H Airbus εκ μέρους της Γερμανίας κι η Dassault εκ μέρους της Γαλλίας εξέδωσαν ένα κοινό δελτίο Τύπου στο οποίο καλούν ανοιχτά τις κυβερνήσεις των χωρών τους να σταματήσουν να χρονοτριβούν και να υπογράψουν τα δυο συμβόλαια ανάπτυξης για το πρόγραμμα FCAS, ένα για το αεροσκάφος, κι ένα για τον κινητήρα του.
Το δελτίο Τύπου μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξής:
Πριν από δύο χρόνια, ο Γάλλος πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν και η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ συμφώνησαν να αναπτύξουν από κοινού το πρόγραμμα FCAS για ένα νέο ευρωπαϊκό μαχητικό αεροσκάφος επόμενης γενιάς.
Αυτή η πρωτοβουλία, η οποία έχει μεγάλη σημασία για την ευρωπαϊκή άμυνα, πρέπει τώρα να προχωρήσει γρήγορα με την έναρξη της φάσης επίδειξης του προγράμματος.
«Αποκαλυπτήρια» για το “Ευρωμαχητικό” νέας γενιάς FCAS στο Paris Air Show! (Βίντεο)
Η δρομολόγηση αυτής της φάσης επίδειξης του FCAS σημαίνει την έναρξη της πρώτης φάσης ανάπτυξης του προγράμματος. Στο σημερινό γεωπολιτικό πλαίσιο, διασφαλίζει ότι η Ευρώπη μπορεί να διατηρήσει την βιομηχανική και επιχειρησιακή της κυριαρχία και να αντιμετωπίσει τις μελλοντικές απειλές.
Εάν η Ευρώπη δεν προχωρήσει – και δεν προχωρήσει γρήγορα – στο πρόγραμμα αυτό, θα είναι αδύνατο να διατηρηθούν οι ικανότητες ανάπτυξης και παραγωγής που απαιτούνται για μια κυρίαρχη αμυντική βιομηχανία (στο σημείο αυτό προστέθηκε έμφαση).
Το πρόγραμμα FCAS είναι μια πολύπλοκη και φιλόδοξη επιχείρηση, από τεχνολογική, στρατηγική και πολιτική άποψη. Θα επηρεάσει το σύνολο των αερομέσων μας και την ικανότητά τους να λειτουργούν μαζί υπό άριστες συνθήκες.
Η Dassault φοβάται ότι οι πολλοί εμπλεκόμενοι θα μετατρέψουν το FCAS σε… Eurofighter 2.0
Αυτό που διακυβεύεται δεν είναι τίποτα λιγότερο από την ικανότητά μας να εξασφαλίσουμε την άμυνά μας και την αυτονομία μας στον αέρα κατά το δεύτερο μισό του 21ου αιώνα. Ο στόχος είναι να εισαχθεί η FCAS το αργότερο το 2040. Αυτή η προθεσμία μπορεί να φαίνεται ότι είναι ακόμα μακριά στο μέλλον, αλλά ο σχεδιασμός πρέπει να ξεκινήσει πολύ νωρίτερα.
Ο Eric Trappier, Διευθύνων Σύμβουλος της Dassault Aviation και ο Dirk Hoke, Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus Defense and Space, κατέληξαν στο συμπέρασμα: “Καλούμε τους πολιτικούς ηγέτες μας να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να ξεκινήσουν αυτά τα δυο προγράμματα επίδειξης, με το συντομότερο δυνατό, σε αυτό που θα αποτελέσει βασικό βήμα για την προώθηση αυτού του φιλόδοξου σχεδίου.”
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο αρχικός στόχος ήταν να υπογραφτούν δύο συμβόλαια για προγράμματα επίδειξης τεχνολογίας – μία για το μαχητικό νέας γενιάς και μία για τον κινητήρα του – στο αεροπορικό σαλόνι του Παρισιού, που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο.
Πέσαν οι υπογραφές: Έτοιμο για “απογείωση” το FCAS! (βίντεο)
Αντ ‘αυτού όμως δεν υπογράφτηκε κανένα συμβόλαιο και το χρονοδιάγραμμα καθυστέρησε λόγω των ανεπίλυτων διαφορών μεταξύ των δύο χωρών για θέματα εξαγωγών όπλων και του μεριδίου εργασίας του παράλληλου προγράμματος ανάπτυξης μελλοντικού άρματος μάχης.
Στην αεροπορική επίδειξη, οι δύο κατασκευαστές είχαν δηλώσει ότι αναμένουν την υπογραφή των συμβολαίων για τα προγράμματα επίδειξης το Σεπτέμβριο. Ωστόσο, η παρούσα δημόσια πρόσκληση για ανάληψη δράσης από τις κυβερνήσεις επιβεβαιώνει ότι παρά τις αναφορές στα μέσα ενημέρωσης για το αντίθετο, τα δύο αυττά εμπόδια δεν έχουν ακόμη επιλυθεί πλήρως και στη βιομηχανία υπάρχει ο φόβος ότι θα χαθεί η τελευταία προθεσμία για την υπογραφή των συμβολαίων και το γενικότερο «μομέντουμ».
Η επόμενη συνάντηση των υπουργών της Γαλλίας θα πραγματοποιηθεί στην Τουλούζη στις 16 Οκτωβρίου, κυρίως με αφορμή την 50ή επέτειο από τη ίδρυση της Airbus.
Τον Ιανουάριο, η Dassault και η Airbus υπέγραψαν ένα συμβόλαιο αξία 65 εκατομμυρίων ευρώ για τη μελέτη προσδιορισμού της βασικής σχεδίασης του FCAS, αλλά χρειάζονται τα συμβόλαια για τα δυο προγράμματα επίδειξης αξίας 2 δισεκατομμυρίων ευρώ για την επιτάχυνση του προγράμματος.