24 C
Athens
Τετάρτη, 23 Απριλίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΕ-ΜΠΕΓερμανικό «Στούκας» του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου ταυτοποιήθηκε στα νερά της Καρπάθου

Γερμανικό «Στούκας» του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου ταυτοποιήθηκε στα νερά της Καρπάθου

- Advertisement -

ΠολέμουΤα συντρίμμια γερμανικού αεροσκάφους τύπου Στούκα, που ταυτοποιήθηκε στο βυθό της Καρπάθου, φωτίζουν μία τραγική ιστορία από το δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Όπως προέκυψε από την υποθαλάσσια αλλά και την ιστορική έρευνα του ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη και της ομάδας Planet Blue, το  Junkers Ju87 Stukas κατέπεσε στην θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Καρπάθου στις 9 Οκτωβρίου 1943, μετά από καταιγισμό αντιαεροπορικών πυρών που δέχτηκε κατά την διάρκεια αεροναυμαχίας μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου.

«Είχε αποστολή τον βομβαρδισμό της βρετανικής ναυτικής δύναμης η οποία έπλεε στα στενά της Καρπάθου, αποτελούμενη από το καταδρομικό H.M.S. Carlisle και τα αντιτορπιλικά H.M.S. Panther, Petard, Rockwood καθώς και το ελληνικό αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κώστας Θωκταρίδης.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ήταν 12 και 12 πρώτα λεπτά όταν τα πλοία δέχθηκαν καταιγισμό πυρών από ένα σμήνος γερμανικών Junkers 87 Stukas τα οποία είχαν απογειωθεί από τα Μέγαρα. Από την επίθεση υπέστη πολύ σοβαρές ζημιές το καταδρομικό H.M.S. Carlisle (από 3 βόμβες στην πρύμνη) ενώ το αντιτορπιλικό H.M.S. Panther χτυπήθηκε στο ύψος του μηχανοστασίου και βυθίστηκε μέσα σε 5 λεπτά.

Το ελληνικό αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ εδέχθη επίθεση από 4 Stukas οι βόμβες εξερράγησαν σε κοντινή απόσταση μόλις 20 μέτρων. Περί ώρα 12:45 το αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Νικητιάδη, δείχνοντας μεγάλο ηρωισμό και δεξιοτεχνία περισυνέλεξε από το καρπάθιο πέλαγος επιτυχώς 188 ναυαγούς από το H.M.S. Panther (τον κυβερνήτη 5 αξιωματικούς και 182 υπαξιωματικούς και ναύτες).

Παρά το πολύ ισχυρό αντιαεροπορικό μπαράζ που αντέταξαν τα συμμαχικά πλοία, τα γερμανικά Stuka επέστρεψαν στην βάση τους με την απώλεια ενός αεροσκάφος Ju87.

Το λαβωμένο γερμανικό αεροσκάφος μετά από πτήση 25 ναυτικών μιλίων πάνω από την θάλασσα επιχειρεί αναγκαστική προσαιγιάλωση στην παραλία Αγνόντια ανατολικά της Καρπάθου. Tο αεροσκάφος ανατρέπεται με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο πιλότος, υπαξιωματικός Siegfried Martens και να τραυματιστεί ο επιλοχίας, ασυρματιστής Ernst Kröger. Κάτοικοι που έτυχε να βρίσκονται στην περιοχή, βοηθούν τον Γερμανό ασυρματιστή να φτάσει στο λιμάνι της ΚΑΡΠΑΘΟΥ Πηγάδια.

Αυτό το περιστατικό όμως έγινε αφορμή να χάσουν τη ζωή τους τρία εικοσάχρονα παιδιά από τα Σπόα Καρπάθου. Ο Εμμανουήλ Πιπέρης, ο Πάχος Πιπέρης και ο Εμμανουήλ Σισαμής, κατηγορούνται από τους Γερμανούς ότι αφαίρεσαν προσωπικά αντικείμενα από το νεκρό πιλότο καθώς και εξαρτήματα του αεροσκάφος. Οι κατηγορούμενοι περνούν από στρατοδικείο και καταδικάζονται σε θάνατο. Χαράματα της 4ης Νοεμβρίου 1943 εκτελούνται δίπλα από το νεκροταφείο στην Κάρπαθο.

Στο ντοκιμαντέρ του κινηματογραφιστή και αρθρογράφου Μανώλη Δημελλά παρακάτω μιλούν οι κάτοικοι του χωριού και συγγενείς των θυμάτων που έζησαν από κοντά το τραγικό γεγονός της εκτέλεσης των τριών νέων. Επιπλέον καταγράφονται συγκλονιστικές εικόνες από την εκταφή των σορών από τον ομαδικό τάφο μετά από 70 χρόνια.

Έπρεπε ωστόσο να έρθει η υποβρύχια έρευνα στα συντρίμμια του αεροσκάφους για να έρθουν στο φως στοιχεία που οδηγούν στην ταυτοποίησή του. «Το αεροσκάφος έχει διαλυθεί και παραμένει στο βυθό ο κινητήρας του. Αναγνωρίσαμε όμως στην πάνω αριστερή πλευρά ο σειριακός αριθμός του κινητήρα Jumo. Διακρίνονται ακόμη και σήμερα υπολείμματα ξύλου από τα τρία πτερύγια της έλικας που είχε το Ju87» εξηγεί ακόμη ο Κώστας Θωκταρίδης.

Ο Jumo 211 ήταν ένας κινητήρας αεροσκαφών V-12 βάρους 640 κιλών και βρίσκεται σε βάθος -12 μέτρων ανατολικά της Καρπάθου. Ήταν γερμανικός αεροκινητήρας του πολέμου με την μεγαλύτερη παραγωγή, σχεδόν 70.000 τεμάχια, αναμεσα σε άλλα και  σε αεροσκάφη Junkers Ju87, Ju88, και Heinkel He111.

Χάρις στη μελέτη του κινητήρα από τον ιστορικό της Πολεμικής Αεροπορίας Δημήτρη Βογιατζή αλλά τον ιστορικό Βύρωνα Τεζαψίδη που ειδικεύεται στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έγινε γνωστή και ταυτότητα του πληρώματος του αεροσκάφους. Γίνεται έτσι γνωστό ότι το αεροσκάφος ήταν Junkers stuka Ju 87D-4/Trop με αριθμό αναγνώισης “S7+AK” και αριθμο σειράς κατασκευής (Werk Nummer) s/n 110461. Ανήκε στη 2η μοίρα της 3ης σμηναρχίας StG3 (II/St.G3 Stuka Geschwader) με διοικητή τον λοχαγό Gerhard Glaser και έδρα τα Μέγαρα.

Τη φωτογραφία παραχώρησε η ομάδα του κ. Θωκταρίδη

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός Μ113, η περίπτωση των Φιλιππίνων που επέλεξαν την Elbit Systems

Η αναβάθμιση των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ) Μ113 αποτελεί μια πρόκληση για πολλούς στρατούς παγκοσμίως, καθώς το όχημα, παρά την ηλικία του, παραμένει...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΚΤΑΚΤΟ: Η Ελλάδα ανακήρυξε ΑΟΖ στο Ιόνιο μέχρι το Ταίναρο

50
Σε μια ιστορική απόφαση η Ελλάδα προχώρησε στην ανακήρυξη της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) στο Ιόνιο Πέλαγος, καλύπτοντας μια εκτεταμένη περιοχή που φτάνει μέχρι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 23 Απριλίου 1944: Η καταστολή της Στάσης του...

2
Σχεδόν τρεις εβδομάδες μετά τη στάση στην ελληνική ναυτική μοίρα στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας, οργανωμένη επιχείρηση αφοπλισμού και καταστολής πραγματοποιείται στα καταληφθέντα από επιτροπές...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

British Airways – 23 Απριλίου 1991: το αφεντικό τρελάθηκε!  

Του Τάσσου ΑναστασιάδηΗ πολιτική αεροπορία μπήκε στο 1990 με τις καλύτερες προϋποθέσεις μετά την εκρηκτική αύξηση των τελευταίων ετών της δεκαετίας του 1980. Οι...

Ο Στρατός Ξηράς τίμησε τον προστάτη του Άγιο Γεώργιο – φωτό

Την Τετάρτη 23 Απριλίου 2025, παρουσία του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Θανάση Δαβάκη, ως εκπροσώπου του Πρόεδρου της Ελληνικής Κυβέρνησης, του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 23 Απριλίου 1944: Η καταστολή της Στάσης του Ναυτικού στην Αλεξάνδρεια

Σχεδόν τρεις εβδομάδες μετά τη στάση στην ελληνική ναυτική μοίρα στο λιμάνι της Αλεξάνδρειας, οργανωμένη επιχείρηση αφοπλισμού και καταστολής πραγματοποιείται στα καταληφθέντα από επιτροπές...