Του Γιώργου Μαρκάκη
Η Razbam, εταιρεία ανάπτυξης εξομοιωτών αεροσκαφών, κυκλοφόρησε πρόσφατα το πολυαναμενόμενο απ’ όλους μας F-15E μέσω της DCS και το πιάσαμε στα χέρια μας!
Το F-15E μας έρχεται (για όσους δεν το είχαν προαγοράσει από το Φεβρουάριο, ως και λίγο πριν την κυκλοφορία του) στα $ 63.99. Αφορά την έκδοση Suite 4E+ και είναι εξοπλισμένο με το πανίσχυρο APG-70 που διαθέτει λειτουργία σάρωσης συνθετικού διαφράγματος SAR (Synthetic Aperture Radar), ατρακτίδια στόχευσης και ναυτιλίας LANTIRN, γνωστό από την υπηρεσία του στα ελληνικά F-16 καθώς και πληθώρα όπλων που, είτε έχουν εισαχθεί ή θα εισαχθούν σε χρήση στο αεροσκάφος σύντομα.
What you get!
Μιας και το «πακέτο» βρίσκεται στα πρώτα στάδια της κυκλοφορίας του, έρχεται σχετικά «φτωχό» στα συστήματά του (με υποσχέσεις για μελλοντικές προσθήκες), αλλά είναι όμως τίμιο και… επικίνδυνο!
Το ραντάρ σε λειτουργία αέρος-αέρος είναι ολοκληρωμένο, αν και απουσιάζει το VS search (Velocity Search), που λογικά θα εισαχθεί σε μετέπειτα στάδια ανάπτυξης. Στα σχετικά οπλικά συστήματα είναι εφοδιασμένο με AIM-120B/C-5, AIM-9P/L/M και AIM-7F/M/MH Sparrow.
Σε λειτουργία αέρος-εδάφους, αν και δεν έχουμε προλάβει να το δουλέψουμε πολύ, έρχεται με MTGΙ (Moving Target Ground Indicator) καθώς και χαρτογράφηση της περιοχής ενδιαφέροντος χρησιμοποιώντας το Synthetic Aperture Radar mode, δίνοντας τη δυνατότητα αποκάλυψης στόχων. Φυσικά, για την ώρα, προκειμένου να εκμεταλλευτείτε αυτή τη δυνατότητα απαιτείται «δυνατό» PC επεξεργαστικά, λόγω των πόρων που καταναλώνει το ραντάρ για τη χαρτογράφηση. Προβλέπεται όμως να βελτιστοποιηθεί σε επόμενα updateς. Το ραντάρ έχει και δυνατότητα παρακολούθησης/αποφυγής του εδαφικού αναγλύφου για διείσδυση σε χαμηλό ύψος.
Αναφορικά με τα οπλικά συστήματα, όπως προαναφέραμε, το κατάλογος είναι αρχικά φτωχός με LGB GBU-10/12/24, όλη τη σειρά Mk82/84 καθώς και CBU-87/97, μαζί με βόμβες διασποράς Mk20 Rockeye. Επίσης έχουν εισαχθεί και οι BLU-107 Durandal Anti-runway βόμβες για καταστροφή διαδρόμων προσαπογείωσης.
Στα λοιπά συστήματα ξεχωρίζει το NAVFLIR (απεικόνιση από το ατρακτίδιο ναυτιλίας του LANTIRN στο HUD) για πτήση σε χαμηλά ύψη κατά τη διάρκεια της νύχτας, ένα καινούργιο feature στο DCS, μιας και το F-15E είναι το μόνο αεροσκάφος που φέρει και τα 2 ατρακτίδια του «πακέτου», ενώ στο F-16 υπάρχει μόνο το ατρακτίδιο στόχευσης (όπως και το αντίστοιχο ATFLIR στο F/Α-18). Επιπρόσθετα το F-15 έρχεται και με διόπτρες νυχτερινής όρασης.
Ένα ακόμα βασικό στοιχείο που έχει εισαχθεί είναι η χρήση του συστήματος PACS (Programmable Armament Control System), το οποίο στην ουσία εισάγει αυτόματα τα «έξυπνα» πυρομαχικά στον υπολογιστή του αεροσκάφους, όταν αυτά γίνουν διαθέσιμα, ενώ τα μόνα όπλα που πρέπει να προστεθούν χειροκίνητα είναι τα απλά πυρομαχικά όπως οι βόμβες ελευθέρας πτώσης, περιλήπτες βομβιδίβων και οι βόμβες καθοδήγησης λέιζερ.
Το σύστημα ναυτιλίας του αεροσκάφους έρχεται με πλήρη δυνατότητα εισαγωγής waypoints καθώς και target points, ενώ σε προκαθορισμένο σχέδιο πτήσης υπάρχει πάντοτε η δυνατότητα να προστεθεί waypoint ή target point (με την ιδιαιτερότητα τη δυνατότητα δήλωσης waypoint σε target point). Για παράδειγμα μπορούμε να δηλώσουμε ότι το waypoint Νο 5 είναι στόχος που επιθυμούμε να εμπλέξουμε και αρκεί να περάσουμε στο scratch pad του UFC (Up Front Control) το Νο 5 ώστε να γυρίσει σε στόχος από απλό σημείο αναφοράς ναυτιλίας. Το προηγούμενο waypoint αυτομάτως γυρίζει σε Ingress Point (IP) και το βλέπουμε να αλλάζει στο TSD (Tactical Situation Display) σε μορφή τετραγώνου για το IP και τριγώνου για το TP. [Για να μπορέσουμε να έχουμε IP και TP χρειαζόμαστε τουλάχιστον 2 waypoint περασμένα στο σχέδιο πτήσεως, είτε προκαθορισμένα από την αποστολή, είτε χειροκίνητα από εμάς]. Υπάρχει και η δυνατότητα να δημιουργήσουμε mark points από σημεία ενδιαφέροντος χρησιμοποιώντας είτε το LANTIRN είτε το HUD για να εντοπίσουμε αρχικά τα σημεία και μετέπειτα να τα εισάγουμε στον υπολογιστή πτήσης. Αυτό βοηθάει ιδιαίτερα σε περιοχές που εντοπίσαμε εχθρικές δυνάμεις ή σημεία που μας ενδιαφέρει να έχουμε στη ναυτιλία μας. Επίσης παρέχεται εξ αρχής η πλοήγηση μέσω TACAN.
What to expect…
Όντας αρκετά νέο αεροσκάφος στο DCS, η Razbam μας έχει τάξει σε μελλοντικά update να εισάγει κάσκα JHMCS, AIM-9X, GBU-31/38 JDAM, AGM-130 για κρούση μακρού πλήγματος, πλήρη σουίτα αυτοπροστασίας (αναλώσιμα ΗΠ, με 240 δεσμίδες αεροφύλλων ή 120 θερμοβολίδες ή συνδυαστική αναλογία που επιλέγεται ανάλογα της αποστολής και των απειλών, όπως και παρεμβολέας) καθώς και Datalink. Αναμένονται όμως και AGM-65D/H/G/K Maverick (έχουν πιστοποιηθεί και δοκιμαστεί στο πραγματικό αεροσκάφος αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ), GBU-28 Bunker Buster των 5000lbs που φέρεται μόνο στον κοιλιακό φορέα και περιμένουμε να δούμε και AGM-154 JSOW, ενδεχομένως μόνο στην έκδοση 154Α με τους φορείς βομβιδίων κατά ελαφρών στόχων και όχι τους 154C με την BROACH κεφαλή κατά στατικών ισχυρά προστατευμένων στόχων.
Performance
Το F-15E αποτελεί τη εξέλιξη για αποστολές κρούσης του F-15A/C και βασίστηκε πάνω στο F-15B/D. «Φοράει» δυο κινητήρες P&W F-100-PW-229, είναι εφοδιασμένο με σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου που ενσωματώνουν 6 φορείς έκαστη (οι 3 έχουν καλωδίωση για «έξυπνα» πυρομαχικά) και η κάθε μία φέρει 750 λίβρες καυσίμου, ενώ επηρεάζουν ελάχιστα τις επιδόσεις του αεροσκάφους λόγω οπισθέλκουσας .
Σε δοκιμαστικές πτήσεις που κάναμε, πιάσαμε άνετα υπερηχητική ταχύτητα με πλήρες φορτίο A/A όπλων (8xAIM-120C-5 και 2 υποπτερυγικές δεξαμενές καυσίμου) συν πλήρες καύσιμο εσωτερικά ή σε διαμόρφωση με 4 βλήματα A/A και 2 GBU-24 συν 2 υποπτερυγικές δεξαμενές. Το συνολικό καύσιμο που παίρνει εσωτερικά συν τις 3 εξωτερικές δεξαμενές φτάνει την αστρονομική ποσότητα των 34.483 λιβρών! Μην ξεγελιέστε όμως γιατί η συχνή χρήση μετάκαυσης θα τα εξαντλήσει γρήγορα!
Ease of use
Το αεροσκάφος είναι μία multi crew πλατφόρμα αν και μπορεί στο 95% να το πετάξει κάποιος και μόνο από την εμπρός θέση του πιλοτηρίου. Οι μόνες λειτουργίες που είναι υποχρεωτικό να γίνουν από τη θέση του ΧΟΣ-WSO (Weapons System Officer) είναι η έναρξη λειτουργίας των ατρακτιδίων του LANTIRN, το ICS (Integrated Combat System) και τα συστήματα αντιμέτρων και RWR. Όλα τα υπόλοιπα παίζουν και από τη μπροστά θέση.
Αν είστε νέος χρήστης στο DCS το F-15E θα σας φανεί λίγο… βουνό, λόγω πολυπλοκότητας των συστημάτων. Αν πάλι έχετε βάλει ώρες με F-16, F/Α-18 και A-10 θα σας φανεί ευκολότερο και μετά από 2-3 μέρες θα πετάτε… επιχειρησιακά.
Training and manual
Ο γνωστός στον χώρο του DCS, Baltic Dragon, δημιουργός μερικών campaign που μας έχουν «φάει» πολλές ώρες, είναι ο άνθρωπος που δημιούργησε τόσο το manual όσο και τις εκπαιδευτικές αποστολές που έρχονται μαζί με το «Εργαλείο». Επιπρόσθετα υπάρχουν και single missions έτοιμες με διάφορα σενάρια για να τεστάρετε τις γνώσεις σας. Φυσικά το Youtube είναι γεμάτο με tutorials και διαφόρων ειδών αποστολές. Συστήνουμε αρχικά να δείτε τα βίντεο της Razbam, των Grim Reapers καθώς και των Casmo και SpudKnocker, πριν μπείτε στα βαθιά!
Επίλογος
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος αποτελούσε διακαή πόθο των περισσοτέρων χρηστών του DCS για πολλά χρόνια και είναι πλέον εδώ, διαθέσιμο και έτοιμο να αναλάβει δράση στα χέρια σας! Εμείς πάντως ήδη το «καίμε» σε μεγάλο βαθμό καθημερινά.
Σημείωση 1: Θα αγαπήσετε τα skin των αμερικανικών Μοιρών καθώς και ενός ισραηλινού (F-15I), ενώ μπορείτε να πλοηγηθείτε και στα user files του site της Eagle Dynamics όπου θα βρείτε skin που σας ιντριγκάρουν ή και να δημιουργήσετε το δικό σας από τα templates του Metal2Mesh που χρησιμοποιήθηκε στα default! Το μόνο που απαιτείται είναι χρόνος και Photoshop!
Σημείωση 2: Για όσους αναζητάτε μία παρέα για να πετάτε μαζί από απλές αποστολές ναυτιλίας μέχρι σύνθετες εναντίον πραγματικών παικτών, αναζητήστε τη LockOn Greece/DCS World Greece, την παλαιότερη ελληνική ψηφιακή Μοίρα στο LockOn/DCS World με έτος ίδρυσης το 2008 και πάνω από 35 ενεργά μέλη.
Σημείωση 3: Περιέχονται και τέσσερις εικόνες τη διαδικασίας εισαγωγής όπλων μέσω του συστήματος PACS. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να επιλέξετε τις βόμβες που έχετε φορτώσει και να τις δηλώσετε στους εκάστοτε πυλώνες.
Playlists ΕΔΩ, ΕΔΩ, ΕΔΩ και ΕΔΩ