14.6 C
Athens
Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μήπως η αγορά ολοκαίνουργιων F-16V είναι καλύτερη επιλογή από το F-35A...

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μήπως η αγορά ολοκαίνουργιων F-16V είναι καλύτερη επιλογή από το F-35A για την ΠΑ;

- Advertisement -

 

Με αυτό το άρθρο φιλοδοξούμε να κλείσουμε τον πρώτο κύκλο δημοσιευμάτων που αφορούν μια υποθετική αγορά Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους (ΝΜΑ) από την Πολεμική μας Αεροπορία. Οι αναγνώστες μας θα γνωρίζουν πως η ΠΤΗΣΗ δεν “κολλάει” σε “στερεότυπα”, δεν εγκλωβίζεται σε στεγανά, και δεν μένει σε στεγνές παραθέσεις απόψεων άλλων ή απλή καταγραφή γεγονότων.
Όσοι μας παρακολουθούν κανονικά, θα έχουν διαβάσει για την πιθανότητα αγοράς Rafale, Typhoon, Gripen, F-15 Advanced, F-35B, ενώ γράψαμε κι ένα αιρετικό άρθρο για την εικόνα που θα είχε σήμερα η ΠΑ αν αντί του συνδυασμού Mirage 2000/F-16 είχαμε αγοράσει το F/A-18A ή το F-18L. To σημαντικότερο δεν είναι πως απλά παρουσιάσαμε κάποια ή κάποιες απόψεις, αλλά ακούσαμε και την δική σας άποψη επί του θέματος. Από τα εκατοντάδες σχόλια, έγινε αντιληπτό πως το ΝΜΑ και η Αεροπορική Ισορροπία πάνω από το Αιγαίο, είναι βασικό θέμα ενδιαφέροντος για τους αναγνώστες μας. Θα μπορούσαμε να γράψουμε και για αγορά Su-35GR ή Su-57HEL αλλά δεν έχει ξεκινήσει ακόμη το Τριώδιο.

“Και γιατί δεν παίρνουμε F-35 μάστορα;”


 
Ταυτόχρονα, με μια σειρά επαναλαμβανόμενων άρθρων, εξηγούσαμε γιατί ήταν απολύτως απαραίτητη για την ΠΑ, και την Ελλάδα, ο εκσυγχρονισμός των ελληνικών F-16 σε F-16V. Το είπαμε, το ξαναείπαμε, το ματαξαναείπαμε, πως τα F-16V δεν έχουν σαν στόχο την αντιμετώπιση των λιγοστών τουρκικών F-35A. Έχουν σαν στόχο την ενδυνάμωση της ΠΑ. Τα τουρκικά F-35A, αν ποτέ παραδοθούν, αν χρειαστεί δεν θα καταρριφθούν μόνο από τα F-16V, αλλά από την συνδυασμένη ελληνική αεράμυνα.
Το έχουμε γράψει και το έχουμε ξαναγράψει. Η αντιμετώπιση του F-35A δεν μπορεί να είναι ένα άλλο F-35A. To F-35 ξαναγράφει όσα ξέρουμε στις εναέριες εμπλοκές, είναι πολύ απλοϊκό να λέμε “πήραν οι Τούρκοι 20, ας πάρουμε εμείς 15 και είμαστε οκ”. Δεν ισχύει ούτε για πλάκα. Ελπίζουμε να το έχουμε εξηγήσει επαρκώς, και να μην χρειαστεί να το ξαναεξηγήσουμε. Θα εκτιμούσαμε λοιπόν να μην έχουμε ερωτήματα του στυλ “μπορεί το F-16V να αντιμετωπίσει το F-35;” γιατί απλά δεν θα τα απαντήσουμε. Για όσους δεν μας έχουν παρακολουθήσει από την αρχή, αρκετές απαντήσεις θα βρείτε στα παλαιότερα άρθρα μας που επισυνάπτουμε.

ΘΕΜΑ: Gripen E πάνω από το Αιγαίο, σε ρόλο κυνηγού F-35;


 
Πάμε τώρα στις ανάγκες της ΠΑ. Δυστυχώς, σε λίγα χρόνια τα μαχητικά αεροσκάφη της ΠΑ θα μειωθούν σημαντικά. Η απόσυρση των εναπομείναντων F-4E, των F-16C/D Block 30 καθώς και των παλαιών Mirage 2000EGM/BGM, θα ρίξει την ήδη μειωμένη οροφή κατά τουλάχιστον 50 μαχητικά αεροσκάφη. Το έχουμε ξαναγράψει, όταν έχεις απέναντί σου την Τουρκία, δεν μπορείς να το παίζεις Βέλγιο και να “βολευτείς” με λίγες δεκάδες μαχητικά. Χρειάζεσαι μια ικανή δύναμη, που θα μπορεί να αντιμετωπίσει το αντίπαλο, σε όλο το εύρος της γραμμής αντιπαράθεσης, και να τον αναγκάσει να σκεφτεί δυο ή τρεις φορές να περάσει τον Ρουβίκωνα (του φρενοκομείου, όχι αυτόν με τα χαρτάκια).

ΘΕΜΑ: Typhoon σε ρόλο φρουρού στο Αιγαίο;


 
Το θέμα είναι πως εκτός των 85 F-16V, των 38 F-16C/D Block 50+Adv και των 24 Mirage 2000-5Mk2, η ΠΑ δεν έχει άλλα μαχητικά για το μέλλον. Θα χρειαστεί αναμφίβολα επιπλέον ενίσχυση, καθώς την επόμενη δεκαετία θα υστερεί σημαντικά σε αριθμούς αν και θα υπερτερεί σε ποιότητα. Η ποιότητα όμως δεν πολλαπλασιάζει τα αεροσκάφη, δεν μπορεί να τα έχει και στον Έβρο, και στην Λέσβο, και στη Ρόδο και στο Καστελόριζο. Πρέπει να υπάρχουν αρκετά μαχητικά για να βγουν οι αποστολές που προβλέπονται από τα σχέδια.
Άποψή μας είναι πως χρειαζόμαστε σε βάθος χρόνου περίπου 60 μαχητικά, με τα πρώτα 20 να πρέπει να είναι σε υπηρεσία την επόμενη 5ετία. Αυτό ακούγεται αστείο, όταν δεν καταφέραμε να βρούμε για 10 χρόνια το απαιτούμενο ποσό για να εκσυγχρονίσουμε τα παλαιά μας F-16. Δυστυχώς, οποιοδήποτε μαχητικό κι αν αγοράζαμε από την Δύση, είτε αυτό ήταν Rafale, Typhoon, F-35, F-15Adv, Gripen θα κόστιζε πανάκριβα. Fly Away cost τουλάχιστον 80-90 εκ. δολάρια, και μαζί με υποστήριξη, ανταλλακτικά, όπλα κοκ το κόστος θα μπορούσε να εκτοξευτεί σε δυσθεώρητα ύψη. Μετά λόγω γνώσεως, έχουμε γράψει πως το κόστος 20 μαχητικών F-35A θα έφτανε ή θα ξεπερνούσε τα 3,5 δις.

ΑΠΟΨΗ: Απόκτηση F-35B και αλλαγή δόγματος η καλύτερη λύση για την Πολεμική Αεροπορία;


 
Κάθε νέο μαχητικό συνοδεύεται από πολλά υψηλά κόστη. Όλα τα μαχητικά, εκτός από ένα, που δυστυχώς ποτέ δεν εξετάσαμε σαν επιλογή, γιατί ήταν πολύ προφανές. Μιλάμε για την πιθανότητα αγοράς καινούργιων μαχητικών F-16V Block 72, που δεν θα προέρχονται από εκσυγχρονισμένα F-16V αλλά για “ολόφρεσκα” αεροσκάφη. Είναι το ίδιο μαχητικό που σήμερα προσφέρεται στην Ινδία, αλλά και αγοράζεται από το Μπαχρέιν.
Τα πλεονεκτήματα του F-16V τα έχουμε αναλύσει ουκ ολίγες φορές. Μαχητικό με ραντάρ AESA, προηγμένες δυνατότητες Fusion μέσω του πανίσχυρου υπολογιστή του, ικανή πλατφόρμα μεταφοράς όπλων. Η επιλογή των Block 52+/52+Adv προκειμένου να γίνει ο εκσυγχρονισμός ήταν ίσως η σοφότερη επιλογή, αφού ο ακριβός εκσυγχρονισμός δεν πρέπει να γίνει σε αεροσκάφη χωρίς πολλές ώρες πτήσης. Τα F-16V θα υπηρετούν μέχρι το 2050, δεν θα μπορούσαμε να βάλουμε τα Β30/Β50 σε αυτή την διαδικασία.

ΘΕΜΑ: F-15 2040 vs F-35. Αιρετική επιλογή ή υπαρκτή λύση;


 
Όμως η αγορά ολοκαίνουργιων F-16V, θα μας πρόσφερε κάτι που κανένα άλλο μαχητικό δεν μπορεί. Χαμηλό κόστος αγοράς, ίσως το χαμηλότερο δυνατόν. Για τα F-16 δεν χρειαζόμαστε κάτι άλλο για να τα βάλουμε σε υπηρεσία. Δεν έχουμε κόστη εκπαίδευσης, ή δημιουργίας υποδομών, δεν χρειαζόμαστε κάτι περισσότερο από ότι ήδη έχουμε. Είναι ίσως το μόνο μαχητικό που θα μπορούσαμε να πάρουμε και να είναι plug and play στην ΠΑ. Δεν μπορεί κανείς να αντιληφθεί το πόσο σημαντικό είναι, αλλά αν τα μαχητικά παραδοθούν Τρίτη, Τετάρτη πρωί θα μπορούν να αναχαιτίζουν τουρκικά Block50+Adv πάνω από το Βόρειο Αιγαίο.
Έχουμε γράψει πολλές φορές πως η ΠΑ φέρνει ένα υπερσύγχρονο μαχητικό 4,75 γενιάς στην γειτονιά μας. Το F-16V θα αλλάξει τα δεδομένα, και οι Τούρκοι ήδη ανησυχούν σε ότι αφορά τον τρόπο αντιμετώπισής του. Αν συμπληρώσουμε την δύναμη με μια παραγγελία 20 ή 25 μαχητικών F-16V (brand new), τότε μιλάμε πως θα έχουμε μια δύναμη 105-110 μαχητικών, 6 Μοίρες Μαχητικών που κάνουν την ΠΑ μια εξαιρετικά προηγμένη και υπολογίσιμη δύναμη. Και για να “κόψουμε” τον βήχα στους “και ποιος μου λέει εμένα ότι…”, ακόμη κι αν συναντήσουν 10-15 μαχητικά F-35 πάνω από το Αιγαίο, και έχουμε στο αέρα ταυτόχρονα 40 ή 50 ή 60 δικτυωμένα F-16V με AESA, Link 16 Advanced, Legion Pod κοκ, τότε θα έχουμε την καλύτερη χρήση για τους πανάκριβους AIM-120C7 AMRAAM της ΠΑ. Πολλά μαχητικά πιστεύαμε πως ήταν ακατάρριπτα, μέχρι την στιγμή που καταρρίφθηκε το πρώτο…

Ελληνικά F-35 vs Τουρκικών F-35. Ποιος θα είναι ο νικητής;


 
Ας δούμε όμως γιατί είναι μια εξαιρετική λύση. Ξεκινάμε από το κόστος. Άποψή μας είναι πως το F-16V δεν κουβαλά πλέον κόστη εξέλιξης πάνω του. Μετά από μερικές χιλιάδες αντίτυπα, η εξέλιξη έχει αποσβεστεί και η LM δεν χρεώνει παρά μόνο λαμαρίνες, ηλεκτρονικά και ανθρωποώρες. Πιστεύουμε λοιπόν, πως το μαχητικό θα πληρωθεί ανάμεσα στα 50 με 60 εκ. δολάρια, με την τιμή να κινείται προς τα κάτω. Ξέρουμε το κόστος της αγοράς των μαχητικών του Μπαχρέιν, αλλά το τελευταίο δεν είχε την υποδομή που εμείς ήδη πληρώνουμε για τα F-16V. Συνεπώς ήταν υποχρεωμένο να βάλει στο “συνολικό πακέτο” τα πάντα.
Το F-16V είναι από τα πλέον ικανά μαχητικά σήμερα, μην έχοντας να ζηλέψει τίποτα από τους αντιπάλους του. Υστερεί φυσικά σε ικανότητες stealth σε σχέση με το F-35 (δεν έχει καμία σχέση με 5η γενιά), αλλά κατά τα άλλα είναι ένα εξαιρετικό μαχητικό. Ίσως το μοναδικό μονοκινητήριο μαχητικό με δυνατότητες που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από πολύ νεώτερα μαχητικά.

ΘΕΜΑ: Rafale vs F-35. Μια αιρετική επιλογή για την ΠΑ;


 
Με κόστος λοιπόν κοντά στο 1 με 1,2δις δολάρια, η Ελλάδα μπορεί να αγοράσει 20 ολοκαίνουργια μαχητικά, ενώ με δαπάνη 1,3-1,5 δις μπορούμε να πάρουμε κοντά στα 25 νέα μαχητικά. Αν σε αυτά προσθέσουμε άλλα 500 εκ. για νέα όπλα, τότε έχουμε μια πανίσχυρη δύναμη 110 νέων μαχητικών, οπλισμένων με τα κατάλληλα όπλα, που θα κάνουν την Αεροπορία μας ακαταμάχητη την επόμενη δεκαετία.
Ειδικά στην περίπτωση που η Τουρκία δεν καταφέρει να γίνει χρήστης του F-35A, τότε η αγορά επιπλέον F-16V θα ήταν η καλύτερη δυνατή λύση. Η Ελλάδα δεν είναι χώρα που εποφθαλμιά εδάφη των γειτόνων της, ούτε και προβλέπεται να χρειαστεί να πολεμήσει άλλον πλην της “ειρηνικής” Τουρκίας. Φυσικά υπάρχει πάντα ο κίνδυνος των τουρκικών S-400, που πράγματι, το καλύτερο αντίδοτο είναι το F-35A. Αλλά υπάρχουν κι άλλοι, πιο “κλασικοί” τρόποι αντιμετώπισης των S-400 και τους ξέρει πολύ καλά η ΠΑ. Η λύση μπορεί να είναι μια συνδυασμένη επίθεση SCALP EG με JASSM XR ή κάτι τέτοιο. Αλλά λύσεις υπάρχουν, και σίγουρα κάτι θα βρουν οι επιτελείς της ΠΑ.

Τι σημαίνει το F-35 για την Ελλάδα; Ας το δούμε όπως οι Βρετανοί


 
Από την άλλη πλευρά, μια αγορά 20 ή 25 Νέων Μαχητικών Αεροσκαφών, θα κόστιζε στην χώρα τουλάχιστον 4 δις ευρώ, ενώ 25 μαχητικά F-16V μαζί με όπλα και ένα νέο σύστημα ΗΠ θα μας στοίχιζε λιγότερα από 2 δις, ένα ποσό που η Ελλάδα του 2020 θα μπορούσε να πληρώσει. Τα μαχητικά θα μπορούσαν να υπηρετούν μέχρι και το 2060, ενώ αργότερα, μέσα στην επόμενη δεκαετία, εάν κι εφόσον η Οικονομία μας έχει ανακάμψει, θα μπορούσαμε να ενδιαφερθούμε για την αγορά μαχητικών F-35A (ή F-35D τότε). Σε ότι αφορά το κόστος χρήσης, ίσως είναι καλύτερο να μην το συζητήσουμε καθόλου. Το F-35 έχει κόστη υψηλότερα από δικινητήριο μαχητικό, σε αντίθεση με το F-16. Πρέπει απλά να συνειδητοποιήσουμε πως οι εποχές που πιστεύαμε πως τα χρήματα είναι ατελείωτα έχουν τελειώσει. Πρέπει να αγοράζουμε οπλικά συστήματα υπολογίζοντας το κόστος χρήσης σε βάθος 20ετίας. Όχι απλά λέγοντας, «ας δώσουμε τα 1,5 δις δολάρια του εκσυγχρονισμού των F-16 για να πάρουμε μια πρώτη γεύση από F-35». Σαν Ελλάδα μας εντυπωσιάζουν τα κορυφαία μαχητικά της εποχής. Θέλουμε να αγοράσουμε το Phantom του ‘70, αφού δεν πήραμε το F-15 της δεκαετίας του ‘80.
Καθώς το θέμα είναι θεμελιώδες για την Άμυνα και την Ασφάλεια της χώρας, φροντίσαμε να αναλύσουμε το θέμα F-35A/B/C διεξοδικά. Φροντίσαμε να εξηγήσουμε την επιχειρησιακή αξία του F-35 σε μια χώρα που φαίνεται να είχε πειστεί για την λύση που ακούει στο όνομα  Su-35GR. Πρώτοι εξηγήσαμε την ισχυρή πιθανότητα να περιπλακεί η προμήθεια των τουρκικών F-35A, ενώ αναλύσαμε τον κίνδυνο που παρουσιάζει σήμερα η ΤΗΚ με τα εκσυγχρονισμένα F-16 C/D Block 50+Adv που έχει σε υπηρεσία. Σήμερα δίνουμε μια νέα διάσταση στην συζήτηση που έχουμε ξεκινήσει, με την επιλογή μιας λύσης που οικονομικά μπορούμε να την αντέξουμε. Φυσικά όλα αυτά προκειμένου να διαβάσουμε τις απόψεις σας…

Τι σημαίνει το F-35 για την Ελλάδα; Ας το δούμε όπως οι Βρετανοί

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: 1000 μέρες πολέμου στην Ουκρανία

Η Ουκρανία, μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά, έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας από τις πιο δραματικές και καθοριστικές συγκρούσεις του 21ου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: ATACMS, SCALP, Storm Shadow κατά Ρωσίας, στρατηγική ευκαιρία και ρίσκο

28
Σε μια ανατροπή των στρατιωτικών ισορροπιών στον πόλεμο της Ουκρανίας, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ακολουθούμενες από τη Γαλλία και τη Βρετανία, έδωσαν την άδεια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9/21 Νοεμβρίου 1866: Το ολοκαύτωμα της μονής Αρκαδίου

0
Ζωντανό μέλος του Ελληνισμού, η Κρήτη είχε δώσει το «παρών» σε κάθε εθνεγερσία αλλά η γεωστρατηγική της θέση την είχε προδώσει. Καμία Μεγάλη Δύναμη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Και η Νότια Κορέα ενδιαφέρεται για το αιγυπτιακό πρόγραμμα υποβρυχίων;

Νοτιοκορεατικές εταιρείες φέρεται πως δείχνουν ενδιαφέρον για το πρόγραμμα νέων αιγυπτιακών υποβρυχίων, που έχει σαν σκοπό την αντικατάσταση των γηρασμένων κινεζικής προέλευσης Type 033...

Είναι η Σερβία ο πιο πρόσφατος αγοραστής του PULS;

Δεν υπάρχει κάποια επίσημη επιβεβαίωση ότι η Σερβία είναι η πιο πρόσφατη ευρωπαϊκή χώρα που αγοράζει τον ισραηλινό πολλαπλό εκτοξευτή PULS, αλλά μία προχθεσινή...

ΟΛΟΝ Κλέος 2, η επανέκδοση του εμβληματικού ελληνικού ρολογιού με νέες αποχρώσεις

Η Ελληνική εταιρία ωρολογοποιίας ΟΛΟΝ, που μας παρουσίασε πέρσι το ΟΛΟΝ ΩΡΙΩΝ, επανέρχεται με την επανέκδοση του πρώτου μοντέλου της, του ΟΛΟΝ ΚΛΕΟΣ.  Όπως...