24.9 C
Athens
Παρασκευή, 15 Αυγούστου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ31 Μαΐου 2009: η πτώση της Πτήσης AF447 στο Νότιο Ατλαντικό

31 Μαΐου 2009: η πτώση της Πτήσης AF447 στο Νότιο Ατλαντικό

- Advertisement -

Λίγο μετά τις 22:00, τοπική ώρα, στις 31 Μαΐου 2009, η Πτήση 447 της Air France (ένα Airbus A330-200 με νηολόγιο «F-GZCP») αναχώρησε από το Ρίο ντε Τζανέιρο με προορισμό το αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκωλ στο Παρίσι. Για τις επόμενες τρεις ώρες, η πτήση εξελίχθηκε ομαλά.

Καθώς το πλήρωμα εγκατέλειπε τον εναέριο χώρο της Βραζιλίας και εισερχόταν στο ωκεάνιο τμήμα της διαδρομής, ενημερώθηκε ότι στην πορεία του υπήρχαν εξελισσόμενες καταιγίδες, όπως είναι συνηθισμένο στην περιοχή και τη συγκεκριμένη εποχή. Παράλληλα, λόγω της υψηλότερης θερμοκρασίας από το φυσιολογικό, δεν ήταν εφικτό να ανέβουν άμεσα στα 37.000 πόδια, όπως επιθυμούσαν.

Ο κυβερνήτης, αν και διέθετε περισσότερες ώρες στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, δεν είχε τη μεγαλύτερη εμπειρία στις πτήσεις προς Νότια Αμερική και αποσύρθηκε για την προβλεπόμενη ανάπαυσή του γύρω στις 02:00 το πρωί, αφήνοντας τους δύο συγκυβερνήτες στο θάλαμο διακυβέρνησης. Αν και λιγότερο έμπειροι στον τύπο του αεροσκάφους, είχαν καλή γνώση των ιδιαιτεροτήτων της περιοχής.

Έτσι, καθώς το αεροσκάφος εγκατέλειπε το σημείο αναφοράς ORARO με κατεύθυνση προς το TASIL—αμφότερα στα ανοικτά της βορειοδυτικής Βραζιλίας—εντόπισαν στο ραντάρ καιρού του αεροσκάφους ένα σύμπλεγμα καταιγίδων, άλλαξαν πορεία και ειδοποίησαν το πλήρωμα θαλάμου επιβατών για επικείμενες αναταράξεις.

Στις 02:10, αρχικά ο αυτόματος πιλότος και αμέσως μετά το αυτόματο σύστημα ελέγχου ισχύος αποσυνδέθηκαν, και ο πιλότος που είχε τη διαχείριση του Airbus A330 από τη δεξιά θέση του πιλοτηρίου ανέλαβε τη χειροκίνητη διακυβέρνηση. Η κατάσταση έγινε δυσκολότερη όταν οι αισθητήρες της ταχύτητας παρουσίασαν δυσλειτουργία, με αποτέλεσμα η απεικόνιση της ταχύτητας μπροστά στον χειριστή να σταματήσει.

Από εκείνη τη στιγμή και έπειτα, παρά τη φαινομενικά εκτεταμένη εκπαίδευση του πληρώματος στην ανάκτηση συνθηκών ομαλής πτήσης από μεγάλες κλίσεις, τα λάθη στη διαχείριση της κατάστασης ήταν απανωτά. Το αεροσκάφος πήρε μία αριστερή ανοδική κλίση, χάνοντας σταδιακά ταχύτητα από τους 275 κόμβους στους 60! Οι δύο συγκυβερνήτες προσπάθησαν να αντιδράσουν στις απότομες αλλαγές κλίσης και ταχύτητας, χωρίς ουσιαστικά επιτυχία. Αντίθετα, το αεροσκάφος παρέμεινε για περίπου τέσσερα λεπτά σε κατάσταση απώλειας στήριξης, καθώς ο χειριστής που καθόταν στη δεξιά θέση του πιλοτηρίου κράτησε το μοχλό διακυβέρνησης τραβηγμένο προς τα πίσω μέχρι την πρόσκρουση στον ωκεανό.

Η απώλεια επικοινωνίας με την Πτήση AF447 κινητοποίησε τόσο τις αρχές εναέριας κυκλοφορίας στις δύο όχθες του Ατλαντικού (στη Βραζιλία και στον επόμενο τομέα, στη Σενεγάλη) όσο και την εταιρεία, η οποία αρχικά εκτίμησε ότι οι ενδείξεις αφορούσαν αναταράξεις. Οι έρευνες τελικά αποκάλυψαν τμήματα του αεροσκάφους, αλλά όχι τους καταγραφείς πτήσης.

Χρειάστηκαν σχεδόν δύο χρόνια ερευνών για να εντοπιστούν και να ανασυρθούν τα «μαύρα κουτιά» από βάθος σχεδόν τεσσάρων χιλιομέτρων. Τα δεδομένα που προέκυψαν αποκάλυψαν ότι το πλήρωμα είχε χάσει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται τη συμπεριφορά του αεροσκάφους, αγνοώντας κυρίως τις ηχητικές προειδοποιήσεις απώλειας στήριξης. Παράλληλα, ο συγκυβερνήτης που παρακολουθούσε τις ενέργειες του συναδέλφου του δεν παρενέβη για να αναλάβει τον έλεγχο, αν και είχε περισσότερη εμπειρία στον τύπο του αεροσκάφους. Ακόμη πιο εντυπωσιακή ήταν η αδυναμία του κυβερνήτη, που επέστρεψε εσπευσμένα στο πιλοτήριο, χωρίς όμως να μπορέσει να αλλάξει την κατάσταση.

Αν και τις πρώτες ημέρες ενοχοποιήθηκε ο αισθητήρας της ταχύτητας (ο οποίος είχε ιστορικό παγοποίησης στο συγκεκριμένο μοντέλο) η Air France ακολουθούσε τις οδηγίες του κατασκευαστή και είχε ήδη αρχίσει να αντικαθιστά τις συγκεκριμένες υποδομές.

Το τελικό πόρισμα, ωστόσο, επικεντρώθηκε στις ευθύνες τόσο του πληρώματος όσο και της εταιρείας στη διαχείριση της κρίσης που προέκυψε μετά την απώλεια της ομαλής πορείας του αεροσκάφους. Ως αποτέλεσμα, προκλήθηκαν σημαντικές αλλαγές στην εκπαίδευση των χειριστών.

Τάσσος Αναστασιάδης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

4 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΞΕΛΙΞΗ: Μετά τα MLRS και τα PULS, στο παιχνίδι των ρουκετοβόλων και τα γερμανικά GMARS

Η απόφαση του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ) για την αναβάθμιση ή αντικατάσταση ή συμπλήρωση (!) των υπαρχόντων ρουκετοβόλων M270A0 MLRS, τείνει να μετεξελιχθεί σε μια...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Σκέψεις για απόκτηση της 4ης FDI με δάνειο από το μηχανισμό...

8
Του Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΤο ενδεχόμενο της συμπερίληψης της προμήθειας της τέταρτης φρεγάτας τύπου FDI στα δάνεια που προβλέπει η Ε.Ε. μέσω του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Αυγούστου 1996: Η δολοφονία του Σολομώντα Σολωμού,...

22
Σκοτώνεται από όργανα του τουρκικού κράτους ο Σολομών Σολωμού κατά την διάρκεια διαδήλωσης στην «πράσινη γραμμή» στην Κύπρο.Γεννημένος το 1970, ο Σολωμόντας συμμετέχοντας στις...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Αλάσκα: συνάντηση Τραμπ-Πούτιν με το βλέμμα στην Ουκρανία

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ θεωρεί πως ο Ρώσος ομόλογός του Βλαντίμιρ Πούτιν δεν θα επιχειρήσει να «παίξει» μαζί του κατά τη συνάντησή...

Σκέψεις για απόκτηση της 4ης FDI με δάνειο από το μηχανισμό SAFE

Του Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΤο ενδεχόμενο της συμπερίληψης της προμήθειας της τέταρτης φρεγάτας τύπου FDI στα δάνεια που προβλέπει η Ε.Ε. μέσω του...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Αυγούστου 1996: Η δολοφονία του Σολομώντα Σολωμού, δεύτερος νεκρός στην Πράσινη Γραμμή

Σκοτώνεται από όργανα του τουρκικού κράτους ο Σολομών Σολωμού κατά την διάρκεια διαδήλωσης στην «πράσινη γραμμή» στην Κύπρο.Γεννημένος το 1970, ο Σολωμόντας συμμετέχοντας στις...