8.6 C
Athens
Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΝΑΛΥΣΗ: Θα μπορούν τελικά τα ελληνικά Mirage 2000-5Mk2 να φέρουν τον Meteor...

ΑΝΑΛΥΣΗ: Θα μπορούν τελικά τα ελληνικά Mirage 2000-5Mk2 να φέρουν τον Meteor μετά από εκσυγχρονισμό;

- Advertisement -

 
Όταν πέρσι το καλοκαίρι ανακοινώθηκε από τα ΗΑΕ και την Dassault/Thales η συμφωνία για την αναβάθμιση των αραβικών Mirage 2000-9. Η λιτή ανακοίνωση των γαλλικών εταιρειών, δεν επέτρεψε την αποδέσμευση πολλών πληροφοριών για το πρόγραμμα, συνεπώς μόνο εικασίες έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Το σίγουρο είναι πως τα αεροσκάφη θα λάβουν το ατρακτίδιο TALIOS, και νέο, πολύ ισχυρότερο και προηγμένο υπολογιστή.
 

Τα ΗΑΕ εκσυγχρονίζουν και τα Mirage 2000-9, πρόγραμμα με ελληνικό ενδιαφέρον;


 
Τώρα, αυτό που είχε κυκλοφορήσει σαν φήμη, ήταν πως τα ΗΑΕ επιθυμούσαν την πιστοποίηση του Meteor στα αεροσκάφη τους του τύπου. To ενδιαφέρον των ΗΑΕ για το όπλο είναι παλιό, αλλά μέχρι σήμερα, μόνο αεροσκάδη 4+ ή 5ης γενιάς έχουν πιστοποιηθεί να το φέρουν (Gripen C/E, Typhoon, Rafale, F-35). Το πρόβλημα για τα ΗΑΕ είναι τα καταριανά Rafale και η παραγγελία Meteor που έχουν κάνει οι “άσπονδοι” γείτονες.

Οι ΗΠΑ μπλοκάρουν και την πώληση των METEOR στο Κατάρ;


Τώρα, όπως έχουμε ξαναγράψει τα ΗΑΕ δεν μπήκαν στο “τρυπάκι” αγοράς ότι μαχητικού 4+ γενιάς υπάρχει, αλλά εκσυγχρονίζουν τα δικά τους μέχρι να καταφέρουν να αγοράσουν F-35. Ίσως δεν μπορεί να υπάρξει πιο ξεκάθαρη στρατηγική, απλά και σίγουρη. Το θέμα όμως είναι πως η ανάγκη για ένα όπλο αντίστοιχο του Meteor, ή του ίδιου του Meteor, υπάρχει. Και το αεροσκάφος που μπορεί να το φέρει είναι το Mirage 2000-9. Ή καλύτερα, θα μπορεί να το φέρει αφού αναβαθμιστεί μέσα από το ύψους 350 εκ. ευρώ πρόγραμμα.
Ερχόμαστε τώρα στα ελληνικά Mirage 2000-5Mk2, όμοια με τα αραβικά Mirage 2000-9. Πρώτοι είχαμε γράψει πως θα ήταν λάθος και αβλεψία να μην αναβαθμίσουμε τα δικά μας Mirage 2000 σε αντίστοιχο με αυτό των αεροσκαφών των ΗΑΕ. Έτσι, θα μπορούσαμε να κάνουμε χρήση κι εμείς των νέων δυνατοτήτων, με κύρια την δυνατότητα βολής των Meteor.

Globaleye, μια λύση ενάντια στα F-35; Μήπως αξίζει να δούμε το τι έχουν σκεφτεί τα ΗΑΕ για την αεράμυνά τους


Καταρχάς, προκειμένου να μην υπάρξει κάποια παρανόηση, είναι προφανές πως το Mirage 2000-5Mk2 μπορεί να φέρει τον Meteor σαν φορτίο. Εννοούμε πως το αεροσκάφος δεν θα έχει κάποιο σοβαρό δομικό ή αεροδυναμικό πρόβλημα να μεταφέρει ή να βάλλει στον προηγμένο πύραυλο Α2Α της MBDA. Άλλωστε, ανάλογο σε μέγεθος μαχητικό, όπως το Gripen, έχει αποδείξει την ικανότητά του να μεταφέρει τους πυραύλους αυτούς.
Τώρα, καθώς οι αναγνώστες μας έχουν πλέον την απαραίτητη αμυντική γνώση για να κρίνουν ορθά τα γεγονότα, το πρώτο πράγμα που πολλοί σχολιαστές μας παρατήρησαν είναι το γεγονός ότι τα Mirage 2000-5 δεν έχουν ένα ικανό ραντάρ προκειμένου να αξιοποιήσουν την τεράστια ακτίνα δράσης του Meteor. Αυτό είναι μόνο εν μέρει αλήθεια, και εξηγούμε.

Πρώτη πτήση για το ΑΣΕΠΕ GlobalEye AEW&C


O Meteor έχει μια τεράστια θεωρητική ακτίνα δράσης, που ξεπερνά ίσως τα 300 (!!!) χιλιόμετρα, και ένα No Escape Zone που φτάνει τα 100 χιλιόμετρα, ενώ φτάνει στον στόχο με ταχύτητα που πλησιάζει τα 4,5 μαχ. Τώρα, αν και δεν υπάρχει επίσημη αναφορά, μπορούμε με ασφάλεια να θεωρήσουμε πως το RDY-2 (-3) μπορεί να “δει” εχθρικό μαχητικό μεγέθους F-16 σε απόσταση περίπου 140 χιλιομέτρων (υπάρχουν και αναφορές για μικρότερες επιδόσεις, αλλά θα επιβεβαιώσουμε τα 140 χλμ). Τώρα, αυτό σημαίνει πως άνετα μπορεί να δει αεροσκάφος επιπέδου Boeing 707 (KC-135R) ή Boeing 767 σε απόσταση τουλάχιστον 250 χιλιομέτρων. Τι σημαίνει αυτό;
Θα ήταν μεγάλο λάθος να πιστέψουμε πως οι πύραυλοι αέρος-αέρος αξιοποιούνται στην μέγιστη ακτίνα δράσης τους. Συνήθως, σε μετωπικές αναμετρήσεις (οι περισσότερες στο Αιγαίο) βάλλονται σε αποστάσεις λίγο μεγαλύτερες από το killing zone του πυραύλου, εκεί που τίποτα πια δεν μπορεί να διαφύγει. Ιστορικά, σε πολλές αερομαχίες, έχουν βληθεί πύραυλοι στο μέγιστο της ακτίνας δράσης τους, αλλά για εξαιρετικές περιπτώσεις (διάσπαση σχηματισμών, εξαναγκασμός του αντιπάλου να διακόψει μια καταύγαση, εκφοβισμός).
Συνεπώς, το ραντάρ των Mirage 2000-5Mk2 φτάνει για να αξιοποιήσει το No Escape Zone του Meteor και με το παραπάνω. Αλλά δεν μένουμε εκεί. Το κόστος του πυραύλου είναι τόσο μεγάλο, που αμφιβάλουμε αν η ΠΑ θα είχε την οικονομική δυνατότητα αγοράς περισσοτέρων από 20 ως 50 πυραύλων. Αυτό το πολύτιμο απόθεμα θα είχε αξία να στοχεύσει αεροπλάνα υψηλής αξίας της ΤΗΚ, όπως τα ιπτάμενα τάνκερ, ιπτάμενα ραντάρ, αεροσκάφη ASW που θα απειλούν υποβρύχιά μας.

Παρουσίαση του πρώτου GlobalEye AEW&C


Ακόμη και ένα τόσο μικρό απόθεμα, θα μπορούσε να αλλάξει δραματικά τις τακτικές της THK, και να την αναγκάσει να στείλει τα ιπτάμενα τάνκερ και τα αεροσκάφη AEW τόσο μακρυά από την πρώτη γραμμή, που η συμμετοχή τους σε επιχειρήσεις θα ήταν αυτό που λέμε “δώρον άδωρον”. Επίσης, θα σκεφτόταν πολλαπλά να στείλει ενισχύσεις στην Κύπρο με μεταγωγικά αεροσκάφη, καθώς τα τελευταία θα μπορούσαν να γίνουν εύκολος στόχος από αεροσκάφη που πετούν εκατοντάδες χιλιόμετρα μακρυά.
Κάτι που πρέπει να σημειώσουμε, είναι πως ο Meteor θα μπορεί να βληθεί από ένα εκσυγχρονισμένο Mirage 2000-5Mk2, με ικανότερο υπολογιστή βολής και φυσικά Link 16. Με το τελευταίο, το Mirage θα μπορεί να εκτοξεύει εναντίον στόχων που ακόμη κι αν τους βλέπει το ίδιο, μπορούν να τους μεταβιβάζονται από αεροσκάφη AEW της ΠΑ, ή ακόμη και από -τις μελλοντικές ή μετά από εκσυγχρονισμό- φρεγάτες του ΠΝ. Θα μπορούν επίσης να δέχονται στοιχεία και δεδομένα από τα μαχητικά F-16V, που ίσως βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να “στοχοποιήσουν” εχθρικά αεροσκάφη. Σημειώνουμε πως τα ΗΑΕ παραλαμβάνουν ιπτάμενα ραντάρ Globaleye (διάδοχος του Erieye), φυσικά με προηγμένα Link 16. Μήπως όλως τυχαίως, έχουμε κι εμείς αντίστοιχη δυνατότητα;

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Πώληση 12 F-16C/D Block 30 στα ΗΑΕ με αντάλλαγμα τον εκσυγχρονισμό των Mirage 2000-5Mk2;


Σε κάθε περίπτωση, αν τελικά τα ΗΑΕ δώσουν στα αεροσκάφη τους δυνατότητες βολής του Meteor, τότε θεωρούμε εκ των ων ουκ άνευ την απόκτηση σχετικής δυνατότητας και από την ΠΑ. Ακόμη κι ένας πολύ μικρός αριθμός -για παράδειγμα 20- πυραύλων, θα είχε τόσο μεγάλη αξία στις επιχειρήσεις όσο θα είχαν 20 Exocet στα Φώκλαντς.
Ελπίζουμε να γίνει πραγματικότητα το σενάριο που πρώτοι δημοσιεύσαμε πριν λίγες μέρες, όπου τα ΗΑΕ, εκτός από “μετρητά” για την αγορά 12 F-16C/D Block 30 από την ΠΑ, θα μπορούσε να προσφέρει και αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών Mirage 2000-5Mk2 σε επίπεδο ανάλογο με αυτό που θα φτάσουν τα δικά τους Mirage 2000-9. Και να δούμε Meteor πάνω από το Αιγαίο, που θα πολλαπλασιάσουν την ήδη πολύ υψηλή αξία των ελληνικών Mirage 2000-5Mk2.
Αντιλαμβανόμαστε το οξύμωρο της όλης κατάστασης, να μιλάμε για εκσυγχρονισμό των ελληνικών Mirage για πυραύλους Meteor την στιγμή που οι συμβάσεις FOS έχουν γραφτεί στις ελληνικές καλένδες. Το ότι τα Mirage έχουν εγκαταληφθεί στην μοίρα τους, δεν σημαίνει πως εμείς δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα καλύτερο μέλλον.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΤΗΣΗ Podcasts: Αντιναύαρχος ε.α. Δημήτριος Καβουλάκος, Μέρος 2ο, οι φρεγάτες MEKO παραμένουν απαραίτητες

Σο δεύτερο μέρος της ανάλυσης των μεγάλων ανοιχτών θεμάτων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ο συντάκτης της ''ΠΤΗΣΗΣ'' Γιάννης Ρέκκας, συζητά με τον Αντιναύαρχο...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

9
Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4 Φεβρουαρίου 1943: ο Κώστας Περρίκος περνά στην...

2
Εκτελείται στο σκοπευτήριο Καισαριανής ο αρχηγός της αντιστασιακής οργάνωσης ΠΕΑΝ, Κώστας Περρίκος. Απότακτος αξιωματικός της Αεροπορίας (αποτάχτηκε το 1935 για κριτική της τότε κυβέρνησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΠΤΗΣΗ Podcasts: Αντιναύαρχος ε.α. Δημήτριος Καβουλάκος, Μέρος 2ο, οι φρεγάτες MEKO παραμένουν απαραίτητες

Σο δεύτερο μέρος της ανάλυσης των μεγάλων ανοιχτών θεμάτων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ο συντάκτης της ''ΠΤΗΣΗΣ'' Γιάννης Ρέκκας, συζητά με τον Αντιναύαρχο...

Σλοβενία: «πράσινο φως» για τροχοφόρα τεθωρακισμένα Patria

Η Σλοβενία έχει αποφασίσει να προμηθευτεί σε δύο φάσεις συνολικά 106 τροχόφορα τεθωρακισμένα οχήματα 8x8 της φινλανδικής Patria, έναντι περίπου 700 εκατ. ευρώ. Η...

Νέα Ζηλανδία: οριστικό αντίο στο C-130H

Το κοινό της Νέας Ζηλανδίας αυτές τις ημέρες θα έχει την τελευταία ευκαιρία να δεί τα μεταγωγικά C-130, που πραγματοποιούν εθιμοτυπικές διελεύσεις πάνω από...