19.5 C
Athens
Κυριακή, 11 Μαΐου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΑιγαίο: Ανακάλυψη του βυθισμένου από το Β' Παγκόσμιο ιταλικού υποβρυχίου Jantina

Αιγαίο: Ανακάλυψη του βυθισμένου από το Β’ Παγκόσμιο ιταλικού υποβρυχίου Jantina

- Advertisement -

Επί 80 χρόνια κειτόταν στον βυθό του Αιγαίου χωρίς να γνωρίζει κανείς την ακριβή του θέση. Αλλά η επιθεώρηση ενός υποβρύχιου καλωδίου οπτικών ινών από την ομάδα του Κώστα Θωκταρίδη, έφερε στο φως ακόμη ένα ναυάγιο: αυτό του ιταλικού υποβρυχίου Jantina, το οποίο είχε βυθιστεί στις 5 Ιουλίου του 1941 από τις τορπίλες του βρετανικού υποβρυχίου ΗMS Torbay.

«Εντοπίσαμε το Jantina σε βάθος 103 μέτρων, ανοικτά της Μυκόνου» λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Κώστας Θωκταρίδης. «Ξέραμε πως βρισκόταν σε αυτή εδώ την περιοχή, αλλά δεν γνωρίζαμε πού ακριβώς» συμπληρώνει. Ο εντοπισμός έγινε δυνατός χάρις στα υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα που διαθέτει η εταιρία του κ.Θωκταρίδη στο πλαίσιο των επιθεωρήσεων υποβρυχίων έργων, όπως είναι αγωγοί και καλώδια. Περισσότερο από «υποβρύχιος επιθεωρητής», ωστόσο, ο κ.Θωκταρίδης είναι ένας λάτρης της ναυτικής ιστορίας – πάθος που δεν τον έχει εγκαταλείψει από τα είκοσί του χρόνια.

Σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά, ο Κώστας Θωκταρίδης μετρά τον εντοπισμό τεσσάρων σύγχρονων ναυαγίων. Το πιο πρόσφατο, το οποίο εντοπίστηκε σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό, ήταν το υποβρύχιο Κατσώνης. Οι ανακαλύψεις του καλύπτουν όλο τον ελλαδικό χώρο – Μύκονο, Σκιάθο, Κεφαλονιά, Σαρωνικό. Πόσα όμως ναυάγια κείτονται στους βυθούς των ελληνικών θαλασσών; «Η εκτίμησή μου είναι πως συνολικά έχει εντοπιστεί το ένα τέταρτο» λέει με βάση το αρχείο ναυαγίων που διαθέτει έπειτα από χρόνια μελέτης. «Η Ελλάδα είναι μια χώρα με πολύ σημαντική ναυτική ιστορία. Σε κάθε περιοχή υπάρχει ιστορικός πλούτος» προσθέτει.

Ο Κώστας Θωκταρίδης κάνει, απ’ όλες τις απόψεις, μια σπάνια δουλειά. Διαθέτει εννέα υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα, τα λεγόμενα ROV, τα οποία μπορούν να φτάσουν σε βάθος 1.000 μέτρων για να συλλέξουν εικόνες και πληροφορίες. Τέτοια οχήματα χρησιμοποιήθηκαν για την επιθεώρηση ιστορικών ναυαγίων, όπως είναι αυτό του Τιτανικού. Αλλά πώς βιώνει ο ίδιος αυτή τη σχέση με τον βυθό; «Είναι συναρπαστικό, δεν συναντάς κάθε μέρα ένα υποβρύχιο, είναι ένα ταξίδι στην ιστορία» απαντά.

Το ιταλικό υποβρύχιο, μας πληροφορεί ο Κώστας Θωκταρίδης, καθελκύσθηκε το 1932 στην La Spezia Ιταλίας και ήταν κλάσης Argonauta. Το μήκος του ήταν 61,5 μέτρα, το πλάτος 5,65 μέτρα και το εν καταδύσει εκτόπισμά του ήταν 810 τόνοι. Στην επιφάνεια είχε ικανότητα μέγιστης ταχύτητας πλεύσης 14 κόμβους, ενώ σε κατάδυση 8. Το μέγιστο επιχειρησιακό του βάθος ήταν τα 80 μέτρα. Ο οπλισμός του αποτελείτο από 4 τορπιλοσωλήνες στην πλώρη και 2 στην πρύμνη. Επίσης διέθετε ναυτικό πυροβόλο καταστρώματος 102/35.

Στο τελευταίο του ταξίδι είχε αποπλεύσει από την Λέρο. Στο υποβρύχιο επέβαιναν 48 άτομα. Το απόγευμα της 5 ης Ιουλίου 1941 έπλεε στην επιφάνεια, νότια της Μυκόνου με κατεύθυνση δυτικά. Στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή βρισκόταν το βρετανικό υποβρύχιο HMS Tοrbay, το οποίο είχε αποπλεύσει από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και εκτελούσε την 3 η επιθετική του περιπολία στο Αιγαίο.

«Η αναμέτρηση δύο υποβρυχίων είναι σπάνιο ναυτικό γεγονός» λέει ακόμη ο κ.Θωκταρίδης. Το HMS Torbay, σύμφωνα με το πολεμικό ημερολόγιο που συνέταξε ο κυβερνήτης του αμέσως μετά την επίθεση, εντόπισε το Jantina από απόσταση 4 ναυτικών μιλίων, σήμανε συναγερμό και όντας σε περισκοπικό βάθος πήρε θέση επίθεσης. Στις 20:16 εξαπέλυσε τορπιλική επίθεση με μια δέσμη 6 τορπιλών από απόσταση 1500 γιαρδών. Όταν ο ιδιαίτερος και συνάμα οξύς ήχος των τορπιλών που τρέχουν μέσα στο νερό έγινε αντιληπτός από το πλήρωμα του Jantina ήταν ήδη πολύ αργά.

Οι δυο πρώτες τορπίλες πέρασαν μπροστά από το ιταλικό υποβρύχιο χωρίς να βρουν στόχο. Στις 20:17 όμως η δεύτερη ομάδα τορπιλών βρήκε στόχο και δημιούργησε πολύ ισχυρή έκρηξη. Το αποτέλεσμα ήταν η τάχιστη βύθιση του ιταλικού υποβρυχίου. Από το πλήρωμα του τελικά μόνο έξι άτομα κατάφεραν να διασωθούν κολυμπώντας κάτω από δύσκολες συνθήκες μέχρι τη Δήλο.

Το όχημα που εντόπισε το ιταλικό υποβρύχιο λέγεται Super Achille. Όπως διαπιστώθηκε, το υποβρύχιο κείτεται στον βυθό με την αριστερή πλευρά, και διακρίνεται ο πυργίσκος και το πυροβόλο καταστρώματος 102 χιλιοστών. Τα περισκόπια είναι κατεβασμένα και η ανθρωποθυρίδα του πυργίσκου είναι ανοιχτή. Τμήμα της πλώρης έχει αποκοπεί από το υπόλοιπο υποβρύχιο.

Και η επόμενη αποστολή; «Θέλει τον χρόνο της» απαντά ο Κώστας Θωκταρίδης. Το ειδικά εξοπλισμένο σκάφος του κ.Θωκταρίδη, «Ωκεανίς», είναι ήδη έτοιμο. Έτοιμη είναι και η κόρη του που τα τελευταία χρόνια είναι μέλος της ερευνητικής ομάδας. Λέγεται και εκείνη Ωκεανίς και κληρονόμησε το πάθος από τον πατέρα της.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

DEFEA 2025: Το Forum της ΠΤΗΣΗΣ για το Follow On Support των ελληνικών αεροπορικών μέσων

To περιοδικό ΠΤΗΣΗ και η ιστοσελίδα flight.com.gr, στα πλαίσια της αμυντικής έκθεσης DEFEA 2025, έκαναν ένα δίωρο forum σχετικά με το θέμα της Εν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η Αερομαχία του Κασμίρ, αεροπορικό έπος εν έτει 2025 με πολλά...

59
Η νύχτα της 6ης προς 7η Μαΐου 2025 θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη όσων παρακολουθούν στενά τις γεωπολιτικές αναταράξεις στη Νότια Ασία, καθώς οι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαΐου 1857: Iνδική εξέγερση, ξεσηκωμός από μια...

3
Ξεσπά η μεγάλη Ινδική επανάσταση του 1857, μια εξέγερση που θα συνταράξει την βρετανική αυτοκρατορία. Το «διαμάντι του στέμματος», οι Ινδίες, ήταν μια τεράστια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

DEFEA 2025: Το Forum της ΠΤΗΣΗΣ για την ”Ασπίδα του Αχιλλέα” και την αμυντική θωράκιση της Ελλάδας

Στην αμυντική έκθεση DEFEA 2025 η ΠΤΗΣΗ, το flight.com.gr και το Navaldefence.gr οργάνωσαν ακόμη ένα φόρουμ με θέμα αυτή τη φορά, την ''Ασπίδα του...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαΐου 1857: Iνδική εξέγερση, ξεσηκωμός από μια φήμη για βοδινό λίπος

Ξεσπά η μεγάλη Ινδική επανάσταση του 1857, μια εξέγερση που θα συνταράξει την βρετανική αυτοκρατορία. Το «διαμάντι του στέμματος», οι Ινδίες, ήταν μια τεράστια...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 11 Μαΐου 1745: Μάχη του Φοντενουά, “παρακαλώ, κύριοι, πυροβολήστε πρώτοι”

Ο πόλεμος της Αυστριακής Διαδοχής λαμβάνει νέα τροπή καθώς οι χρυσοποίκιλτοι στρατιώτες του 18ου αιώνα συγκρούστηκαν στην πεδιάδα του Φοντενουά (Fontenoy), στο σημερινό δυτικό...