17.4 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΤεθωρακισμένα οχήματα μάχης, τα αγοράζει όλη η Ευρώπη, ποια κυριαρχούν;

Τεθωρακισμένα οχήματα μάχης, τα αγοράζει όλη η Ευρώπη, ποια κυριαρχούν;

- Advertisement -

Η αγορά των Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) και Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μεταφοράς Προσωπικού (ΤΟΜΠ) είναι σε εκρηκτική φάση τα τελευταία χρόνια καθώς στρατοί σε όλο τον κόσμο αναζητούν να αντικαταστήσουν τα παλαιότερα μοντέλα τους, που έχουν ξεπεραστεί κυρίως σε θέματα θωράκισης, ηλεκτρονικών, όπως και ικανοτήτων ασφαλούς μεταφοράς μιας ομάδας μάχης.

Ένας άλλος λόγος για την αναζήτηση τέτοιων τεθωρακισμένων είναι το λογικό κόστος τους (που όμως ανεβαίνει και αυτό διαρκώς τα τελευταία χρόνια), που προσφέρει τη δυνατότητα απόκτησης τους, έναντι καθαρόαιμων αρμάτων μάχης. Στα τελευταία η τάση είναι περισσότερο για αναβαθμίσεις υπαρχόντων αρμάτων, με καλύτερα οπτικά, ενεργητικές θωρακίσεις και σύγχρονα συστήματα διαχείρισης πυρός, όπως και συστήματα αυτοπροστασίας, παρά η αγορά ενός -εξωφρενικά ακριβού- νέου.

Μένοντας στην Ευρώπη βλέπουμε δύο τάσεις στην προμήθεια με νέα ΤΟΜΑ, που είναι και τα πιο βαριά οπλισμένα με πυργίσκο με πυροβόλο και συνήθως και αντιαρματικούς πυραύλους. Η πρώτη λοιπόν επιλογή είναι των μεγάλων χωρών, που στοχεύουν εγχώριες σχεδιάσεις, σχεδόν υποχρεωτικά θα λέγαμε, ώστε να στηρίξουν τις αμυντικές τους βιομηχανίες και τις εκεί μεγάλες επενδύσεις. Έτσι έχουμε ενδεικτικά:

Τη Γερμανία να διαλέγει το Puma, αγοράζοντας 350 οχήματα και παραγγέλνοντας ακόμη 229. Κατασκευής-σχεδίασης των KMW και Rheinmetall, με υψηλή τιμή κτήσης, έχοντας εμφανίσει και ένα σημαντικό περιστατικό με μηχανικές αστοχίες που φαίνεται να έχει επιλυθεί. Προς το παρόν δεν έχει εξασφαλίσει άλλες πωλήσεις. Παράλληλα η χώρα προμηθεύεται και το οκτάτροχο Boxer μιας κοινοπραξίας των ίδιων εταιριών. Το Boxer έχει πετύχει εξαγωγές με τοπική παραγωγή σε Βρετανία και Αυστραλία και Ολλανδία, ενώ το έχει προτιμήσει και η Λιθουανία με πάνω από 200 οχήματα παραγγελία.

Η Γερμανία ξαναρχίζει παραγγελίες για Puma, 50 για… 1,5 δις ευρώ!

Τη Γαλλία να προτιμά το οκτάτροχο VBCI της Nexter  με πάνω από 600 να έχουν κατασκευαστεί. Μόνη προβλεπόμενη εξαγωγή το Κατάρ το οποίο θέλει 490 οχήματα του τύπου αν και το σχετικό πρόγραμμα δεν έχει σαφές σε τι φάση βρίσκεται.

Παρουσίαση – στατική επίδειξη του VBCI στο ΓΕΣ

Τη Βρετανία που έχει επενδύσει στο Ajax, της General Dynamics (ως μετεξέλιξη του ASCOD). Η παραγγελία μπορεί να φθάσει τα 589 οχήματα, αν και εδώ το πρόγραμμα ταλαιπωρείται από τεχνικά ζητήματα, επιδόσεων, κραδασμών, θορύβου κλπ. Η χώρα έχει  παραγγείλει και το οκτάτροχο Boxer.

Η Βρετανία σταμάτησε τις δοκιμές του “υπερσύγχρονου” Ajax λόγω χαμηλής ταχύτητας και πολλών κραδασμών

Την Ισπανία, που προφανώς διαλέγει το ASCOD της General Dynamics Land Systems, μια ισπανοαυστριακή σχεδίαση και τοπική παραγωγή (ως Pizzaro στην Ισπανία, Ulan στην Αυστρία), με νέες εκδόσεις και βελτιώσεις να εμφανίζονται πάνω στην κλασική σχεδίαση του.

Την Ιταλία που έχει παραμείνει στις πιο παλιές σχεδιάσεις, του ερπυστριοφόρου Dardo (με 200 οχήματα) και του τροχοφόρου Freccia και τα δύο της IVECO.

Και βέβαια την Πολωνία, η οποία κάνει μια τεράστια επένδυση σε εξοπλισμούς αλλά έχει επίσης μια στιβαρή δική της αμυντική βιομηχανία, οπότε διάλεξε την εγχώρια σχεδίαση του Borsuk, που θέλει να το προμηθευθεί έως 1.400 αντίτυπα, στην μεγαλύτερη αριθμητικά παραγγελία της δεκαετίας (τουλάχιστον).

Όχι 1.000 αλλά 1.400 τεθωρακισμένα Borsuk παρήγγειλε η Πολωνία!

Η δεύτερη επιλογή που παρουσιάζεται είναι αυτή της πιο «ελεύθερης» αγοράς των μικρότερων χωρών, αν μπορούμε να το ονομάσουμε έτσι, όπου εδώ έχουμε σημαντική επιτυχία του CV90 της BAE Systems που μετρά πάνω από 1.600 οχήματα σε παραδόσεις και παραγγελίες. Αν και η σχεδίαση είναι από το ’90, αρχικά από τις σουηδικές Bofors και Hagglunds πριν πάρει μέσω κοινοπραξιών και εξαγορών τα δικαιώματα η BAE, έχει εξελιχθεί σε αρκετές εκδόσεις και έχει κερδίσει: αρχικά το «σκανδιναβικό» κοινό, με παραγγελίες από Σουηδία, Νορβηγία, Δανία, Φινλανδία. Επίσης το προτίμησαν Ολλανδία και Εσθονία (πήρε ολλανδικά μεταχειρισμένα), η Ελβετία, και πρόσφατα η Σλοβακία και πριν λίγες μέρες η Τσεχία. To όχημα είναι στην 4η εκδοχή του, ως MkIV και προσφέρεται με πυροβόλο 35 έως 50 χιλιοστών, κινητήρα 1.000 ίππων, σύστημα αυτοπροστασίας, ενσωμάτωση αντιαρματικών πυραύλων, ψηφιακή αρχιτεκτονική κ.λπ.

Τσεχία: Αποφάσισε επιτέλους για TOMΑ, αγοράζει CV90 αξίας 2,2 δις δολαρίων!

Τα βασικά πλεονεκτήματα του είναι πως η μεγάλη παραγωγή του για πολλούς πελάτες και με ιδιαίτερες απαιτήσεις ο καθένας, πίεσαν ώστε το όχημα και να εξελιχθεί αλλά και να πιστοποιηθεί με ποικιλία όπλων και αισθητήρων. Επίσης παραμένει λογικό (αλλά όχι φθηνό) σε τιμή, κάτω των 10 εκατ. ευρώ, ενώ ήδη έχει μεγάλη βάση υποστήριξης και σχεδιάζονται αναβαθμίσεις στα πιο παλαιά μοντέλα. Ακόμη, μαζί με το Boxer και το VBCI έχει δει πεδίο μάχης (στο Αφγανιστάν).

Λεπτομέρεια από το CV90 MkΙV στη DEFEA. Φαίνεται ο εκτοξευτής αντιαρματικών πυραύλων που αποκαλύπτεται με ανύψωση του από τον πύργο. Η εταιρεία έχει δοκιμάσει βολή και με SPIKE και με AKERON. Κάτω και εμπρός από τον εκτοξευτή διακρίνεται το πανέλ του ραντάρ του συστήματος αυτοπροστασίας Iron Fist της ΙΜΙ, ενώ πίσω είναι ο δίδυμος πυργίσκος εξαπόλυσης βλημάτων αναχαίτισης των εισερχόμενων πυραύλων-ρουκετών.

Όσο για το Lynx της Rheinmetall που προτείνεται και στην Ελλάδα, έχει πετύχει την πρώτη του πώληση στην Ουγγαρία με 218 οχήματα, με την κατασκευάστρια να συμφωνεί σε τοπική παραγωγή για το μεγαλύτερο μέρος της παραγγελίας όπως και κατασκευή εργοστασίου πυρομαχικών.

Ορόσημο για το πρόγραμμα Lynx: Σε παραγωγή στην Ουγγαρία και… εμείς καθόμαστε

Και βέβαια δεν παραλείπουμε το οκτάτροχο Mowaq Piranha που αν και παλαιά σχεδίαση έχει και αυτό εξελιχθεί και είναι επιλογή της Ελβετίας (ως τοπική σχεδίαση) αλλά το έχει διαλέξει και η Δανία, και η Ρουμανία και η Ισπανία στην 5η του έκδοση.

Εκτός Ευρώπης επίσης υπάρχει μεγάλη κινητικότητα σε ΤΟΜΑ/ΤΟΜΠ. H Αυστραλία έχει ξεκινήσει ένα διαγωνισμό για 450 οχήματα, όπου είχαν προκριθεί το γερμανικό Lynx και το νοτιοκορεατικό AS21 Redback της Hanwha, αλλά το πρόγραμμα έχει φρενάρει μετά από χρόνια, καθώς γίνεται ριζικός επανασχεδιασμός των εξοπλιστικών αγορών στη χώρα.

Το νοτιοκορεατικό AS21. Η κατασκευάστρια το πρότεινε και στην Πολωνία, αλλά εκεί προτιμήθηκε το εγχώριο Borsuk.

Στις ΗΠΑ τώρα, όπου έχει εκφραστεί εδώ και καιρό η ανάγκη να βρεθεί αντικαταστάτης του Bradley, έχουν εξαγγελθεί και μετά ακυρωθεί διάφορα σχετικά προγράμματα, ενώ τώρα εκκρεμεί η απόφαση να ξεκινήσει επιτέλους η διαγωνιστική διαδικασία: που θα ζητήσει από τοπικές εταιρίες να προτείνουν σχεδιάσεις που θα αναλυθούν πριν έρθει η επόμενη φάση για αξιολόγηση πρωτοτύπων. Πάντως το τρέχον αμερικανικό πρόγραμμα Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) όπως λέει και το όνομα του, προβλέπει ένα όχημα που θα έχει δυνατότητα και μη επανδρωμένης δράσης.

Τονίζουμε εδώ πως τα ΤΟΜΑ κυρίως (μιας και φέρουν οπλισμό) προσφέρονται στην Ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά με μεγάλη ποικιλία εξοπλισμού καθώς έχει αναπτυχθεί και μια δευτερογενή αγορά με προσφορά έτοιμων πύργων, με πυροβόλο, ή αυτόματο όλμο 120 χιλιοστών, ηλεκτροοπτικά, θυρίδες παρατηρήσης κ.λπ. από αρκετές εταιρίες όπως οι Kongsberg, Leonardo, Nexter, Rheinmetall, Denel, John Cockerill, ενώ υπάρχει και ακόμη μεγαλύτερη αγορά για τηλεχειριζόμενους πυργίσκους με βαρύ πολυβόλο, πάνω στον πύργο του τεθωρακισμένου. Έτσι τα σύγχρονα ΤΟΜΑ μπορεί να έρθουν στα μέτρα του πελάτη πιο εύκολα από ότι τα άρματα, ενώ μπορεί να παραγγελθούν σε ποικιλία εκδόσεων, π.χ. με μικρό πυργίσκο ως ΤΟΜΠ, ως διοίκησης, ως φορείς άλλων όπλων, αναγνώρισης, ασθενοφόρα κ.ο.κ.

Βέβαια η βαρύτερη θωράκιση τους, η προσθήκη συστήματος αυτοπροστασίας, οι άφθονες και αποδοτικές εσωτερικές αντιθραυσματικές επενδύσεις, προσθέτουν πολύ βάρος και όγκο με τα πιο σύγχρονα να φθάνουν και τους 50 τόνους «πλήρη», μπαίνοντας δηλαδή ευθέως στα… χωράφια των αρμάτων μάχης. Π.χ. στην φετινή DEFEA το Lynx που είχε έρθει ως δείγμα, στην κυριολεξία προκαλούσε δέος με τον όγκο του και κυρίως το ύψος του, όπως ακριβώς είχε κάνει στην DEFEA του 2021 το γαλλικό VBCI που είχε παρουσιαστεί ως «Philoctetes». Ενώ η αύξηση αυτή γίνεται χωρίς να έχει μεγαλώσει ουσιωδώς η χωρητικότητα τους σε μεταφερόμενους στρατιώτες! Οι οποίοι όμως απολαμβάνουν πολύ καλύτερες συνθήκες στο εσωτερικό όπως και προστασία, κάτι που τους διατηρεί ικανούς για δράση με την αποβίβαση τους, και όχι… διαλυμένους από κραδασμούς, κράμπες, κούραση και αναθυμιάσεις, που ήταν συχνό φαινόμενο σε παλαιότερα μοντέλα.

To Lynx στην DEFEA 2023 που έφθανε κάπου τα 3,5 μέτρα ύψος

Πάντως σαφώς έχει ανοίξει μια ακόμη συζήτηση κατά πόσο τα σύγχρονα ΤΟΜΑ μπορεί να γίνουν και εναλλακτική των αρμάτων μάχης -όχι βέβαια σε βαθμό πλήρους υποκατάστασης. Καθώς με την τοποθέτηση αντιαρματικών πυραύλων μεσαίου βεληνεκούς μπορεί να πλήττουν στόχους σε αποστάσεις πέρα από τα 4-5 χιλιόμετρα που θα δράσει το πυροβόλο των 120 χιλιοστών των αρμάτων, ενώ παραμένουν πιο ευκίνητα.

Καταληκτικά η αγορά των ΤΟΜΑ/ΤΟΜΠ είναι αυτή τη στιγμή μια από τις πιο «καυτές» στον Ευρωπαϊκό περίγυρο μας και διεθνώς, με τα οχήματα που προσφέρονται να «φουσκώνουν» συνεχώς σε διαστάσεις, βάρη, δυνατότητες, τιμή, να υπάρχει ισχυρός ανταγωνισμός μεταξύ των διαφόρων μοντέλων, να προσφέρεται συνήθως και δυνατότητα εγχώριας κατασκευής (από ένα αριθμό και πάνω) και να φαίνεται η αναγκαιότητα τους σε ένα κινητικό πεδίο μάχης, με ισχυρό εχθρικό πυρ, αλλά ταυτόχρονα και ο κίνδυνος που αντιμετωπίζουν από τα πολλών τύπων μη επανδρωμένα αεροσκάφη, χωρίς αυτό να ακυρώνει τη χρησιμότητα τους.

Στην Ελλάδα η ανάγκη αντικατάστασης μέρους τουλάχιστον των M113 είναι δεδομένη, με πολλές συζητήσεις σε εξέλιξη, όπως αναφέραμε και χθες. Είτε με προμήθεια μεταχειρισμένων Bradley, είτε με περισσότερα μεταχειρισμένα Marder, είτε ίσως με την πρόταση για τοπική παραγωγή των Lynx, είτε για προμήθεια άλλου τύπου. Θα δούμε τι από όλα θα προκριθεί, ενώ κάπου πρέπει να αναδυθεί και ένα πρόγραμμα αναβάθμισης μέρους του υπάρχοντος στόλου τεθωρακισμένων, όπως τα “Λεωνίδας”.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Τι ισχύει με τα Bradley και το μεταχειρισμένο αμερικανικό υλικό για το Στρατό μας

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

21 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
21 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΕΑΒ: Μπορεί να αναγεννηθεί μέσω ιδιωτικοποίησης και συμμετοχής στην παραγωγή των F-35;

Του Γιώργου Αντωναρά, Αεροναυπηγού Μηχανικού, πρώην διευθυντή Εκτιμήσεων, Συμβάσεων & Διοίκησης Προγραμμάτων της ΕΑΒ (1978-1997)Σήμερα, μετά από 47 χρόνια λειτουργίας, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Απριλίου 1915: Συμμαχική απόβαση στην Καλλίπολη, το...

0
Πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στην χερσόνησο της Καλλίπολης η πρώτη αποβίβαση συμμαχικών στρατευμάτων από ANZAC (Australian and New Zealand Army...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ηγέτες 18 χωρών κάνουν έκκληση στη Χαμάς για απελευθέρωση των ομήρων

Οι ηγέτες 18 χωρών, μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Βρετανία και η Βραζιλία, απευθύνουν έκκληση σήμερα σε ένα κοινό κείμενο για...

Η Τουρκία έχει βάλει εμπρός για αεροπλανοφόρο 60.000 τόνων, διπλάσιο του Anadolu!

Ενημέρωση των ΜΜΕ έκανε το Τουρκικό Ναυτικό για τις εξελίξεις στις ναυπηγήσεις του, εστιάζοντας ειδικά στο πρόγραμμα για ένα δεύτερο ελικοπτεροφόρο/αεροπλανοφόρο, το οποίο υπόσχεται...

Κεφαλογιάννης: Μίλησε για τα ΜΟΕ, τη στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία και τις αλλαγές στη θητεία

"Τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης εντάσσονται σε ένα πλαίσιο ανοιχτού διαλόγου και κυρίως κατανόησης, αλλά όταν φτάνουμε πραγματικά στα ζητήματα τα οποία είναι, αν θέλετε,...