Χτες το απόγευμα δημοσιεύσαμε μια είδηση, που μάλλον πέρασε σχετικά χωρίς να τύχει ιδιαίτερης προσοχής. Το θέμα είναι πως αρκετοί φίλοι αναγνώστες το “έπιασαν”, και σχολιάσαν. Και εμείς πρέπει να πούμε πως συμφωνούμε με τους περισσότερους! Ουσιαστικά, ανακοινώθηκε το κόστος του προγράμματος της Κροατίας, για απόκτηση οχημάτων Bradley M2A2-ODS που θα εκσυγχρονιστούν σε ανώτερο επίπεδο. Το θέμα είναι, πως αν εξαιρεθεί το κόστος των πυρομαχικών, τότε και πάλι, το κόστος των εκσυγχρονισμένων 30χρονων Bradley είναι διαστημικά υψηλό! Το συνολικό πρόγραμμα θα φτάσει τα 757 εκ δολάρια, εκ των οποίων τα 218 εκ. δολάρια αφορούν τους πυραύλους TOW RF, και τα υπόλοιπα την αναβάθμιση των Μ2Α2-ODS. Με λίγα λόγια, 76 οχήματα εκσυγχρονισμένα Μ2Α3/4 θα κοστίσουν ούτε λίγο ούτε πολύ, 539 εκ. δολάρια!
Πόσο θα κοστίσει στην Κροατία ο εκσυγχρονισμός 76 ΤΟΜΑ Bradley, τα τελευταία στοιχεία
Δεν θα λέγαμε πως η όλη αγορά θα κυμανθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα, πολύ πάνω από το όριο των 2,5 ως 3 εκ. δολαρίων που αναμέναμε για τον εκσυγχρονισμό των M2A2-ODS Bradley. Η αρχική μας προσέγγιση, για 300 οχήματα Bradley, έφτανε τα περίπου 1 δις δολάρια. Το πρόβλημα όπως είναι πως πλέον από την κροατική εμπειρία αυτό είναι μάλλον ουτοπικό, εκτός κι αν αποδεχτούμε απλά την εργοστασιακή συντήρηση των οχημάτων, που απλά θα τα φέρει σε λειτουργική κατάσταση, αλλά και πάλι θα είναι τεχνολογίας 30 ετών παλιά. Κι όλα αυτά, αν φυσικά βρεθεί τρόπος να επανέλθουν τα ηλεκτρονικά 30ετίας σε λειτουργική κατάσταση.
Το θέμα όμως είναι, πως με τέτοιο κόστος πλέον, αν φυσικά αποφασίζαμε ποτέ να το δώσουμε εμείς για ανάλογη προμήθεια, θα μπορούσαμε να αγοράζαμε το απόλυτο ΤΟΜΑ σήμερα, το KF-41 Lynx. To τελευταίο, έχει όλα θα πρέπει να έχει ένα προηγμένο ΤΟΜΑ, ενώ το κόστος ανά μονάδα βρίσκεται κάτω από τα 10 εκ. ευρω, η ισχύς του είναι ανώτερη ακόμη και από άρματα μάχης, ενώ η επιβιωσιμότητά του είναι συγκρίσιμη άρματος μάχης. Δεν προτείνουμε φυσικά την αγορά 100 Lynx αντί 0,8-1 δις ευρώ, αλλά αν είναι να σκεφτούμε το Μ2 Bradley, και μάλιστα στο τέλος της εξελικτικής του πορείας, τότε ίσως το Lynx να είναι φθηνότερο από το… φθηνό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το Lynx το κατασκευάζει η Rheinmetal, μια εταιρεία που έχει προτείνει επίσημα τη μεταφορά κατασκευαστικού της έργου στην Ελλάδα, και που προτίθεται να επενδύσει στη χώρα μας.
Φυσικά, με το κόστος της κατασκευής ενός μόνο Lynx, ή της “ανακατασκευής” ενός M2 Bradley, η χώρα μας θα μπορούσε να αποκτήσει… 8 Leonidas 300, την περίφημη πρόταση της EODH για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών Leonidas 1/2. Η εταιρεία έχει κοστολογήσει τη μετατροπή σε λιγότερο από 1 εκ. ευρώ το κάθε όχημα, αν γίνει χρήση των πυροβόλων των 30 χιλιοστών που έχει η Ελλάδα σε αποθήκευση σε διάφορα σημεία, και με ελάχιστη χρήση. Θα θέλαμε πάρα πολύ κάποια στιγμή να μάθουμε τι έγινε αυτή η πρόταση, κι αν τελικά το ΓΕΣ προχώρησε σε συνεργασία με την εταιρεία σε ανάπτυξη κάποιου μηχανολογικού προτύπου.