Του Βασίλη Νέδου από την “Καθημερινή”
Προσπάθεια προκειμένου να ξεπεραστούν τα εμπόδια που δημιουργεί μια παλιά δικαστική διαφορά ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και την εταιρεία η οποία προμηθεύει τις νέες τορπίλες βαρέος τύπου (SeaHake Mod 4) για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) βρίσκεται σε εξέλιξη στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας.
Παρά το γεγονός ότι η σύμβαση για την προμήθεια των τορπιλών είναι ψηφισμένη από τη Βουλή προ έτους, από τη γερμανική πλευρά παρατηρούνται καθυστερήσεις οι οποίες οφείλονται στην εκκρεμότητα της συναινετικής διευθέτησης του συνόλου των δικαστικών διαφορών ανάμεσα στην εταιρεία και το ελληνικό Δημόσιο. Οι διαφορές αυτές αφορούν αδικήματα τα οποία έχουν, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, παραγραφεί, γι’ αυτό και η σύμβαση για την προμήθεια των τορπιλών έγινε με τη λογική ότι θα ακολουθήσει και διευθέτηση των δικαστικών εκκρεμοτήτων.
Οι δικαστικές διαφορές προέκυψαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, με αφορμή τις αρχικές συμφωνίες ανάμεσα στο ελληνικό Δημόσιο και τις γερμανικές εταιρείες για τη ναυπήγηση των υποβρυχίων τύπου 214 και την αναβάθμιση εκείνων του τύπου 209.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τον σχεδιασμό του Π.Ν. οι τορπίλες θα πρέπει να αρχίσουν να παραδίδονται τον Ιούνιο, ενώ από καιρό έχει ξεκινήσει η διαδικασία δημιουργίας νέων συνεργείων στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας προκειμένου να μπορεί να υποστηριχθεί ένα νέο σύστημα, το οποίο ενισχύει το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχουν τα υποβρύχια 214 κάτω από το Αιγαίο.
Πέρα από τα νομικά ζητήματα που υφίστανται (δεδομένου ότι υπάρχει παραγραφή των αδικημάτων, πιθανή δικαστική δικαίωση του ελληνικού Δημοσίου θεωρείται σχεδόν αδύνατη) υπάρχει ανησυχία σχετικά με κάποια πρόσθετα οφέλη που είχε εξασφαλίσει το Π.Ν. με τη σύμβαση των τορπιλών, τα οποία, σύμφωνα με ορισμένους κύκλους του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, μπορεί να τεθούν υπό αμφισβήτηση από τους Γερμανούς που ήδη συζητούν το ενδεχόμενο παράτασης στην παράδοση των τορπιλών.
Ανάμεσα σε αυτά είναι κάποια υλικά αξίας 6 εκατ. ευρώ, αλλά και μια έκπτωση της τάξης του 10% ανά τορπίλη που είχε εξασφαλιστεί από τη γερμανική εταιρεία «Atlas Elektronik GmbH» στην αρχική σύμβαση. Επιπλέον στη σύμβαση περιλαμβάνονταν, δίχως πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση, υλικά κρίσιμα για το εφοδιαστικό σύστημα του Π.Ν. και συγκεκριμένα για το οπλικό και το ανθυποβρυχιακό σύστημα των τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214 και του αναβαθμισμένου υποβρυχίου «Ωκεανός».
Για την επίλυση της εκκρεμότητας απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση που θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή, αφού προηγηθούν τα απαραίτητα νομικά βήματα. Η εν εξελίξει προεκλογική περίοδος δεν διευκολύνει την προώθηση τέτοιων ζητημάτων, ωστόσο φαίνεται ότι η μεταφορά των εκλογών τον Μάιο αφήνει περιθώριο για κοινοβουλευτικό έργο, το οποίο μπορεί να διεκπεραιωθεί και μέχρι τα τέλη Μαρτίου ή τις αρχές Απριλίου.