Στα αρχικά τους βήματα βρίσκονται αυτή την περίοδο 2 διαδικασίες που κάνει το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου), για εναέρια μέσα. Έτσι έχουμε:
Α. Αγορά 3 αεροσκαφών για λογαριασμό του υπουργείου Κλιματικής Αλλαγής, με ρόλο εναέριου κέντρου επιχειρήσεων. Η προμήθεια είναι ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ και οι προδιαγραφές προβλέπουν: Κάμερα οπτική και υπερύθρων, αποστασιόμετρο-καταδείκτη laser, GPS, ραντάρ καιρού, μεγίστη εμβέλεια 900 ν.μ., οροφή τουλάχιστον 18.000 πόδια, μεγίστη ταχύτητα 170 κόμβους, δύο κινητήρες κ.λπ.
Β. Αγορά 3 ελικοπτέρων με ρόλο «μεταφοράς της ομάδας διαχείρισης περιστατικών γενικής γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και υγειονομικών αποστολών». Εδώ το κονδύλι φθάνει τα 74 εκατ. ευρώ και η απαίτηση περιγράφει δικινητήριο, με εξτρά ιατρικό εξοπλισμό και δυνατότητα μεταφοράς 2 φορείων, κάμερα ημέρας/νύχτας, πλωτήρες, μεταφορά εξωτερικών φορτίων, γερανάκι για διάσωση, μεγίστη εμβέλεια 450 ν.μ., δυνατότητα μεταφοράς 12 επιβατών, ωφέλιμο φορτίο τουλάχιστον 2 τόνους, ταχύτητα πλεύσης τουλάχιστον 145 κόμβους.
Στα παραπάνω ποσά προβλέπεται και εν συνεχεία υποστήριξη όπως και η αρχική εκπαίδευση πιλότων, ενώ υπάρχει ευρωπαϊκή συνχρηματοδότηση.
Θυμίζουμε πως ακόμη στην αγορά 11 πυροσβεστικών αμφιβίων αεροσκαφών Air Tractor, περιλαμβάνονται και μη επανδρωμένα διαφόρων τύπων: από προσδεδεμένα σε όχημα μέσω καλωδίου, μέχρι οκτακόπτερο για μεταφορά φορτίου, μίνι πολυκόπτερα για εσωτερικούς χώρους, όπως και UAV σταθερής πτέρυγας. Για το τελευταίο, δηλαδή το πακέτο των μη επανδρωμένων, έχει τώρα ξεκινήσει η διαβούλευση. Επίσης υπάρχει σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα συντήρησης των 2 Super Puma της Πυροσβεστικής.
Να τονίσουμε την πρόσφατη εξαγγελία από πλευράς Κ. Μητσοτάκη για μίσθωση ελικοπτέρων για υπηρεσίες αεροδιακομιδής ασθενών από τη νησιωτική χώρα (ή απομακρυσμένες περιοχές), οπότε έχει αξία να δούμε πως αυτό ως πρόγραμμα θα εξελιχθεί και θα “συντονιστεί” με τις προμήθειες του ΕΚΑΒ, της Πυροσβεστικής κ.λπ.
To σημαντικό βέβαια -πέρα από την ολοκλήρωση των προμηθειών- είναι να μην ζήσουμε ακόμη ένα επεισόδιο του εθνικού μας σπορ της πολυτυπίας. Δηλαδή να εμφανιστεί ακόμη ένας «νέος ειδικός-κατάλληλος-μοναδικός» τύπος ιπτάμενου μέσου, για να προστεθεί στον απίθανο ήδη αριθμό διαφορετικών, που έχουν προμηθευθεί ο Στρατός, η Πολεμική Αεροπορία, το Ναυτικό, η ΕΛΑΣ, η Πυροσβεστική, το Λιμενικό κ.λπ. Τέτοιοι πειραματισμοί έχουν γίνει πολλοί και συνήθως παράγει ένα κυκεώνα γραφειοκρατίας και αχρησίας. Όπου διάφοροι τύποι και υποτύποι ελικοπτέρων και αεροσκαφών, ξεμένουν στο έδαφος από έλλειψη συντήρησης, ανταλλακτικών, πιστοποιήσεων κ.ο.κ.