Σύμφωνα με βίντεο που αποδέσμευσε σήμερα το ΓΕΕΘΑ, έφτασε στο αεροδρόμιο Πάχης Μεγάρων στο τέταρτο και τελευταίο ελικόπτερο NH90 ειδικών επιχειρήσεων, συμπληρώνοντας έτσι το στόλο της ΜΑΕΕ (Μονάδας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων), τον εναέριο βραχίονα της ΔΕΠ (Διοίκησης Ειδικού Πολέμου) του ΓΕΕΘΑ.
Φυσικά με την άφιξη του 18ου ελικοπτέρου εκκρεμεί η παράδοση δύο ακόμη του πολύπαθου προγράμματος της προμήθειας των είκοσι NHI NH90 TTH, που πλέον βρίσκεται στον 22ο χρόνο του, από το 2003, όταν είχε γίνει η σχετική παραγγελία χωρίς να έχει ολοκληρωθεί (και με την ελπίδα ότι αυτό θα γίνει πλέον το πρώτο εξάμηνο του 2025). Οπότε τα τέσσερα ελικόπτερα «ειδικών επιχειρήσεων» αποτελούν απλά άλλη μια «πονεμένη πτυχή» του.
Αν και η ιστορία είναι μάλλον γνωστή σε όσους παρακολουθούν διαχρονικά το θέμα, να θυμίσουμε ότι τα τέσσερα από τα είκοσι ελικόπτερα που έχουν αυτόν τον χαρακτηρισμό σε ελληνική υπηρεσία είναι απλά… πλήρως εξοπλισμένα στο πρότυπο TTH (Tactical Transport Helicopter), περιλαμβανομένου του συστήματος κατόπτευσης FLIR 111 στο ρύγχος που αξιοποιείται μέσω της κάσκας TopOwl, η οποία ενσωματώνει προβολικό σύστημα στη θέα του χειριστή (βλέπε παρακάτω).
Απ’ όσο είναι γνωστό, αν και όλα τα ελληνικά NH90 TTH έχουν ενσωματωμένη την υποδομή αξιοποίησης για το σύνολο των συστημάτων που είναι πιστοποιημένα στον τύπο, οι συλλογές FLIR 111-TopOwl που έχουν αποκτηθεί περιορίζονται μόνο στα τέσσερα «ειδικών επιχειρήσεων», καθώς για τα υπόλοιπα 16 «κοινά» NH90 TTH (όταν ολοκληρωθούν οι παραδόσεις) του 2o ΤΕΑΣ (Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού) ο κρίσιμος αυτός επιχειρησιακός εξοπλισμός θεωρήθηκε… «περιττή πολυτέλεια» λόγω υψηλού κόστους. [Κάποιες πηγές αναφέρουν ότι τα ελικόπτερα SOF έχουν πρόσθετη υποδομή ασυρμάτων, κάτι όμως που δεν έχει επιβεβαιωθεί και πιθανότατα δεν ισχύει].
Υπό αυτό το πρίσμα και καθώς οι συλλογές είναι προσθαφαιρούμενες, τα τέσσερα αυτά ελικόπτερα θα είναι πάντα διαθέσιμα, αντλώντας από το απόθεμα του συνολικού στόλου του τύπου. Αντίστοιχα, αν ποτέ αποφασιστεί η ολοκλήρωση του εξοπλισμού αυτού στο συνόλου του στόλου των NH90 TTH, αρκεί η αγορά πρόσθετων συλλογών. Από την άλλη αναφέρεται ότι το σύνολο των ελληνικών ελικοπτέρων του τύπου (και όχι μόνο αυτά των «ειδικών επιχειρήσεων») φέρει την πλήρη σουίτα του συστήματος αυτοπροστασίας.
Να θυμίσουμε ότι στο τρέχον τεύχος μας «Πτήση» 55, Ιανουαρίου 2025, περιλαμβάνεται ένα εκτεταμένο άρθρο για την πρώτη φορά που βρεθήκαμε στον αέρα με τα ΝΗ90 της έκδοσης Ειδικών Επιχειρήσεων, σε προσομοίωση πλήρους επιχειρησιακού προφίλ, που μας έδωσε τη δυνατότητα να διαπιστώσουμε -στην πράξη- τις εξαιρετικές ικανότητες ανθρώπων και μηχανών της ΜΑΕΕ.