13.4 C
Athens
Τρίτη, 27 Φεβρουαρίου, 2024
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Απριλίου 1952: Πρώτη πτήση του στρατηγικού βομβαρδιστικού Β-52...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Απριλίου 1952: Πρώτη πτήση του στρατηγικού βομβαρδιστικού Β-52 της Boeing

- Advertisement -

Το πρωτότυπο του “βαρέως βομβαρδιστικού, μακράς ακτίνας, μεγάλου ύψους” YB-52 49-231, πραγματοποιεί την παρθενική του πτήση. Το 49-231 ήταν το δεύτερο πρωτότυπο του νέου βομβαρδιστικού της Boeing. Το πρώτο, το 49-230, είχε υποστεί σημαντικές ζημιές κατά τη διάρκεια των δοκιμών εδάφους και δεν ήταν διαθέσιμο. Έτσι, τη θέση ανέλαβε το -231 που απογειώθηκε σαν σήμερα, 15 Απριλίου.

Καθώς ο αεροπορικός βομβαρδισμός ήταν ακόμα ο μοναδικός τρόπος ρίψης ατομικών όπλων στα τέλη της δεκαετίας του ’40, οι βασικοί ανταγωνιστές, ΗΠΑ και ΕΣΣΔ, είχαν αποδυθεί σε μια προσπάθεια κατασκευής των ικανότερων στρατηγικών βομβαρδιστικών, καθένα από τα οποία έπρεπε να είναι ταχύτερο, μεγαλύτερο και μεγαλύτερης εμβέλειας. Μάλιστα η Αεροπορία των ΗΠΑ, που τελείωσε τον πόλεμο κατά της Ιαπωνίας με τη χρήση των Β-29, πέρασε τρεις γενιές στρατηγικών βομβαρδιστικών μέσα σε πέντε μόλις χρόνια! (Β-36, Β-47, Β-52).

Tο αεροσκάφος σχεδιάστηκε το 1948 ως βασικός φορέας πυρηνικού βομβαρδισμού, που θα αντικαθιστούσε τα Convair B-36, αλλά το σχέδιό του μετήλθε πολλών αλλαγών, από ίσιες σε οπισθοκλινείς πτέρυγες και από 6 κινητήρες turboprop σε 8 κινητήρες turbojet, ως το 1955 που εισήλθε τελικά σε υπηρεσία με την USAF.

Αρχικά, το αεροσκάφος δεν έγινε δεκτό με τόσο ενθουσιασμό από τα πληρώματά του, που το αποκαλούσαν BUFF (Big Ugly Fat Fucker/Fella). Γρήγορα όμως το Stratofortress κέρδισε τον σεβασμό των χειριστών του με την αξιοπιστία, την αντοχή και τις επιδόσεις του. Παρά το μέγεθός του (56 μέτρα εκπέτασμα πτερύγων και 49 μήκος ατράκτου) το άσχημο αεροσκάφος πετά με σχεδόν υπερηχητική ταχύτητα (0,9 Mach ή 960 χλμ/ώρα) στα 55.000 πόδια και με 0,5 Mach (600 χλμ/ώρα) σε πολύ χαμηλό ύψος, αφού ο γίγαντας έχει  εξαιρετική σταθερότητα. Όταν ολοκληρώθηκε, το Β-52 ήταν το μεγαλύτερο σε μέγεθος αεριωθούμενο αεροσκάφος που είχε κατασκευαστεί. Συνολικά, 744  κατασκευάστηκαν στην περίοδο 1952 ως 1962.

Η πρώτη κατάρριψη μαχητικού αεροσκάφους από B-52

Η πρώτη έκδοση -Α ήταν περισσότερο δοκιμαστική και δεν εντάχθηκε σε υπηρεσία. Αντίθετα ο τύπος Β-52Β εντάχθηκε στη Διοίκηση Στρατηγικής Αεροπορίας των ΗΠΑ και στη συνέχεια από την έκδοση -C ως -F δέχτηκε διαρκείς βελτιώσεις, κυρίως στον τομέα της ακτίνας δράσης με νέες δεξαμενές καυσίμου και ενσωμάτωση ικανότητας εναερίου ανεφοδιασμού. Νέα όπλα πιστοποιήθηκαν στο αεροσκάφος, από πυρηνικές βόμβες, σε συμβατικές, νάρκες, πυραύλους cruise και πυραύλους εναντίον πλοίων.

Το Β-52 πολέμησε σε όλες σχεδόν τις αναμετρήσεις των ΗΠΑ από το Βιετνάμ ως σήμερα, ξεκινώντας από συμβατικούς, ισοπεδωτικούς βομβαρδισμούς το 1965 κατά του Βορείου Βιετνάμ εκκινώντας από βάσεις στο Γκουάμ, την Οκινάουα και την Ταϋλάνδη. Το Β-52Η άλλαξε τους κινητήρες turbojet με πιο αποδοτικούς turbofans. Στη δεκαετία του 1980 τα βομβαρδιστικά εξοπλίστηκαν στους πυλώνες των πτερύγων τους με πυραύλους cruise τόσο με συμβατική όσο και πυρηνική κεφαλή.

B-52H ‘Wise Guy’: Τα Stratofortresses πεθαίνουν δύσκολα! 

Το 1991, στη διάρκεια του Πρώτου Πολέμου του Περσικού, Β-52Η απογειώθηκαν από τις βάσεις τους στη Λουϊζιάνα και με διαδοχικούς ανεφοδιασμούς εν πτήσει έφτασαν και βομβάρδισαν στόχους στο Ιράκ και επέστρεψαν με τον ίδιο τρόπο. Το ταξίδι των 23.000 χλμ. κράτησε 35 ώρες και έγινε για να επιδείξει τις ικανότητες των αεροσκαφών και των πληρωμάτων τους, αφού άλλα Β-52 επιχειρούσαν ήδη από βάσεις στη Μεγάλη Βρετανία, την Ισπανία, την Σαουδική Αραβία και το Ντιέγκο Γκαρσία στον Ινδικό ωκεανό.

Παρά την ένταξη σε υπηρεσία νεώτερων και ικανότερων αεροσκαφών, όπως το B-1 Lancer και το B-2 Spirit στο ρόλο του πυρηνικού βομβαρδισμού, τα Β-52 συνέχισε να αναβαθμίζεται και να υπηρετεί στην Αμερικανική Αεροπορία βελτιώνοντας διαρκώς τον ηλεκτρονικό του εξοπλισμό και τη δομή της ατράκτου και των πτερύγων του. Το μεγάλο αεροσκάφος αποδείχθηκε όχι μόνον ανθεκτικό αλλά και εξαιρετικά προσαρμόσιμο στις νέες καταστάσεις και αυτός είναι ο “δαρβινικός κώδικας” για την επιβίωσή του ως σήμερα εκεί που άλλα νεώτερα σχέδια δεν μακροημέρευσαν.

Εβδομήντα χρόνια μετά συνεχίζει να υπηρετεί ευδόκιμα ως βομβαρδιστικό και πλατφόρμα δοκιμών νέων όπλων και πειραματικών αεροσκαφών. Αρκετές δεκάδες αυτών των εμβληματικών αεροσκαφών υπηρετούν και αναβαθμίζονται για να προσφέρουν ακόμα και 30 χρόνια από σήμερα, που το αεροσκάφος θα μετρά 90 χρόνια υπηρεσίας. Ο αντικαταστάτης του το Β-21, αναμένεται να τεθεί σε παραγωγή από τα μέσα της δεκαετίας. Θα είναι αυτό το τέλος των Β-52; Θα δούμε…

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Μαθήματα από τη Χιλή: Πως φτιάχνεται ένα ικανότατο Ναυτικό με ελάχιστα κονδύλια!

Το Πολεμικό μας Ναυτικό θα λέγαμε ότι προϋπήρχε της νεότερης Ελλάδας, από τα οπλισμένα εμπορικά σκάφη των ελληνικών νησιών επι Τουρκοκρατίας, που αμύνονταν έτσι...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τα ΕΑΣ πήραν μπροστά και παράγουν βλήματα πυροβολικού 155 χιλιοστών

50
Σήμερα έχουμε ένα καλό νέο, με σημαντικές επεκτάσεις για την αμυντική μας ικανότητα: Τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) έχουν ξεκινήσει να παράγουν και πάλι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Φεβρουαρίου 1946: Το μυστήριο των ΑΤΙΑ στους...

0
Λίγους μήνες μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου στην Ευρώπη, Φινλανδοί παρατηρητές αναφέρουν την πρώτη περίπτωση ενός παράξενου και μέχρι σήμερα ανεξήγητου φαινομένου. Ιπτάμενα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

71
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Φεβρουαρίου 1946: Το μυστήριο των ΑΤΙΑ στους ευρωπαϊκούς ουρανούς

Λίγους μήνες μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου στην Ευρώπη, Φινλανδοί παρατηρητές αναφέρουν την πρώτη περίπτωση ενός παράξενου και μέχρι σήμερα ανεξήγητου φαινομένου. Ιπτάμενα...

Η αγγλογαλλική στρατιωτική παρουσία το 1915 στη Λέσβο: Φωτογραφίες-ντοκουμέντα

Μια συλλογή φωτογραφιών του φωτογράφου Gaston Chérau (1872-1937), ο οποίος είναι γνωστός σαν «χειριστής Κ» του γαλλικού στρατού στην Ανατολή, δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα. Πρόκειται για...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Φεβρουαρίου 1935: Ο Χίτλερ “ανασταίνει” τη Luftwaffe

Τέτοια μέρα το 1935, με μυστική εντολή του Χίτλερ η Luftwaffe ανασυγκροτείται σε αεροπορική δύναμη της Γερμανίας, χωρίς τους περιορισμούς που έθετε η συνθήκη...