Έχει γίνει αντιληπτό, πως βρισκόμαστε εν μέσω μιας μεγάλης εξοπλιστικής προσπάθειας. Το ΥΠΕΘΑ, με τις άοκνες προσπάθειες των Επιτελείων, προσπαθεί να επαναφέρει την ισορροπία δυνάμεων στην περιοχή. Αλλά, μάλλον για πρώτη φορά μετά το 1974, γίνεται προσπάθεια και για την δημιουργία συνθηκών υπεροπλίας σε κρίσιμους τομείς που απαιτείται, έτσι ώστε να μην τολμήσει κάποιος να διαταράξει την ειρήνη, θεωρώντας πως η Ελλάδα είναι εύκολο θύμα.
Όλη η αλήθεια για το Διεθνές Αεροπορικό Κέντρο Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα δια στόματος ΥΕΘΑ
Για παράδειγμα, ο κρίσιμος τομέας του Πολεμικού Ναυτικού, μετά από δυο δεκαετίες στασιμότητας, αποκτά 3 υπερσύγχρονες φρεγάτες FDI HN, 4 κορβέτες Gowind ή SIGMA 10514 (μένει να δούμε τι θα γίνει), εκσυγχρονίζει τις ΜΕΚΟ200ΗΝ (σίγουρα τις δυο από τις 4, μένει να δούμε αποφάσεις), ενώ μάλλον θα αγοράσει 2 (πιθανόν συν 2) φρεγάτες κλάσης Μ. Δεν μιλάμε για άλλες κινήσεις, όπως τα MH-60R, τορπίλες, ναρκοθηρικά κ.ο.κ.
Αεροπορικό Εκπαιδευτικό Κέντρο Καλαμάτας: Τι περιλαμβάνει η σύμβαση με το Ισραήλ
Έτσι, περί το 2030, ακόμη κι αν έχουν πέσει στη θάλασσα κάποια εκ των τουρκικών αντιτορπιλικών TF-2000 (το βλέπουμε από δύσκολο ως αδύνατο), πάλι το ΠΝ θα έχει αδιαμφησβήτητη ποιοτική υπεροχή απέναντι στο τουρκικό ναυτικό. Οι φρεγάτες κλάσης Istanbul μπορούν να συγκριθούν με τις νέες κορβέτες (Gowind HN & SIGMA 10514), ενώ οι FDI έχουν μοναδικά χαρακτηριστικά. Μπορεί να έχουν εκτόπισμα μικρότερο από τα -μελλοντικά- TF-2000, αλλά δεν συγκρίνεται ο ASTER 30 με τον HISAR-O, ή ο Exocet MM40 Block3c με τον ATMACA. Επίσης, θα μας επιτρέψετε να είμαστε συγκρατημένοι με την τουρκική αισιοδοξία πως θα φτιάξουν επιτυχημένα αντιτορπιλικά επιπέδου Type 45 ή LCF.
Βίντεο: Εικόνες από το μέλλον του κέντρου αεροπορικής εκπαίδευσης στην Καλαμάτα
Βέβαια, η κύρια προσπάθεια ξεκίνησε από εκεί που έπρεπε, από την Πολεμική Αεροπορία. Από το 2018, η ΠΑ έχει δρομολογήσει το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των F-16C/D σε F-16V, φέρνοντας για πρώτη φορά στο Αιγαίο ραντάρ AESA. Επίσης, για πρώτη φορά, εισάγεται στην περιοχή σε υπηρεσία, ένας εντελώς νέος τύπος αεροσκάφους, το Rafale, και μάλιστα στην πλέον σύγχρονη εκδοχή του, F3R. Την ίδια στιγμή, αγοράζει Meteor, τον απόλυτο game changer για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και προηγμένα όπλα για τα F-16 (Rampage, SPICE κ.α.).
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η ELBIT, η ΠΑ και η αλήθεια για το Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο της Καλαμάτας
Ταυτόχρονα, προχωρά σε δυναμικές κινήσεις επαναλειτουργίας εξοπλισμού που βρίσκεται σε ακινησία ή και αχρηστία, ελλείψει ανταλλακτικών. Το ΥΠΕΘΑ κλείνει συμβόλαια με πολλές εταιρείες στο εξωτερικό, για επαναδραστηριοποίηση των C-130B/H, ενώ κοιτά χρόνιες ανάγκες, όπως τα αντιαεροπορικά συστήματα “ΒΕΛΟΣ” και τα Crotale. Την ίδια στιγμή, τα Patriot βρίσκονται στο “επίκεντρο” του ενδιαφέροντος, και κάτι θα δούμε κι εκεί…
ΕΠΙΣΗΜΟ: Υπογράφηκε η σύμβαση για τα M-346 και το Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο στην Καλαμάτα
Το θέμα μας όμως σήμερα δεν είναι αυτές οι “τρανταχτές” αγορές, που πραγματικά θα φέρουν την ΠΑ σε άλλο επίπεδο. Υπάρχει, εδώ και πάνω από 10 έτη, ένα τεράστιο πρόβλημα στην ΠΑ, που όλοι φρόντιζαν να κρύβουν επιμελώς. Κι όταν λέμε όλοι, εννοούμε όλοι. Το πρόβλημα θεωρητικά θα αντιμετωπιζόταν στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά δυστυχώς “πάγωσε”. Μιλάμε για το θέμα της “προωθημένης εκπαίδευσης”.
Το πόσο σοβαρά λαμβάνει υπόψη η ΠΑ την εκπαίδευσή της, το έχουμε δει ιστορικά. Μπορεί να μην έχει τύχει ιδιαίτερης προσοχής, αλλά όταν τη δεκαετία του ’70 αγοράσαμε τα F-4E, A-7H, C-130H, Mirage F.1, η ΠΑ φρόντισε να πάρει το τότε καλύτερο εκπαιδευτικό της εποχής (για πολλούς), το T-2E Buckeye. Μπορεί τα Mirage F.1 & A-7H/E Corsair να αποσύρθηκαν, τα F-4E να εκσυγχρονίστηκαν, αλλά τα Τ-2 παρέμειναν στις θέσεις τους, με την ΠΑ τελευταίο χρήστη του τύπου. Πως μπορεί όμως ένα Τ-2 να εκπαιδεύσει πιλότους για F-16C/D Block 52+Adv, Mirage 2000-5Mk2, για να μην μιλήσουμε για τα F-16V και Rafale F3R;
ΚΙΝΑΛ: Ερωτήματα για το Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο Καλαμάτας
Η σημασία της αεροπορικής εκπαίδευσης, φάνηκε με την αγορά των 45 (!) T-6A Texan II, έναν υπερβολικά υψηλό αριθμό αεροσκαφών. Ο λόγος ήταν απλός, τα Τ-6 δεν θα προσέφεραν (αν πετούσαν όλα) μόνο στην αποστολή της 120 ΠΜ, αλλά θα έκαναν κι άλλες αποστολές. Όχι, δεν είναι μόνο οι αποστολές CAS/BAI, αλλά και οι ώρες πτήσης από πιλότους εκτός ΠΑ, που χρειάζεται να συντηρούν την πολεμική τους ικανότητα.
Ποιος από εμάς, έστω και μια φορά στα τελευταία χρόνια, δεν έχει πει σε συζήτηση, και σωστά, πως η ΠΑ είναι από τις κορυφαίες του πλανήτη; Ποιος δεν το έχει ακούσει σε συζήτηση, ή δεν το έχει διαβάσει κάπου; Όλοι μας. Το θέμα όμως είναι πως οι πιλότοι δεν γεννιούνται, αλλά γίνονται καλοί. Και γίνονται με έναν και μοναδικό τρόπο. Με τη σκληρή και ρεαλιστική εκπαίδευση, που η ΠΑ έχει τη κουλτούρα να κάνει.
Εκπαίδευση όμως στον 21ο αιώνα, με Τ-2Ε δεν μπορείς και δεν πρέπει να κάνεις. Επίσης, δεν μπορείς να κάνεις με μια φούχτα Τ-2Ε που κρατούν επιχειρησιακά οι μηχανικοί της 120ΠΜ, υπερβάλοντας εαυτόν. Το ξέρετε πως οι ώρες των Τ-2Ε δεν επαρκούν για όλους τους Ικάρους μας; Τι σημαίνει αυτό; Σας αφήνουμε να κάνετε μερικές αρνητικές σκέψεις.
Διεθνές κέντρο εκπαίδευσης πιλότων στην Καλαμάτα, του Βασίλη Νέδου
Πρέπει να πούμε πως τις συζητήσεις για τον εκσυγχρονισμό της αεροπορικής εκπαίδευσης τις ξεκίνησε η προηγούμενη ηγεσία των ΕΔ, επί εποχής ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου. Αρχικά οι συζητήσεις είχαν εμπλέξει τη Lockheed Martin, αλλά εμφανίστηκε η καναδική CAE, με άλλη, τελείως διαφορετική προσφορά και η ΠΑ κινήθηκε προς τις λύσεις της (αεροσκάφη M-346 αλλά πολύ ακριβότερη). Λίγο αργότερα, με τη θεαματική βελτίωση των ελληνο-ισραηλινών σχέσεων, εμφανίστηκε και η ισραηλινή Elbit, με μια δελεαστικότατη προσφορά.
Με δυο προσφορές στο τραπέζι, για ένα διεθνές Αεροπορικό Κέντρο Εκπαίδευσης, η ΠΑ ξεκίνησε πολλούς γύρους σκληρών διαπραγματεύσεων, στους οποίους οι εταιρείες προσέφεραν όλο και περισσότερα, σε χαμηλότερη τιμή. Στις Best And Final Offers, οι Ισραηλινοί πρόσθεσαν “επιθετικά” περισσότερες ώρες πτήσης κάθε χρόνο (για τους εκπαιδευόμενους της ΠΑ), δυο εξομοιωτές πτήσης και 22 χρόνια λειτουργίας, στην τιμή των 20 ετών. Εκεί κάπου “έκλεισε” η ισραηλινή λύση, με τους Καναδούς να αποχωρούν αποδεχόμενοι την ήττα τους.
Κέντρο εκπαίδευσης αεροσκαφών του ΝΑΤΟ στην Καλαμάτα σύμφωνα με τον Π. Καμμένο
Αυτό σημαίνει, πως οι Ίκαροί μας θα πετούν με το κορυφαίο σήμερα αεροσκάφος αεροπορικής εκπαίδευσης, το Leonardo M-346. Την ίδια στιγμή, η Elbit θα επαναφέρει σε επιχειρησιακή κατάσταση 25 T-6A Texan II, για τις ανάγκες του Κέντρου, ενώ η ΠΑ σκέφτεται και την αξιοποίηση των άλλων 20 σε τρίτους ρόλους (αναφέρθηκαν παραπάνω).
Είναι ίσως στιγμή να πούμε, πως από τα 45 Τ-6Α, η ΠΑ κατάφερνε μετά βίας να έχει επιχειρησιακό μικρό μονοψήφιο αριθμό. Λυπούμαστε που το γράφουμε, αλλά αυτά έχει η υπογραφή συμβάσεων χωρίς Follow On Support. Και να σκεφτούμε πως το Τ-6 έχει τον πλέον εμπορικό κινητήρα της κατηγορίας, τον ΡΤ6, με υποστήριξη παντού στον κόσμο. Συνεπώς, δεν υπάρχει καν λόγος να συζητάμε για αγορά των Μ-346 από την ΠΑ, και συντήρησή τους με ίδια μέσα. Οι μηχανικοί αεροσκαφών δεν βρίσκονται στο “δρόμο”, θέλουμε πάνω από 10 χρόνια συνεχών επενδύσεων σε νέους μηχανικούς και τεχνικούς για να αποκτήσουμε και πάλι τις δυνατότητες που υπήρχαν πριν 20 χρόνια. Όσοι λένε πως θέλουν να αγοράσουμε εμείς μέσα, και να τα συντηρούμε, με το υπάρχον δυναμικό, είναι ή άσχετοι, ή θαυμαστές του Θερβάντες.
Ν. Παναγιωτόπουλος: Αναληθείς οι ισχυρισμοί για υπερκοστολόγηση του Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης
Η σύμβαση-πλαίσιο της ΠΑ με την Elbit, επιτρέπει στην ΠΑ να αφοσιωθεί επιτέλους στους Ίκαρους που αναμένουν την εκπαίδευσή τους στα μαχητικά (fast jets), με απόλυτα ελεγχόμενο κόστος. Ξέρετε, μπορεί να κουράζουμε να το λέμε συνέχεια, αλλά δεν κάνει το αεροσκάφος τη διαφορά, την κάνουν οι πιλότοι στα χειριστήρια. Ακόμη κι ένα F-22A, αν έχει άπειρο πιλότο, ή μη επαρκώς εκπαιδευμένο, μπορεί να καταρριφθεί από κατώτερο μαχητικό.
Ν. Παναγιωτόπουλος : Δυο χρόνια στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας
Η ποιοτική διαφορά στην ΠΑ δεν γίνεται από τα αεροσκάφη, γίνεται από τους πιλότους που πετούν τα αεροσκάφη. Αυτοί είναι η πολυτιμότερη επένδυση για την ΠΑ, αυτοί είναι η διαφορά μας από τους γείτονες. Ας προσέξουμε, και οι γείτονες έχουν (ή σίγουρα είχαν) καλούς πιλότους. Απλά ο… καλός μας φίλος Ερντογάν, φρόντισε να βάλει στη φυλακή την αφρόκρεμα της τουρκικής αεροπορίας, ουσιαστικά κάνοντας μεγαλύτερη ζημιά από ότι θα έκανε μαζικός βομβαρδισμός με Β-52 στα αεροδρόμια της Τουρκίας.
Τα ευέλικτα πυροσβεστικά αεροπλάνα από το Ισραήλ και η Elbit
Το θέμα όμως δεν είναι ο Ερντογάν, ούτε η τουρκική αεροπορία, αλλά η δική μας. Αν η Σχολή Ικάρων βγάζει πιλότους, αλλά αυτοί δεν περνούν εκπαίδευση fast jets, τότε όλες οι επενδύσεις που έχουν γίνει, αλλά κι αυτές που κάνουμε (F-16V, Rafale) είναι για τα σκουπίδια. Κυριολεκτικά, θα θυμίσουμε εκείνη την ταινία του ’80, που σε ερώτηση στελέχους μεγαλοπολυεθνικής “και ποιος πετάει τα jets μας, ξέρει κάποιος από τη φυλή να πετάει αεροσκάφη;”, ο άλλος απαντά “δεν τα πετάει κανείς, τα κατρακυλούν από τους λόφους εναντίον των εχθρών”. (ο φίλος που μας είχε στείλει το βίντεο, ας το προσθέσει στα σχόλια)
Η επιλογή της Elbit έγινε από την ΠΑ και ειδικές επιτροπές, η Σύμβαση πέρασε από όλα τα απαιτούμενα κλιμάκια ελέγχου, φυσικά το Ελεγκτικό Συνέδριο, και η εταιρεία έχει ξεκινήσει τις απαραίτητες εργασίες. Κατασκευές και ανακατασκευές υποδομών στην 120ΠΜ, επισκευάζονται τα Τ-6, παραγγέλθηκαν τα Μ-346. Όλα αυτά, γίνονται με σκοπό την αμεσότερη ομαλοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας των Ικάρων.
ΥΕΘΑ: Εξετάστηκε η αγορά νέου εκπαιδευτικού αεροσκάφους, αλλά απορρίφθηκε ως μη συμφέρουσα
Θα ήταν λοιπόν καλό, και η Αξιωματική Αντιπολίτευση να σταματήσει να αντιπολιτεύεται το σημαντικότερο πρόγραμμα ενίσχυσης της ΠΑ (άλλωστε αυτή το είχε ξεκινήσει), αλλά και τα αντιπολιτευόμενα μέσα να αντιδρούν για την όποια επιλογή. Ευτυχώς, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Ελληνικής Δημοκρατίας κάνουν εξαιρετικά τη δουλειά τους, και όλες οι αποφάσεις έχουν περάσει όλα τα “κόσκινα”.
Η Πορτογαλία σχεδιάζει το δικό της Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο Πτήσεων
Η όποια κριτική στην Καλαμάτα και την αεροπορική εκπαίδευση είναι επιζήμια, και αχρείαστη. Η ανάδοχος εταιρεία θα ελεγχθεί με βάση τα παραδοτέα της, δηλαδή το τι προσφέρει στους πιλότους μας. Εκεί ναι πρέπει να υπάρχει, και θα υπάρχει έλεγχος. Αλλά η αντιπολίτευση πάνω στην ΠΑ, δεν πρέπει να γίνεται.