Η επιστολή Μπλίνκεν προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, που δημοσιοποιήθηκε στις 27 Ιανουαρίου, κυριαρχείτο από τα F-35 και τις LCS, με αποτέλεσμα οι άλλες -σημαντικές- αναφορές σε αυτή να περάσουν σε δεύτερη μοίρα.
Μια από αυτές ήταν η (φημολογούμενη μέχρι τότε) παραχώρηση δυο C-130H από τα αποθέματα της Αμερικανικής Αεροπορίας για την άμεση ενίσχυση της 356ΜΤΜ. Εκτίμηση είναι ότι τα δυο αυτά Hercules μπορούν να βρεθούν στην Ελλάδα μέσα στο 2024 και φυσικά μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα.
Το δεύτερo σημείο προσοχής της επιστολής Μπλίνκεν αναφορικά με τις ελληνικές στρατιωτικές αερομεταφορές είναι η επιβεβαίωση για την πρόθεση απόκτησης C-130J. Το ελληνικό ενδιαφέρον επίσης φημολογείτο και είχε εμμέσως επιβεβαιωθεί τον περασμένο Μάρτιο, κατά την επίσκεψη της «Πτήσης» στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin, κοντά στην Ατλάντα της πολιτείας Τζόρτζια.
Επισήμως όμως η επίδειξη ενδιαφέροντος από μια χώρα για την απόκτηση στρατιωτικού υλικού από τις ΗΠΑ, μπορεί να γίνει μόνο με αφετηρία την αποστολή επιστολής πληροφόρησης για Κόστος και Διαθεσιμότητα (Letter of Request for Price and Availability).
Με βάση αυτή την πληροφόρηση καθορίζεται η απαίτηση και συντάσσεται στη συνέχεια η σχετική Επιστολή Αιτήματος – (LOR – Letter Of Request) για να απαντήσει η αμερικανική πλευρά με Επιστολή Προσφοράς και Αποδοχής (LOA -Letter Of Offer and Acceptance). Ως γνωστόν η τελευταία αποτελεί την αφετηρία διαπραγμάτευσης για την Διακρατική Συμφωνία που οδηγεί στην υπογραφή συμβολαίου. Υπενθυμίσαμε τα παραπάνω για να σημειώσουμε την αναφορά στην επιστολή Μπλίνκεν ότι το (αμερικανικό) «υπουργείο Άμυνας εργάζεται για την παροχή δεδομένων σχετικά με τις τιμές και τη διαθεσιμότητα για την αγορά νέων C-130J από την Ελλάδα».
Πέραν όμως του τυπικού αυτού σταδίου, ώστε να ακολουθηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία, η Ελλάδα βρίσκεται πλέον ένα βήμα κοντύτερα στην απόκτηση Super Hercules με την προετοιμασία σχετικής LOR.
Αυτή, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας θα αφορά σε δυο αεροπλάνα με προαίρεση για άλλα δυο. Το ιδιαίτερα ενδιαφέρον στην υπόθεση είναι ότι πρόθεση της ΠΑ είναι η απόκτηση της «τυπικής» έκδοσης που αγοράζει και η USAF, η οποία είναι το «μακρύ» C-130J-30 και όχι το C-130J. Αν και δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό, όλα τα Super Hercules της Αμερικανικής Αεροπορίας είναι αυτής της έκδοσης, με εξαίρεση τα αεροπλάνα των μονάδων ειδικών επιχειρήσεων που είναι τα «κοντά» C-130J.
Tο C-130J-30 διαθέτει μακρύτερη άτρακτο κατά 4,6 m, η οποία προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως η μεταφορά φορτίων μεγαλύτερου όγκου (περισσότερες παλέτες) μέσα στο όριο του μέγιστου βάρους απογείωσης του Super Hercules. Το «κοντό» Super Hercules πολλές φορές περιορίζεται στην μεταφορά φορτίου από παράγοντες όπως η κατανομή του μέσα στην καμπίνα ή ο περιορισμένος όγκος της τελευταίας (σε μήκος). Το «-30» με την μακρύτερη καμπίνα έρχεται να επιλύσει τέτοια προβλήματα καθώς είναι πολύ πιο ευέλικτο στην εκμετάλλευση της διαθέσιμης μεταφορικής ικανότητας. Επιπλέον μπορεί να επιχειρεί αποτελεσματικότερα σε “μικτή” διαμόρφωση καμπίνας με φορτίο και επιβάτες.
Η Lockheed Martin έχει παραδώσει μέχρι σήμερα 540 C-130J όλων των εκδόσεων, σε 26 χρήστες, σε 22 χώρες, τα οποία έχουν συμπληρώσει 2,8 εκατ. ώρες πτήσης, ενώ ο συνολικός στόλος των C-130 με 2.600 αεροσκάφη ξεπερνά τα 25 εκατ. ώρες στον αέρα.
Επιστρέφοντας στην απόκτηση C-130 από την ΠΑ, η αποστολή LOR για LOA θα οδηγήσει μερικούς μήνες μετά στην υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας που θα εξουσιοδοτεί την USAF να παραγγείλει τα αεροπλάνα εξ’ ονόματός μας. Οι παραδόσεις στη συνέχεια έχουν τυπικό ορίζοντα 36-48 μηνών, αλλά οι παραγγελίες διαφόρων χωρών τα τελευταία χρόνια ικανοποιούνται σε διάστημα τριών περίπου χρόνων.
Με την ευκαιρία να αναφέρουμε ότι αν και η κατάσταση στην 356ΜΤΜ αναμένεται να βελτιωθεί κατακόρυφα μέσα στο 2024, από το τραγικό επίπεδο διαθεσιμοτήτων των τελευταίων χρόνων.
Η Μοίρα της 112ΠΜ διέθετε μόλις δυο αεροπλάνα, το «747» (με τον επετειακό διάκοσμο των 70 Χρόνων της Μοίρας) και το «751» που επέστρεψε πρόσφατα από γενική επισκευή στην OGMA, στη Πορτογαλία, στις εγκαταστάσεις της οποίας βρίσκεται και ένα δεύτερο αεροπλάνο, το οποίο αναμένεται να επιστρέψει στην Ελλάδα μέσα στο τρέχον έτος.
Υπό αποδοχή, μετά τις ολοκλήρωση πτητικών ελέγχων από την ΕΑΒ βρισκόταν το «948», το μοναδικό εύχρηστο C-130B, καθώς όλα τα υπόλοιπα βρίσκονται από καιρό εκτός ενεργείας και είναι απίθανο ότι θα επιστρέψουν ποτέ σε υπηρεσία.
Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία αναμένεται να παραδώσει άλλο ένα αεροσκάφος μέσα στο 2024, γεγονός που θα αμβλύνει κατακόρυφα τα προβλήματα διαθεσιμοτήτων που αντιμετωπίζει η 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών.
Να σημειώσουμε επίσης ότι με τη σύμβαση εν Συνεχεία Υποστήριξης (FOS) που υπογράφηκε με τη Leonardo, ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση του 4ου C-27 Spartan (του άλλου τύπου μεταγωγικού που έχει η ΠΑ), ενώ πριν το τέλος του 2024 αναμένεται να έχουν αποκατασταθεί ακόμη δύο αεροσκάφη, αυξάνοντας και τις διαθεσιμότητες της 354MTM. Πέραν αυτών όμως, η αποκατάσταση του 7ου και 8ου Spartan θεωρείται άκρως αμφίβολη καθώς αναφέρεται ότι έχουν απαξιωθεί σε σημείο πέραν οικονομικής επισκευής και επιστροφής τους σε υπηρεσία.
Στο τεύχος μας που κυκλοφορεί υπάρχει αφιέρωμα στα C-130 και την 356ΜΤΜ για τα 70 χρόνια της. Μην το χάσετε!