Τελικά τα Block 30… μένουν Ελλάδα, όπως φαίνεται από τις πληροφορίες που έρχονται από το Ζάγκρεμπ σε ότι αφορά την προσφορά μεταχειρισμένων F-16 από ελληνικά αποθέματα σε ανταπόκριση του κροατικού διεθνούς διαγωνισμού στον οποίον είχαμε αναφερθεί με παλαιότερες αναρτήσεις (βλέπε ανάλυση παρακάτω)
Η κροατική εφημερίδα «Jutarnji List» γράφει σήμερα ότι το υπουργείο Άμυνας της Κροατίας θα ανακοινώσει μέσα στις επόμενες 10 ημέρες τον περιορισμό των υποψηφιοτήτων (short lirt) αποκλειστικά στα Gripen C/D MS20 και τα F-16C/D «Barak».
Στην αναφορά της εφημερίδας, η ελληνική υποψηφιότητα χαρακτηρίζεται ως «μη κατάλληλη», αν και αυτή είναι η φθηνότερη από τις τέσσερις προτάσεις, όπως υπογραμμίζει δημοσίευμα του επίσης κροατικού περιοδικού «Defender». Σύμφωνα με τα κροατικά δημοσιεύματα μαζί με τα F-16C/D Block 30 της ΠΑ αναμένεται να αποκλειστεί το F-16V νέας κατασκευής που προσφέρουν οι ΗΠΑ. Μένει να ειδωθεί αν η εφημερίδα τις επόμενες ημέρες θα δικαιωθεί και, έτσι, θα παραμείνουν στην τελική μάχη το Gripen C/D MS20 και το εκσυγχρονισμένο F-16C/D «Barak». Η ίδια πηγή υποστηρίζει ότι το σουηδικό μαχητικό είναι το ευνοούμενο στην περίπτωση.
Όπως γράφουμε στο τρέχον τεύχος της Π&Δ (ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ)
Η χώρα της Βαλκανικής, για να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις της ως μέλος του ΝΑΤΟ, από το 2009 αναζήτησε νέο μαχητικό προς αντικατάσταση των MiG-21 που διέθετε, κληρονομιά από την πρώην Γιουγκοσλαβική Αεροπορία. Η αναζήτηση αυτή για 12-18 αεροσκάφη δεν ευόδωσε διότι οι προτάσεις (συμπεριλαμβανομένων F-4F ή πρώιμων EF2000 της Luftwaffe) ήταν ακατάλληλες και ο σχετικός προϋπολογισμός ήταν πρακτικά ανύπαρκτος. Η προμήθεια αναβαλλόταν από χρόνο σε χρόνο, ενώ ο στόλος των «Fishbed» μειωνόταν συνεχώς ως απόρροια περιστατικών και εξάντλησης των ορίων «ζωής» κάποιων εξ αυτών. Τελικά, ως ενδιάμεση λύση και μέχρι την εξεύρεση οριστικής επιλογής αποφασίστηκε η εργοστασιακή συντήρηση και ανακατασκευή από την κρατική ουκρανική εταιρεία Ukrspecexport επτά MiG-21 (περιλαμβανομένων και τεσσάρων διθέσιων) από τα κροατικά αποθέματα. Η ίδια θα εξασφάλιζε στο Ζάγκρεμπ πέντε ακόμη μονοθέσια μαχητικά του τύπου. Το σχετικό πρόγραμμα υπογράφτηκε τον Ιούλιο του 2013 και ολοκληρώθηκε δυο χρόνια αργότερα, όταν τον Ιούλιο του 2015 όλα τα αεροπλάνα είχαν επιστρέψει στην Κροατία και η Μοίρα τους κηρύχθηκε επιχειρησιακή. Στη συνέχεια η υπόθεση απέκτησε μια άλλη πτυχή, τη δικαστική διαμάχη του κροατικού δημοσίου με την ουκρανική εταιρεία για κακή εκτέλεση της σύμβασης, όταν αποκαλύφθηκε ότι τα MiG-21 που είχαν παραδοθεί (μαζί με τα κροατικά) είχαν συναρμολογηθεί από μεγάλα συγκροτήματα άλλων «Fishbed» διαφόρου προελεύσεως που είχαν «ξεμείνει» στα ουκρανικά εργοστάσια. Επιπλέον, εφεδρικοί κινητήρες που είχαν πωληθεί ως μέρος της συμφωνίας είχαν ελλιπή ή και καθόλου συνοδευτικά έγραφα. Η Κροατική Αεροπορία, αν και καθήλωσε για ένα χρονικό διάστημα τα αεροπλάνα, τελικά αναγκάστηκε να συνεχίσει την αξιοποίησή τους μέχρι και σήμερα.
Παρά την έλλειψη κονδυλίων, οι προσπάθειες επανεξοπλισμού της Σερβίας, ειδικά στον τομέα της Αεροπορίας (ειδικό αφιέρωμα θα υπάρξει στο επόμενο τεύχος μας), και οι πιεστικές ΝΑΤΟϊκές ανάγκες ανάγκασαν την κροατική κυβέρνηση να προχωρήσει στις 20 του περασμένου Ιουλίου σε έκδοση αιτήματος για επίδειξη (RfI) προς πέντε χώρες (ΗΠΑ, Ισραήλ, Σουηδία, Νότια Κορέα και Ελλάδα), ενώ αμέσως μετά εξέδωσε αίτημα για υποβολή προτάσεων στις χώρες που ανταποκρίθηκαν για 12 ή και 18 αεροσκάφη. Σύμφωνα με τις υφιστάμενες πληροφορίες, όλες πλην μίας, της Νότιας Κορέας (που έκρινε ότι το υποψήφιο F/A-50 δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις), φέρονται να υπέβαλαν προτάσεις. Κροατικές πηγές αποσαφηνίζουν ότι οι ΗΠΑ και η Σουηδία προσφέρουν καινούργια αεροπλάνα, F-16V και JAS.39C/D Gripen αντίστοιχα. Το Ισραήλ προσφέρει τα F-16A/B Barak που απέσυρε πρόσφατα αναβαθμισμένα με νέα ηλεκτρονικά και ραντάρ AESA, ενώ η Ελλάδα φέρεται να πρόσφερε Block 30. To Ζάγκρεμπ αξιολογεί τις προτάσεις με καταληκτική ημερομηνία μέσα στον Νοέμβριο και πρόθεση υπογραφής συμφωνίας πριν το τέλος του χρόνου.
Απορρίπτει η Κροατία τα ελληνικά F-16 Block 30;
- Advertisement -
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
0 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
ΑΝΑΛΥΣΗ: ATACMS, SCALP, Storm Shadow κατά Ρωσίας, στρατηγική ευκαιρία και ρίσκο
Σε μια ανατροπή των στρατιωτικών ισορροπιών στον πόλεμο της Ουκρανίας, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ακολουθούμενες από τη Γαλλία και τη Βρετανία, έδωσαν την άδεια...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 22 Νοεμβρίου 2004: «Πορτοκαλί Επανάσταση», η Ουκρανία διχάζεται
Η μέρα το 2004 ήταν η επομένη των προεδρικών εκλογών στην Ουκρανία, όπου οι οι οπαδοί του ηττημένου Βίκτωρ Γιουσένκο, ξεκινούν διαδηλώσεις στην πρωτεύουσα...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023
Αγορά 7.99€- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...