγαλεπήβολο έργο για ένα ξύλινο δικινητήριο ελαφρύ βομβαρδιστικό με καταπακτή βομβών και άνευ οπλισμού αρχικώς. Το project θα προχωρούσε αποκλειστικά με δικά της έξοδα.

Το αεροσκάφος ήταν περιορισμένων διαστάσεων και μικρού βάρους, ενώ η απουσία πυργίσκων και αμυντικών πολυβόλων μείωνε το πλήρωμα από έξι μέλη, σε μονάχα δύο: τον πιλότο και τον πλοηγό. Στα ουσιώδη πλεονεκτήματά του συγκαταλέγεται η ικανότητά του να πετάει σε ύψη όπου δε θα κινδύνευε από αντιαεροπορικά πυρά, ενώ την ταχύτητά του θα ήταν ασυναγώνιστη για τα εχθρικά μαχητικά και αναχαιτιστικά. To κόκπιτ βρισκόταν αρκετά μπροστά στην άτρακτο, καταλήγοντας σε συμβατικό κάθετο ουραίο με χαμηλά τοποθετημένα πηδάλια ύψους-βάθους. Το σχήμα των ατρακτιδίων των δύο κινητήρων στις πτέρυγες προσέθετε στην αεροδυναμική και την ευελιξία του.

Ο Πτέραρχος, Sir Wilfrid Freeman που έδωσε την έγκριση για την κατασκευή και παραγωγή ενός εκ των καλυτέρων αεροσκαφών που φτιάχτηκαν ποτέ

Με τη χιτλερική Γερμανία να δείχνει από νωρίς τις επιθετικές διαθέσεις της σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο, η Βρετανία δεν έμεινε αδρανής, αλλά άρχισε να προετοιμάζεται σε εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό. Ως εκ τούτου, το ενδιαφέρον για το DH.98 ήταν μικρό. Η μεγάλη στροφή επήλθε όταν ο Πτέραρχος, Sir Wilfrid Freeman, έγινε μέλος του ελεγκτικού συμβουλίου, ο οποίος, το Δεκέμβριο του 1939, έδωσε το «πράσινο φως» για την ανάπτυξη του αεροσκάφους. Η RAF προχώρησε σε συμβόλαιο παραγγελίας ενός πειραματικού βομβαρδιστικού με το δικαίωμα αγοράς 50 μονάδων, βάσει των προδιαγραφών Β.1/40.

Η συνέχεια στο Military History

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι φρεγάτες Bergamini στο Πολεμικό Ναυτικό

Η κλάση FREMM, γνωστή και ως Bergamini στην ιταλική έκδοση, αποτελεί μια σειρά φρεγατών πολλαπλών ρόλων που αναπτύχθηκε από κοινού από τις εταιρείες Naval...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Φρεγάτες ΜΕΚΟ: Σχεδιασμός συνεχούς εξέλιξης και με νέο σόναρ, πυραύλους ESSM...

78
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης "Ύδρα", ΜΕΚΟ200ΗΝ, αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα εγχειρήματα του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) για την ενίσχυση της επιχειρησιακής...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Οκτωβρίου 1944: Απελευθέρωση της Αθήνας, μια στιγμή...

2
Οι γερμανικές μονάδες κατοχής εγκαταλείπουν την Αθήνα. Την ίδια στιγμή μια παλλαϊκή διαδήλωση νίκης και ευφορίας κατακλύζει τους κεντρικούς δρόμους της πόλης.Το 1944 ο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

MiG-23MLD, η “απόλυτη” έκδοση του παλαίμαχου σοβιετικού μαχητικού

Το MiG-23MLD, γνωστό στη δυτική ορολογία ως Flogger-K, αποτελεί την κορυφαία και πιο εξελιγμένη έκδοση του θρυλικού σοβιετικού μαχητικού αεροσκάφους MiG-23, που σχεδιάστηκε από...

Το πρωτοποριακό X-29Α, η τελική εξέλιξη του… F-5A Freedom Fighter!

Το Grumman X-29 αποτελεί ένα από τα εμβληματικά πειραματικά αεροσκάφη στην ιστορία της αεροναυπηγικής τεχνολογίας, καθώς εισήγαγε μια πρωτοποριακή προσέγγιση στη σχεδίαση μαχητικών μέσω...

Ο θρυλικός πιλότος Randy “Duke” Cunningham πέταξε για τελευταία φορά

Ο Randy "Duke" Cunningham, ο πιλότος μαχητικών και ο πρώτος Αμερικανός άσος του Πολέμου του Βιετνάμ, απεβίωσε σε ηλικία 83 ετών. Ο Cunningham, γνωστός...