Όπως ανακοινώσαμε και χθες το Βέλγιο αποφάσισε να περιορίσει σημαντικά την επιχειρησιακή εκμετάλλευση των ελικοπτέρων ΝΗ90 Tactical Transport Helicopter (TTH) του Στρατού της προκειμένου να περιορίσει τα υψηλά έξοδα λειτουργίας του.
Το Βέλγιο μειώνει τις πτήσεις των ελικοπτέρων NH90 (γιατί δεν βγαίνει…)
Ωστόσο, αυτό φαίνεται να είναι μόνο η μισή αλήθεια. Το Βέλγιο επιχειρεί με τέσσερα ελικόπτερα τακτικών μεταφορών ΝΗ90 TTH και τέσσερα ναυτικής συνεργασίας NH90 NFH. Άλλες πηγές αποκαλύπτουν πως η βελγική κυβέρνηση αποφάσισε να αποσύρει πρόωρα τα ελικόπτερα του τύπου εξαιτίας του υψηλού κόστους συντήρησης και λειτουργίας και των προβλημάτων επάνδρωσης που αντιμετωπίζει. Αν και το τελευταίο μπορεί εν καιρώ να αντιμετωπιστεί, η βελγική κυβέρνηση δείχνει πως δεν θα ανεχθεί τον χαμηλό βαθμό διαθεσιμότητας και λειτουργίας των συστημάτων των ΝΗ90.
Ένα στα δύο ελικόπτερα NH90 του Γαλλικού Ναυτικού δεν είναι επιχειρησιακά
Δεν είναι σαφές τί σκοπεύει να κάνει το βελγικό υπουργείο με τα ελικόπτερα του τύπου. Στην ανακοίνωσή του αναφέρει επί λέξει: “(…) αποφασίστηκε να μειωθεί ο πτητικός σχεδιασμός” των ελικοπτέρων. Η σιβυλλική γλώσσα αφήνει στη φαντασία διάφορα σενάρια: είτε τα ελικόπτερα θα συνεχίσουν να πετούν αλλά με μειωμένο πλάνο υποστήριξης, είτε θα πετούν αλλά σημαντικά λιγότερες ώρες μέχρι τη στιγμή που θα αποσυρθούν από την υπηρεσία. Η τελευταία πιθανότητα ανοίγει νέα σενάρια τόσο μεταξύ των άλλων χρηστών του τύπου όσο και με το Βέλγιο που θα επιχειρεί μόνο με τα AgustaWestland AW109 που διαθέτει. Το τελευταίο βελγικό ΝΗ90 παραδόθηκε μόλις το 2014 αλλά αναμένεται να πετάξει 900 ακόμα ώρες ως το 2023 πριν αποσυρθεί.
Περαιτέρω, πληροφορίες αναφέρουν πως το Βέλγιο σχεδιάζει ήδη τον αντικαταστάτη των ελικοπτέρων, με ισχυρότερο υποψήφιο το H-145M της Airbus Helicopters. Τα ελικόπτερα, 15 στον αριθμό, θα αντικαταστήσουν τα τέσσερα ΝΗ90 TTH τακτικών μεταφορών της Χερσαίας Σινιστώσας (Ground Component) και μερικά από τα AW-109, που εντάχθηκαν σε υπηρεσία στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η πρόωρη απόσυρση των ΝΗ90 θα είναι ένα σημαντικό χτύπημα στην εμπορική προώθηση του ευρωπαϊκού ελικοπτέρου.
Η βελγική απόφαση, όμως, έχει κι άλλες παρενέργειες. Το Λουξεμβούργο σχεδίαζε να αποκτήσει τρία ελικόπτερα ΝΗ90, δύο της έκδοσης TTH και ένα της NFH, τα οποία θα επιχειρούσαν από τις βάσεις του Βελγίου χρησιμοποιώντας το ίδιο σύστημα τεχικής υποστήριξης στις βάσεις Beauvechain και Koksijde. Η απόφαση του Βελγίου αναχαιτίζει τις προθέσεις του Λουξεμβούργου που σκέπτεται αν πρέπει να προβεί στην αγορά των ελικοπτέρων της μεταφορικής έκδοσης (TTH). Είναι πιθανόν, με το Βέλγιο να διατηρεί τα ναυτικά του ΝΗ90, το Λουξεμβούργο να προβαίνει στην παραγγελία του ενός ΝΗ90 NFH αλλά όχι και των TTH. Το ζήτημα θα αποφασιστεί στους επόμενους μήνες, με το Δουκάτο να τηρεί στάση αναμονής.