Σημαντικό ορόσημο για την κινεζική αεροδιαστημική βιομηχανία όπως και για την εγχώρια -τεράστια- αγορά αερομεταφορών είναι η πρώτη εμπορική πτήση του COMAC C919 η οποία έγινε σήμερα, με αναχώρηση από τη Σανγκάη και προσγείωση στο Πεκίνο.
Το C919 είναι ένα δικινητήριο τζετ στενής ατράκτου της μεσαίας κατηγορίας, το οποίο κατασκευάζεται από την κινεζική εταιρία COMAC, με ικανότητα μεταφοράς έως 168 επιβατών. Πέταξε πρώτη φορά το 2017 αλλά πέρασε ένα μακρύ διάστημα δοκιμών και εξέλιξης με 6 πρωτότυπα, πριν ενταχθεί στην China Eastern Airlines, με την οποία έκανε σήμρα την πρώτη εμπορική του πτήση (με κωδικό MU9191).
Το αεροσκάφος έχει εκπέτασμα 33 μέτρα, μήκος 38,9, ύψος 11,9, μέγιστο βάρος απογείωσης τους 79 τόνους, ενώ η εμβέλεια του είναι κάπου 5.500 χιλιόμετρα. Η κατασκευή είναι κυρίως από κράματα αλουμινίου στην άτρακτο με τις πτέρυγες από συνθετικά υλικά. Η ώση παρέχεται από δυο κινητήρες LEAP-1C, της CFM (κοινοπραξία General Electric και Safran) των 31.000 λιβρών ο καθένας. Το αεροσκάφος χρησιμοποιεί αρκετά δυτικά συστήματα γνωστών κατασκευαστών, και στόχος της εταιρίας είναι να πιστοποιηθεί σε ΗΠΑ και Ευρώπη ώστε να κερδίσει διεθνείς παραγγελίες. Προς το παρόν δηλώνεται ότι υπάρχουν κάπου 1.200 παραγγελίες από κινεζικές αερογραμμές και εταιρίες leasing αεροσκαφών.
Η εμφάνιση του C919, έστω και με πολλά δυτικά εξαρτήματα (και με πολλές κατηγορίες ότι υπήρξε από κινεζικής πλευράς κλοπή τεχνογνωσίας), είναι καθοριστική, καθώς η κινεζική αγορά αερομεταφορών, η οποία παρουσίασε εκρηκτική ανάπτυξη την τελευταία 20ετια, έχει φθάσει κάπου τα 3.700 μεσαία-μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη, με τις Airbus και Boeing να κυριαρχούν.
Η εταιρία COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) είναι κρατική και αποτελεί μια κοινοπραξία, επικεφαλής της οποίας είναι ο μεγάλος όμιλος AVIC. Στόχος της εταιρίας είναι να παράγει κινεζικά εμπορικά αεροσκάφη για να αποτελέσει την τοπική πηγή προμήθειας, όπου σταδιακά θα υποκατασταθούν και τα ξένα απάρτια. Η COMAC παράγει ήδη το δικινητήριο τζετ ARJ21, το οποίο όμως είναι στην κατηγορία των regional (τοπικών) πτήσεων με χωρητικότητα 100 επιβατών, ενώ το C919 είναι η είσοδος της στην μεγάλη κατηγορία εμπορικών πτήσεων.
Η Κίνα έχει και ένα εξτρά σοβαρό λόγο να προωθεί την εγχώρια κατασκευή αεροσκαφών, καθώς ο εμπορικός πόλεμος που της έχουν κηρύξει οι ΗΠΑ με κυρώσεις και «παγώματα» αδειών εξαγωγής, μπορεί -εφόσον συνεχιστεί- να αδρανοποιήσει μεγάλο μέρος του στόλου αερομεταφορών της.