24.3 C
Athens
Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
MEDIAAirgeep: Το απίθανο stealth τζιπ που… πετούσε (βίντεο)

Airgeep: Το απίθανο stealth τζιπ που… πετούσε (βίντεο)

- Advertisement -

Ήταν το πιο προχωρημένο «τζιπ» που κατασκευάστηκε ποτέ. Τόσο προχωρημένο που δεν προηγείτο μιας φάλαγγας αλλά… πετούσε. Πολύ πριν την εποχή των ραντάρ παρακολούθησης εδαφικού αναγλύφου, το επαναστατικό VZ-8 Airgeep μπορούσε να αποφεύγει τον εντοπισμό του από τα εχθρικά ραντάρ πετώντας όχι στο ύψος των δένδρων αλλά χαμηλότερα από αυτό.
Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και άλλοι είχαν προσπαθήσει να αναπτύξουν μηχανές που θα απογειώνονταν σαν ελικόπτερο όμως οι σχεδιαστές της Piasecki ήταν οι μόνοι που κατάλαβαν πώς θα μπορούσε να γίνει. Η προοπτική ενός «ιπτάμενου τζιπ» φορέα βαρέων όπλων κέρδισε το ενδιαφέρον της Transportation Research Command του αμερικανικού Στρατού και χάρισε στην εταιρία ένα συμβόλαιο που θα έκανε την ιδέα της πραγματικότητα.

Το Model 59K Skycar δεν είχε μόνο λογικό μέγεθος εν σχέσει με άλλα ιπτάμενα οχήματα, ήταν και ευκολότερο στην χρήση. Η άνωση, η κίνηση και ο έλεγχος του σκάφους γινόταν με την βοήθεια δύο τρίφυλλων ελίκων εντός αεραγωγού που μοιράζονταν ένα κοινό κιβώτιο μετάδοσης κίνησης. Σε περίπτωση αστοχίας ενός εκ των δύο εμβολοφόρων Lycoming O-360-A2A των 180 hp –κάτι που δεν μπορούσε να αποκλειστεί υπό επιχειρησιακές συνθήκες στο πεδίο της μάχης– η συγκεκριμένη διάταξη εξασφάλιζε ότι και οι δύο ρότορες θα συνέχιζαν να λειτουργούν.
Τα χειριστήρια θύμιζαν αυτά ενός ελικοπτέρου και ένας εκπαιδευμένος πιλότος μπορούσε να το πετάξει χωρίς δυσκολία, ελέγχοντάς το με το (ανεξάρτητο) βήμα των ελίκων. Με τον τρόπο αυτό μπορούσε να ανυψώνει το εμπρός ή το πίσω τμήμα του σκάφους ενώ η προσγείωση γινόταν σε τρείς τροχούς. Η πρώτη πτήση του πρωτοτύπου VZ-8P πραγματοποιήθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου 1958 με τον Φρανκ Παϊασέκι στην θέση του πιλότου.

Στον Στρατό άρεσε αυτό που είδε. Το Airgeep, όπως μετονομάσθηκε, απέκτησε ισχυρότερο κινητήρα στρατιωτικών προδιαγραφών (αξονοστρόβιλο Turbomeca Artouste IIB, 425 hp) και τον Ιούνιο του 1959 πραγματοποίησε με επιτυχία την πρώτη του πτήση. Οι στρατιωτικοί ενθουσιάστηκαν τόσο που έστειλαν το «ιπτάμενο τζιπ» στο Ναυτικό για να το αξιολογήσει κι αυτό.
Το Ναυτικό αποφάσισε ότι ο κινητήρας που είχε επιλέξει ο Στρατός άφηνε περιθώρια για κάτι καλύτερο κι έτσι το VZ-8P-2 εφοδιάστηκε με τον ελαφρύτερο και ισχυρότερο Garrett AiResearch TPE331-6, ισχύος 550 hp. Επίσης τα σκέλη προσγείωσης βελτιώθηκαν για καλύτερη κινητικότητα στο έδαφος ενώ στο Model 59N SeaGeep I προβλέφθηκε η τοποθέτηση πλωτήρων για προσθαλασσώσεις.

Το τροποποιημένο δεύτερο πρωτότυπο (PA-59H Airgeep II) είχε υποστεί αρκετές αλλαγές ώστε η νέα έκδοση να ονομαστεί VZ-8P (B). Οι θέσεις του πιλότου και του συγκυβερνήτη/πυροβολητή είχαν αντικατασταθεί από δύο εκτινασσόμενα καθίσματα, διέθετε τρεις ακόμη θέσεις επιβατών και ήταν εφοδιασμένο με δύο Τurbomeca Artouste IIC των 400 hp.
Είχε μεγίστη ταχύτητα 85 μιλίων/ώρα (136 χλμ/ώρα) και ταχύτητα πλεύσης 70 μιλίων/ώρα (112 χλμ/ώρα) ενώ η ακτίνα δράσης του έφθανε τα 35 μίλια (56 χλμ). Εξακολουθούσε να μοιάζει περίεργο, αλλά με πρόβλεψη μεταφοράς ενός Π.Α.Ο κάθε άλλο παρά αστείο ήταν.

Ικανό να επιχειρεί σε ύψος έως 2.999 ποδών αλλά και ελάχιστα πάνω από το έδαφος, πετώντας κάτω από τα ραντάρ, το Airgeep υπερτερούσε των Chrysler VZ-6 και Curtiss-Wright VZ-7 που επίσης αξιολογήθηκαν. Ωστόσο ο αμερικανικός Στρατός δεν είχε πεισθεί εντελώς ότι το «ιπτάμενο τζιπ» θα απέδιδε σε ένα σύγχρονο πεδίο μάχης και επικέντρωσε το ενδιαφέρον του στα ελικόπτερα.
Την δεκαετία του ’50 τίποτα δεν έδειχνε απίθανο και ο Ψυχρός Πόλεμος έδωσε την ευκαιρία σε πολλές ιδέες, κάποιες πραγματικά καινοτόμες και άλλες τελείως τρελλές, να φθάσουν μέχρι το στάδιο του πρωτοτύπου δοκιμών ή και ακόμη παραπέρα. Το concept του Airgeep μπορεί τελικά να απορρίφθηκε, η Piasecki όμως είχε αποδείξει ότι ήταν εφικτό.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Πρώτη δημοσίευση 12/4/2018

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κονδύλια SAFE για την ελληνική άμυνα, προτελευταίοι στην Ευρώπη και… πάλι καλά!

Στα 787,7 εκατομμύρια ευρώ (από 1,2 δις που είχαμε ζητήσει), καταλήγει η "απόδοση" της δανειακής χρηματοδότησης για την Ελλάδα από τον κανονισμό SAFE της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εξετάζουμε τα 3 υποψήφια EW για τα ελληνικά F-16V

34
Σε μια εποχή όπου οι αεροπορικές συγκρούσεις εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ικανότητα ηλεκτρονικού πολέμου, τα συστήματα EW αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Σεπτεμβρίου 1943: H σφαγή της Βιάννου

13
Γερμανικά στρατεύματα κατοχής πραγματοποιούν τιμωρητική επιχείρηση στην επαρχία Βιάννου Κρήτης. Ως αντίδραση στην εκτέλεση των σκοπών ενός μικρού φυλακίου από ομάδα ανταρτών στην Κάτω...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Σεπτεμβρίου 1943: H σφαγή της Βιάννου

Γερμανικά στρατεύματα κατοχής πραγματοποιούν τιμωρητική επιχείρηση στην επαρχία Βιάννου Κρήτης. Ως αντίδραση στην εκτέλεση των σκοπών ενός μικρού φυλακίου από ομάδα ανταρτών στην Κάτω...

Το πρωτοποριακό X-29Α, η τελική εξέλιξη του… F-5A Freedom Fighter!

Το Grumman X-29 αποτελεί ένα από τα εμβληματικά πειραματικά αεροσκάφη στην ιστορία της αεροναυπηγικής τεχνολογίας, καθώς εισήγαγε μια πρωτοποριακή προσέγγιση στη σχεδίαση μαχητικών μέσω...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Σεπτεμβρίου 1943: Η ηρωϊκή μάχη και βύθιση του υποβρυχίου “Κατσώνης ΙΙ”

Το ελληνικό υποβρύχιο "Λάμπρος Κατσώνης ΙΙ" (Y1), με κυβερνήτη τον Αντιπλοίαρχο Β. Λάσκο, βυθίζεται ανοιχτά της Σκιάθου, ύστερα από σύγκρουση με γερμανικό πολεμικό.Το υποβρύχιο...