27 C
Athens
Τρίτη, 10 Ιουνίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗConvair XB-46, ο ξεχασμένος εκπρόσωπος των πρώτων τζετ βομβαρδιστικών

Convair XB-46, ο ξεχασμένος εκπρόσωπος των πρώτων τζετ βομβαρδιστικών

- Advertisement -

Η ανάπτυξη του XB-46 ξεκίνησε το 1944, όταν το Υπουργείο Πολέμου των ΗΠΑ, εντυπωσιασμένο από τις εξελίξεις στην αεροπορική τεχνολογία της ναζιστικής Γερμανίας, εξέδωσε απαίτηση για μια σειρά μεσαίων βομβαρδιστικών με κινητήρες τζετ, με βάρος από 36.000 έως 91.000 κιλά. Η απαίτηση αυτή, γνωστή ως «κλάση του ’45», οδήγησε σε ανταγωνιστικά σχέδια από τέσσερις μεγάλες εταιρείες: τη North American Aviation (XB-45), τη Boeing (XB-47), τη Martin (XB-48) και τη Convair (XB-46).

Convair XB-46 in flight. (U.S. Air Force photo)

Η Convair, γνωστή για το B-24 Liberator, τον Ιανουάριο του 1945 υπέγραψε συμβόλαιο για την ανάπτυξη του αεροσκάφους, ενώ τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους εγκρίθηκε μακέτα του σχεδίου.

Η πρώτη πτήση του XB-46 πραγματοποιήθηκε στις 2 Απριλίου 1947, από το εργοστάσιο της Convair στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια, με προορισμό τη βάση Muroc Army Airfield. Ο πιλότος δοκιμών, Ellis D. “Sam” Shannon, επαίνεσε τις ικανότητες χειρισμού του αεροσκάφους.

Right side view of Convair XB-46. (U.S. Air Force photo)

Το XB-46 είχε μήκος 32,2 μέτρα, άνοιγμα πτερύγων 34,4 μέτρα και μέγιστο βάρος απογείωσης 43.360 κιλά. Η σχεδίασή του ήταν εξαιρετικά αεροδυναμική, με μακριά, οβάλ διατομης, άτρακτο, συμβατικές ευθείες πτέρυγες συνδεδεμένες στο άνω μέρος, εξοπλισμένες με πτερύγια Fowler που εκτείνονταν στο 90% του εύρους τους.

Η πρόωση του XB-46 βασιζόταν σε τέσσερις τούρμποτζε Allison J35-C3, αξονικής ροής με ώση 18 kN ο καθένας, τοποθετημένους σε ζεύγη, σε θύλακες κάτω από κάθε πτέρυγα. Οι αεραγωγοί ήταν επίπεδοι στην κάθετο, ενώ τα ακροφύσια έφθαναν πίσω από το χείλος προσβολής της πτέρυγας. Αν το αεροσκάφος έφθανε σε παραγωγή, οι κινητήρες θα αντικαθίσταντο από General Electric J47, με ώση 23 kN, για βελτιωμένες επιδόσεις. Το αεροσκάφος είχε μέγιστη ταχύτητα 877 χλμ./ώρα, ταχύτητα πλεύσης 708 χλμ./ώρα, εμβέλεια 4.620 χιλιομέτρων και οροφή πτήσης 12.200 μέτρα.

Το πλήρωμα αποτελούνταν από τρία μέλη: δύο πιλότους και βομβαρδιστή/χειριστή ραντάρ. Οι πιλότοι κάθονταν σε διάταξη tandem κάτω από ένα ενιαία καλύπτρα, ενώ ο βομβαρδιστής βρισκόταν στο διάφανο ρύγχος, μια διάταξη που συνέχιζε τη σχεδιαστική λογική του Β’ Παγκοσμίου. Το οπλικό φορτίο θα περιλάμβανε έως 10.000 κιλά βόμβες, ενώ προβλεπόταν η τοποθέτηση τηλεχειριζόμενου πυργίσκου ουράς με δύο πολυβόλα 0,50 ιντσών, αν και δεν εγκαταστάθηκε στο πρωτότυπο.

Convair XB-46 with engines running. (U.S. Air Force photo)

Κατά τη διάρκεια των δοκιμών, από τον Απρίλιο έως τον Σεπτέμβριο του 1947, το XB-46 πραγματοποίησε 64 πτήσεις, συνολικής διάρκειας 127 ωρών, από πιλότους της Convair και της USAF. Οι αρχικές εντυπώσεις ήταν θετικές, με το αεροσκάφος να παρουσιάζει εξαιρετική σταθερότητα και έλεγχο. Ωστόσο, οι δοκιμές αποκάλυψαν τεχνικά προβλήματα, όπως ανεπαρκές σύστημα αποπάγωσης κινητήρων, δυσλειτουργίες στο σύστημα κλιματισμού της καμπίνας και κάθετες ταλαντώσεις λόγω συντονισμών.

Οι δοκιμές συνεχίστηκαν στη βάση Palm Beach της Φλόριντα από τον Αύγουστο του 1948 έως τον Αύγουστο του 1949, με επιπλέον 44 ώρες πτήσης, εστιάζοντας σε προβλήματα θορύβου, κραδασμών ουραίου και σταθερότητας. Το αεροσκάφος μεταφέρθηκε στη βάση Eglin το 1950 για δοκιμές σε ψυχρές συνθήκες. Τελικά το μοναδικό πρωτότυπο διαλύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1950, καθώς δεν υπήρχαν και ανταλλακτικά για τη συνέχιση των πτήσεων του.

Το πρόγραμμα XB-46 αντιμετώπισε πολλαπλές προκλήσεις που οδήγησαν στην ακύρωσή του. Πρώτον, το υψηλό κόστος ανάπτυξης και συντήρησης ήταν δυσανάλογο σε σχέση με τα οφέλη, ιδιαίτερα σε μια εποχή περικοπών στον αμυντικό προϋπολογισμό μετά τον πόλεμο Δεύτερον, η τεχνολογία του XB-46 θεωρήθηκε ξεπερασμένη ήδη από το 1947. Άλωστε το North American B-45 Tornado είχε εξασφαλίσει παραγγελίες παραγωγής, ενώ το Boeing B-47 Stratojet, με την καινοτόμο σχεδίαση πτερύγων υπό κλίση, προσέφερε ανώτερες επιδόσεις.

Τέλος, η απουσία προηγμένων συστημάτων, όπως το ογκώδες ραντάρ πυρός που θα απαιτούσε επανασχεδιασμό της ατράκτου, περιόρισε περαιτέρω την ελκυστικότητα του αεροσκάφους. Έτσι το XB-46 δεν κατάφερε να είναι ανταγωνιστικό, κυρίως έναντι του B-47, το οποίο έθεσε νέα πρότυπα για τα αεριωθούμενα βομβαρδιστικά.

Αν κάτι μπορούμε να σημειώσουμε για το κομψό Convair, είναι η μεταβατική του φύση, μεταξύ των σχεδίων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και των σύγχρονων, ταχύτερων και πιο αποδοτικών βομβαρδιστικών της εποχής του Ψυχρού Πολέμου, όπου απέτυχε να περάσει σε παραγωγή, καθώς η εξέλιξη της αεροπορικής τεχνολογίας ήταν ραγδαία.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το «νέο» Πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ200ΗΝ του Πολεμικού Ναυτικού

Οι φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ, σχεδιασμένες από τη γερμανική Blohm+Voss και κατασκευασμένες με τη συνεργασία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ΠΝ εδώ και τρεις...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Έτσι θα προχωρήσει το Πολεμικό Ναυτικό με τις ιταλικές Bergamini

57
Το θέμα της απόκτησης φρεγάτών κλάσης Bergamini (FREMM-IT) από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται για μια κίνηση που μπορεί...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9 Ιουνίου 1944: Η επίθεση στο Vyborg–Petrozavodsk, η...

8
Ο Σοβιετικός στρατός επιτίθεται στην Ανατολική Καρελία το 1944 απωθώντας τους Φινλανδούς και ανακαταλαμβάνοντας την περιοχή που έχασε το 1941.Η Σοβιετική Ένωση είχε επιτεθεί...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9 Ιουνίου 1944: Η επίθεση στο Vyborg–Petrozavodsk, η σοβιετική επιστροφή στη Φινλανδία

Ο Σοβιετικός στρατός επιτίθεται στην Ανατολική Καρελία το 1944 απωθώντας τους Φινλανδούς και ανακαταλαμβάνοντας την περιοχή που έχασε το 1941.Η Σοβιετική Ένωση είχε επιτεθεί...

O Πρωθυπουργός συναντήθηκε με τον Πρωθυπουργό του Βιετνάμ Phạm Minh Chính

Με τον Πρωθυπουργό του Βιετνάμ Phạm Minh Chính, συναντήθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο περιθώριο της 3ης Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για τους Ωκεανούς,...

Κυρ. Μητσοτάκης: Η Ελλάδα ως προεδρεύουσα του Σ.Α. του ΟΗΕ προωθεί την ασφάλεια στις θαλάσσιες μεταφορές

"Η Ελλάδα είναι ένα σπουδαίο ναυτικό έθνος με τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο και χιλιάδες νησιά και έχει μια από τις μεγαλύτερες ακτογραμμές,...