Του Γεωργίου Μαραγκόπουλου
Στις 8 Μαϊου φωτογραφήθηκε για δεύτερη φορά από το 2017 το Celera 500L. Πρόκειται για ένα “μυστηριώδες” πειραματικό αεροσκάφος-πλατφόρμα ανάπτυξης τεχνολογίας που υπόσχεται ότι θα αλλάξει το πρόσωπο των πολιτικών αερομεταφορών.
Περιγραφή
Το αεροσκάφος έχει πλήρως ατρακτοειδές σχήμα (Bullet shaped), με το πιλοτήριο να μην εξέχει της ατράκτου σε κανένα σημείο. Η άτρακτος του αεροσκάφους εκτιμάται ότι έχει διάμετρο περίπου δύο μέτρα. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό της ατράκτου είναι ότι δεν έχει παράθυρα επιβατών.
Οι πτέρυγες είναι ευθυτενείς, βρίσκονται στο πίσω μέρος της ατράκτου, ενώ το ύψος τους είναι ακριβώς στην μέση της. Όταν το αεροσκάφος είχε φωτογραφηθεί για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2017 οι άκρες των πτερύγων είχαν οβάλ σχήμα. Αυτή την φορά είχαν προστεθεί ακροπτερύγια προφανώς για να αυξηθεί η αποδοτικότητα στην χρήση καυσίμου. Η διατομή και το σχήμα της πτέρυγας είναι τέτοια που προδίδει ότι το αεροσκάφος προορίζεται για να πετά σε πολύ υψηλά υψόμετρα.
Το σύστημα πρόωσης είναι τύπου push, μιας έλικας, ενώ εικάζεται ότι αυτή η έλικα παίρνει κίνηση από δύο κινητήρες, ακριβώς όπως συμβαίνει με το κυρίως στροφείο των δικινητήριων (η και τρικινητήριων) ελικοπτέρων.
Από την προηγούμενη φωτογράφηση μέχρι και σήμερα έχουν προστεθεί στο αεροσκάφος δυο εισαγωγές ψύξης κινητήρα, στο πάνω μέρος της ατράκτου και εκατέρωθεν του πηδαλίου κατεύθυνσης, πράγμα που σημαίνει ότι όντως οι κινητήρες είναι δύο και επίσης ότι έχουν μεγάλες ανάγκες ψύξης. Είναι προφανές επίσης ότι δεν πρόκειται για κινητήρες turboprop αλλά για εμβολοφόρους κινητήρες, και αυτό γιατί εφόσον το αεροσκάφος προορίζεται να πετά σε πολύ μεγάλα ύψη τότε ο κινητήρας θα πρέπει να μην εξαρτάται σε τόσο μεγάλο βαθμό από το οξυγόνο της ατμόσφαιρας.
Όταν το αεροσκάφος βρίσκεται στο έδαφος το σύστημα προσγείωσης είναι ημιαναδιπλωμένο (όπως φαίνεται στην φωτογραφία) δίνοντας στο αεροσκάφος πολύ χαμηλή σιλουέτα. Κατά την φάση της προσέγγισης το σύστημα προσγείωσης θα είναι πλήρως εκτεταμένο δίνοντας στο αεροσκάφος την κατάλληλη απόσταση από το έδαφος, έτσι ώστε να μην χτυπήσει η άτρακτος ή η έλικα του αεροσκάφους στο έδαφος.
Η εταιρεία και ο σκοπός του αεροσκάφους.
Το αεροσκάφος σχεδιάζεται από την εταιρεία Otto Aviation Group LLC, ιδιοκτησίας Ed Cababa, για την οποία ελάχιστα πράγματα είναι αυτή την στιγμή γνωστά, πέραν βεβαίως του γεγονότος ότι σχεδιάζει το Celera 500L για τα τελευταία δέκα χρόνια. Η έδρα της εταιρείας είναι το Yorba Linda στην Καλιφόρνια, ενω οι δοκιμές του αεροσκάφους γίνονται από το αεροδρόμιο λογιστικής υποστήριξης κοντά στο Victorville των ΗΠΑ.
Η έρευνα στις πατέντες της εταιρείας για το Celera 500L αποκαλύπτουν ότι πρόκειται για ένα αεροσκάφος μεγάλων αποστάσεων που θα πετά στα 65.000 πόδια ύψος, με ταχύτητες μεταξύ 460 και 510 μιλίων την ώρα, σχεδιασμένο για να χρησιμοποιεί αεροδρόμια των 3000 ποδιών και όλα αυτά με κατανάλωση καυσίμου μεταξύ 30 και 42 μίλια στο γαλόνι. Αυτό το τελευταίο είναι πραγματικά απίστευτο. Συγκριτικά το Pilatus PC-12 έχει οροφή τα 30,00 πόδια, ταχύτητα πλεύσης τα 300 μίλια την ώρα και κατανάλωση 5 μίλια ανά γαλόνι. Κάνοντας σύγκριση με το Learjet 70 αποκαλύπτεται ότι αν και το τελευταίο έχει ανάλογη ταχύτητα πλεύσης με το Celera500L, έχει πολύ χαμηλότερη οροφή και επίσης πολύ μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου: ένα γαλόνι ανά τρία μίλια.
Τι ακριβώς σημαίνει ένα τέτοιο αεροσκάφος για τις αερομεταφορές.
Καταρχάς να σημειώσουμε ότι πρόκειται για ένα αεροσκάφος που είναι σχεδιασμένο να πετά αποκλειστικά και μόνο σε μεγάλες αποστάσεις. Αυτό γιατί έχει πολύ υψηλή οροφή, πράγμα που κάνει την κατανάλωση καυσίμου μεγάλη, τουλάχιστο μέχρι να φτάσει σε αυτό το ύψος. Από εκεί και πέρα όμως η κατανάλωση καυσίμου μειώνεται, επιτρέποντας πολύ μακρινές πτήσεις και επίσης πολύ οικονομικές.
Το γεγονός ότι απαιτεί διαδρόμους 3,000 ποδιών σημαίνει ότι μπορεί να επιχειρήσει από σχεδόν όλα τα αεροδρόμια του κόσμου. Αυτό σε συνδυασμό με την πολύ μεγάλη εμβέλεια σημαίνει ότι το κλασσικό σημερινό μοντέλο αερομεταφορών του “hub and spoke” θα καταργηθεί και θα αρχίσει η εκτεταμένη χρήση οικονομικών αεροταξί μεγάλων αποστάσεων.
Βεβαίως η συγκεκριμένη τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν cargo και όχι μόνο αυτό, άλλα αν συνδυαστεί με την τεχνολογία των drones τότε θα μιλάμε για πραγματική επανάσταση στις αερομεταφορές.
Ο Γιώργος Μαραγκόπουλος είναι μηχανικός Μέλος του ΤΕΕ, B.Eng (Hons) Manufacturing with Management, M.Sc in Competitve Manufacturing