Τόσο η Τσεχία όσο και η Σλοβακία κατέφυγαν στο πρόγραμμα Στρατηγικής Λύσης Διεθνούς Αερομεταφοράς ( Strategic Airlift International Solution – SALIS) για να μεταφέρουν αεροπορικώς ιατρικά εφόδια από την Κίνα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού. Στην παραπάνω ανακοίνωση προέβη η υπηρεσία υποστήριξης και προμηθειών του ΝΑΤΟ (NSPA).
H πρώτη πτήση ενός ναυλωμένου An-124-100 ‘Condor’ έλαβε χώρα στις 20 Μαρτίου όταν το αεροσκάφος προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Shenzhen στη Νοτιο-Ανατολική Κίνα για να παραλάβει 70 τόνους ιατρικού προστατευτικού εξοπλισμού με προορισμό το Pardubice στην Τσεχία την επομένη. Στις 23 Μαρτίου προσγειώθηκε στη Σλοβακία και στις 31 του μηνός έκανε πάλι πτήση προς την Τσεχία.
Η Antonov θέλει να ενδυναμώσει τη θέση της στο νατοϊκό πρόγραμμα στρατηγικών μεταφορών SALIS
Κατά τη μεταφορά, η εταιρία διαχείρισης Antonov Logistics SALIS, διαβεβαίωσε πως ελήφθησαν όλα τα μέτρα για την προστασία του προσωπικού. Το πλήρωμα του αεροσκάφους δεν ήρθε σε καμία επαφή με τους εργαζομένους στο έδαφος. Λόγω των συνθηκών οι κινεζικές αρχές παρεκκλίνουν από τους κανονισμούς πρωτοκόλλου τους επιτρέποντας στους ιπταμένους να παραμένουν εντός του αεροσκάφους τους κατά τον έλεγχο διαβατηρίων.
Η NSPA έχει φροντίσει να εξασφαλίσει επιπλέον πληρώματα για να επιτρέψει στα αεροσκάφη να πετούν χωρίς διαλείμματα μεταξύ Shenzhen και Pardubice και έχει διαβιβάσει όλες τις κατάλληλες άδειες.
Το πρόγραμμα SALIS δημιουργήθηκε για να παρέχει υπηρεσίες αερομεταφορών που υπερβαίνουν τις ικανότητες των κρατών-μελών του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν εννέα χώρες (Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Νορβηγία, Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία, Πολωνία και Ουγγαρία). Το 2018 υπεγράφη συμφωνία με την εταιρία διαχείρισης ALS που εδρεύει στη Γερμανία για την παροχή έως πέντε αεροσκαφών An-124 κατόπιν αιτήματος εντός μερικών ημερών ενώ πρόσβαση υπάρχει και σε αεροσκάφη An-22, An-225 και Ilyushin IL-76. Μόνο εντός του 2019 το πρόγραμμα SALIS συμπλήρωσε 1,900 ώρες πτήσης.
Πηγή