Σίγουρα ασυνήθιστη η ιαπωνική αντίδραση, καθώς ο κυβερνήτης του αντιτορπιλικού JS Suzutsuki, κλάσης Akizuki, ένα σκάφος 7.000 τόνων, αντικαταστάθηκε, και μάλιστα αυτό δηλώθηκε και στην Κίνα. Το γιατί; Το σκάφος είχε στις 4 Ιουλίου μπει στα κινεζικά χωρικά ύδατα, για μικρό διάστημα, κάπου 20 λεπτών και μετά αποχώρησε. Το αποτέλεσμα ήταν να διαμαρτυρηθεί η κινεζική κυβέρνηση, ενώ η ιαπωνική διαβεβαίωσε πως ήταν “ατυχές γεγονός” και απέπεμψε τον κυβερνήτη του σκάφους!
Το περιστατικό έγινε καθώς το JS Suzutsuki είχε σταλεί για περιπολία ανοιχτά της κινεζικής επαρχίας Τσετσιάνγκ, βόρεια της Σαγκάης, για να παρακολουθήσει ναυτική άσκηση με πραγματικά πυρά που διεξαγόταν εκεί. Από λάθος πλοήγησης το ιαπωνικό πλοίο μπήκε εντός των 12 μιλίων χωρικών υδάτων της Κίνας, αλλά μετά από λίγο εξήλθε.
Για την Ιαπωνία το θέμα είναι περισσότερο ζήτημα πειθαρχίας και “απώλειας κύρους”, καθώς το Ναυτικό θεώρησε πως έτσι αποκαλύφθηκε κενό εκπαίδευσης και εμπειρίας του επικεφαλής του πλοίου, όπως και των στελεχών του, που δεν τον ενημέρωσαν σωστά. Και όπως φαίνεται ο κυβερνήτης δεν είχε εντολή να μπει στα κινεζικά χωρικά ύδατα, κάτι που μπορούσε να κάνει τυπικά, επικαλούμενος “αβλαβή διέλευση” σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας. Η Ιαπωνία το κάνει αυτό με την Κίνα, αλλά φροντίζει να στέλνει τη σχετική ειδοποίηση, ώστε να είναι καλυμμένη διπλωματικά.
Έτσι για την αυστηρή στην τήρηση των τύπων ιαπωνική λογική, η παραβίαση αυτή του αντιτορπιλικού, και μάλιστα σε εποχή εντάσεων στον Ειρηνικό Ωκεανό και με την κινεζική επιθετική “εξωστρέφεια” να ασκείται έντονα, θεωρήθηκε σοβαρή. Ο κυβερνήτης μάλιστα είχε αναλάβει μόλις τον Μάιο, οπότε η καριέρα του έληξε εντός δύο μηνών διοίκησης.