Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την ηλικία ορισμένων τύπων αεροσκαφών, να αποτελεί μια από τις βασικότερες υποβόσκουσες αιτίες για πολλά πρόσφατα ατυχήματα. Αξίζει να αναφερθεί πως το 2018, σημειωθήκαν 6 σοβαρά περιστατικά ασφαλείας με εκπαιδευτικά T-38 Talon, ένα C-5M Super Galaxy, προσγειώθηκε χωρίς ριναίους τροχούς, ενώ ο στόλος των B-1B Lancer, καθηλώθηκε δυο φορές.
Σύμφωνα με το Popular Mechanics, η USAF, σκέφτηκε να στραφεί σε μια “ανορθόδοξη” λύση, που δεν είναι άλλη από τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI), καθότι στόλος των αεροσκαφών της, έχει μέσο όρο ηλικίας τα 28 έτη, ενώ κάποια άλλα αεροσκάφη είναι πολύ παλαιότερα, όπως το B-52 με μέσο όρο ηλικίας τα 56 έτη.
Ο αναπληρωτής υφυπουργός της USAF, Will Roper, που είναι υπεύθυνος για τις προμήθειες και την εφοδιαστική κάλυψη, επιβλέπει προγράμματα αξίας 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, το 70% των χρημάτων που ξοδεύει η USAF πηγαίνουν στη συντήρηση. Η δουλειά του Roper είναι να φέρει νέα εργαλεία στην Πολεμική Αεροπορία, κάτι που στην εποχή μας ονομάζεται “εξόρυξη δεδομένων”. “Έχουμε φέρει πολλούς ειδικούς στην τεχνητή νοημοσύνη για να μας συμβουλεύσουν πως μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε για να προβλέψουμε βλάβες σε αεροσκάφη, και πιστεύω πως είμαστε ο πρώτος κλάδος που έχουμε ενσωματώσει σε υπηρεσία τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης“.
Στα τέλη του 2018, η USAF (με τη βοήθεια της Delta) εξόπλισε τα παλαιότερα C5 και B-1, με προγράμματα που θα επισημαίνουν τις ανάγκες για προληπτική συντήρηση. “Κάνουν ήδη καταπληκτική δουλειά, λέγοντάς μας πράγματα που πρέπει να δούμε πριν φτάσουν σε κρίσιμο σημείο“, λέει ο Roper.
Αυτή τη στιγμή, περισσότεροι από 100 αλγόριθμοι “τρέχουν” στα συστήματα των C-5, και περισσότεροι από 40 στο B-1. Κάθε αλγόριθμος αναλύει τις πληροφορίες που παράγονται από συγκεκριμένα συστήματα, όπως το σύστημα προσγείωσης, τροχούς, αισθητήρες θερμοκρασίας και οτιδήποτε θεωρείται κρίσιμο για την αποστολή.
Μέχρι στιγμής, η τεχνητή νοημοσύνη βρήκε τρεις ενέργειες συντήρησης στο C-5 “που δεν θα μπορούσαμε να βρούμε μέσω παραδοσιακών διαδικασιών, που επηρεάζουν 36 διαφορετικά αεροσκάφη“, λέει ο Roper. Οι μηχανικοί αντικατέστησαν επίσης 17 μέρη που εμφάνιζαν μικρές ενδείξεις φθοράς πολύ πριν τα τμήματα αυτά είχαν προβλήματα.
Όσο μεγαλύτερος είναι ο στόλος, τόσο μεγαλύτερη είναι η εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος. Η φετινή δοκιμή επικεντρώθηκε σε μεγάλα αεροσκάφη με μικρούς στόλους, οι οποίοι είναι ευκολότερο να διαχειριστούν. Αλλά το μεγάλο στοίχημα θα είναι να εφαρμοστεί η τεχνητή νοημοσύνη στη συντήρηση των μεγάλων στόλων μαχητικών αεροσκαφών, νέων και παλαιότερων.