Το πρωτότυπο μη επανδρωμένο, μεγάλης αυτονομίας, μέσου ύψους Bayraktar TB3, της τουρκικής εταιρίας Baykar εμφανίστηκε και θα επιδειχθεί στο γνωστό ετήσιο φεστιβάλ τεχνολογίας TEKNOFEST, η που φέτος, μετά την Κωνσταντινούπολη γίνεται στην Άγκυρα.
Να θυμίσουμε ότι το TB3 αναφέρεται ως ικανό για βραχείες αποπροσνηώσεις από το πλοίο αποβατικής κρούσης TCG Anadolu, στη φιλοδοξία του έχει προβάλει η Τουρκία να το μετατρέψει στο πρώτο «αεροπλανοφόρο μη επανδρωμένων» («UAS Carrier»).
Όπως γράψαμε στο τεύχος μας «Πτήση» 35, Απρίλιος 2023, όταν η Τουρκία υποχρεώθηκε να ανακαλύψει έναν καινοτομικό ρόλο (ξεφεύγοντας μάλιστα από την πεπατημένη) για το συγκεκριμένο πλοίο, αποφάσισε να το κάνει -πέρα από ελικοπτεροφόρο- και φορέα μεγάλου αριθμού μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Η ιδέα αυτή, που πρέπει να πούμε ότι διεθνώς αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον, αν καρποφορήσει και λειτουργήσει, θέλει το Anadolu να διαθέτει… «πολλά» Bayraktar TB3 (έχει αναφερθεί στον τουρκικό Τύπο έως και 50), τα οποία θα προσαπονηώνονται συμβατικά από το πλοίο. Επίσης, προβλέπεται να φιλοξενηθούν τα νέα τουρκικά μη επανδρωμένα αεριωθούμενα Kizilelma, που τώρα είναι σε φάση δοκιμών από την κατασκευάστρια Baykar, και τα (τύπου ιπτάμενης πτέρυγας) ANKA 3, που μόλις παρουσιάστηκαν.
Στο σύνολό τους τα αεροπορικά αυτά μέσα θα συγκροτούν μια αεροπορική δύναμη ελαφράς-μέσης κρούσης, οπλισμένα με κατευθυνόμενα πυρομαχικά έως και πυραύλους cruise. Οι τελευταίοι θα είναι κατά πάσα πιθανότητα οι τουρκικής κατασκευής SOM και Cakir, αυτοί δηλαδή που θεωρητικά μπορεί να φέρει το Kizilelma.
Το Bayraktar TB3, που θα είναι το κύριο αεροπορικό στοιχείο της Πτέρυγας, είναι η μεγεθυμένη εκδοχή του γνωστού ΤΒ2 με μεγαλύτερο κινητήρα 170 ίππων τοπικής κατασκευής (της TEI-TUSAS Engine Industries, θυγατρική της TAI) από τους 100 ίππους που έχει το TB2, μήκος 8,3 m (από 6,25 m του TB2) και μέγιστο βάρος απογείωσης τα 1.400+ kg (από τα 700 του κυρίως μοντέλου). Η μεγάλη αυτή αύξηση βάρους-όγκου απαιτεί πτέρυγα με εκπέτασμα 14 m (από 12 m), η οποία θα είναι αναδιπλούμενη για οικονομία χώρου και μικρότερο «αποτύπωμα» πάνω στο πλοίο. Δεν είναι όμως γνωστό αν θα υπάρξει μόνο ναυτική έκδοση του TB3 με αυτές τις προβλέψεις που (όπως και το ισχυροποιημένο σύστημα προσνήωσης) προσθέτουν βάρος ή θα υπάρχει ένα μοντέλο, κοινό για χερσαίες και ναυτικές επιχειρήσεις.